پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۶۳۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶
دبیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی گفت: پارسال این موقع تراز آب دریاچه ۱۲۷۰.۳۱ متر بود که این رقم امروز به ۱۲۷۱.۲۴ رسیده و نشان‌دهنده افزایش ۹۳ سانتی‌متری است.

شعار سال: خلیل ساعی روز یکشنبه در حاشیه نشست کمیته صیانت از منابع آب آذربایجان شرقی در گفت و گو با ایرنا افزود: حجم فعلی آب دریاچه ارومیه سه میلیارد و ۲۶۰ میلیون مترمکعب است در حالی که پارسال این موقع این رقم یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون مترمکعب بود.

وی اضافه کرد: حجم فعلی آب دریاچه ارومیه در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲ میلیارد و ۱۴۰ میلیون مترمکعب افزایش نشان می دهد.

وی ادامه داد: وسعت کنونی دریاچه اکنون ۲ هزار و ۷۸۵ کیلومترمربع رسیده که این رقم سال قبل یکهزار و ۷۷۱ کیلومتری مربع بود و حاکی از افزایش حدود ۱۰۰ درصدی وسعت این پهنه آبی است.

دبیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی تشریح کرد: بر اساس پیش بینی های انجام شده، اگر بارش ها امسال نیز به شکل مناسب ادامه یابد، تراز دریاچه ارومیه به ۱۲۷۲.۵ متر خواهد رسید.

وی در خصوص وضعیت اختصاص اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز اظهار کرد: ۴۲ درصد اعتبارات ستاد تخصیص یافته که این وضعیت مانع لایروبی مسیل ها و رودخانه ها توسط آب منطقه ای آذربایجان شرقی است.

وی همچنین با اشاره به بند ۷ مصوبه هیات وزیران درباره دریاچه ارومیه گفت: بر اساس این مصوبه تبدیل اراضی دیم به آبی و نصب ایستگاه های پمپاژ در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ممنوع است.

ساعی ادامه داد: در سال های گذشته ۲۱ هزار و ۶۳۰ هکتار افزایش سطح زیر کشت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اتفاق افتاده است که از این رقم تنها ۲ هزار هکتار مربوط به آذربایجان شرقی بوده است.

به گزارش ایرنا هرچند تراز یک‌هزار و ۲۷۴ متر به عنوان ارتفاع اکولوژیک دریاچه ارومیه اعلام شده است ولی این دریاچه در تراز یک‌هزار و ۲۷۲ متر هم شرایط مطلوب خواهد داشت و بیش از ۹۵ درصد کانون‌های ریزگرد آن رفع خواهد شد.

تا پایان سال ۱۳۹۷ بیش از ۳۵ هزار میلیارد ریال برای احیای دریاچه هزینه شد؛ امسال نیز با وجود مشکلات اقتصادی دولت بیش از هفت هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال برای احیای نگین آبی آذربایجان اختصاص یافته است.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال /از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود یک‌ونیم سال از برنامه عقب است؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح‌های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان خواهد داشت.

سایت شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری جمهوری اسلامی، تاریخ انتشار 3    آذر    98، کد خبر:   83567225، www.irna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۵
0
0
خدارو هزاران بار شکر که سطح دریاچه داره میاد بالا
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین