پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۶۹۵۴
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۶
بررسی حوادث شب گذشته در نجف اشرف و حمله به کنسولگری ایران در این شهر نشان از سناریوی ادامه دار برای خدشه دار کردن روابط دو کشور و تضعیف مرجعیت دینی دارد.
شعارسال: چهارشنبه شب بود که از تعرض اغتشاشگران به کنسولگری ایران در نجف اشرف و آتش زدن ساختمان کنسولگری خبر دادند. برخی رسانه‌های عربی از جمله رسانه‌های سعودی اعلام کردند که این افراد قصد ورود به کنسولگری ایران در شهر نجف اشرف را داشتند.

هم چنین منابع محلی اعلام کردند که افراد ناشناس با آمدن به شهر نجف اقدام به اغتشاش و آتش زدن و بستن راه‌ها کردند. ساعاتی بعد با اطفای حریق به وجود آمده در این منطقه، گزارش‌های رسانه‌ای از بازگشت تدریجی اوضاع به شکل طبیعی در نجف و استقرار شماری از نیرو‌های حشدشعبی به منظور حفاظت از بخش قدیمی شهر نجف و دفاتر مراجع تقلید خبر دادند. منابع محلی اعلام کردند که این اغتشاشگران از اهالی بومی نجف نبودند.

پلیس عراق نیز از زخمی شدن ۴۷ نفر از نیرو‌های امنیتی این کشور در جریان حمله آشوبگران به کنسولگری ایران در نجف خبر داد. نیرو‌های امنیتی زیادی از جمله نیرو‌های مبارزه با تروریسم برای تامین امنیت کنسولگری ایران در نجف اعزام شدند.

بعد از آن بود که لوی الیاسری، استاندار نجف اشرف نیز اعلام کرده است که همه ادارات دولتی این استان بجز مراکز امنیتی و درمانی فردا پنجشنبه تعطیل است. وی تاکید کرد که دولت محلی به خاموش کردن فتنه و عدم بکارگیری خشونت علیه تظاهرات کنندگان ادامه می‌دهد.

الیاسری ضمن تاکید بر مسالمت آمیز بودن اعتراضات، گفت: به همه می‌گویم که ما به مسیر در هم کوبیدن فتنه و عدم بکارگیری خشونت ادامه خواهیم داد. نیرو‌های امنیتی به منظور حفظ امنیت و حفاظت از شما و برقراری امنیت در صحنه حضور دارند و خواهان ریخته شدن حتی یک قطره خون از عراقی‌ها چه از معترضان یا نیرو‌های امنیتی نیستند، اما حفظ نظم وظیفه همگان است.

استاندار نجف در عین حال نسبت به اقدام برخی در بستن راه‌ها و آتش زدن برخی مراکز حساس در این استان ابراز تاسف کرد. لوی الیاسری خطاب به «فرصت طلب ها» و «فتنه گران» گفت: به فرصت طلبان و فتنه گران و کسانی که به دستیابی به مناصب و از جمله منصب استانداری طمع دارند می‌گویم که شما برای مردم نجف شناخته شده هستید پس سعی بر موج سواری روی اعتراضات نداشته باشید. شما همه چیز را از دست داده اید و برگه هایتان سوخته است. گذشته شما برای مردم نجف روشن است.

ساعتی بعد وزارت امور خارجه عراق با صدور بیانیه‌ای حمله به کنسولگری ایران در شهر نجف را محکوم و هدف از آن را آسیب زدن به روابط تاریخی بین دو کشور عنوان کرد. این بیانیه هدف از حمله به کنسولگری ایران در نجف را لطمه به روابط تاریخی تهران-بغداد برشمرده و خواستار هوشیاری تظاهرات کنندگان عراقی در قبال سوء استفاده برخی از اعتراضات این کشور شد.

وزارت امور خارجه عراق همچنین افزود که این حمله دیدگاه رسمی دولت و ملت عراق در قبال ایران نیست و بغداد بر حفظ روابط راهبردی با تهران تاکید دارد.

بعد از آنکه حرف و حدیث‌ها در خصوص اقدام عناصر نفوذی برای حمله به دفاتر مراجع در نجف شدت گرفت مسئولان نیرو‌های حشد شعبی از آمادگی کامل خود برای دفاع از مرجعیت دینی این کشور خبر دادند. در همین راستا، ابومهدی المهندس، معاون رئیس هیات حشد شعبی عراق با بیان اینکه این نیرو‌ها تحت فرمان مرجعیت دینی هستند بر حمایت قاطع از آیت الله سیستانی تاکید کرد. وی تصریح کرد که تمامی نیرو‌های الحشد الشعبی تحت فرمان مرجعیت عالی هستند و دستی را که بخواهد نزدیک آیت الله سیستانی شود قطع خواهیم کرد.

در همین خصوص قیس الخزعلی دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق تاکید کرد که هر کس فکر می‌کند می‌تواند به آیت الله العظمی سید علی سیستانی مرجعیت دینی در عراق لطمه بزند در توهم به سر می‌برد. فرزندان مرجعیت که بر بزرگترین قدرت تاریکی پیروز شدند در میدان حاضر هستند.

در همین حال، شبکه سومریه نیوز از عزیمت الخزعلی به نجف خبر داده و افزود که الخزعلی در شرایط کنونی تصمیم گرفته است محل اقامت خود را به نجف منتقل کند.

احمد الاسدی نماینده پارلمان عراق نیز در این خصوص تاکید کرد: ما آماده ایم تا از تمام مراجع دفاع کنیم. ما جان و بدن خود را فدای مرجعیت دینی می‌کنیم. برخی از نفوذی‌ها تلاش دارند تا از شرایط به وجود آمده سوء استفاده کنند. مرجعیت خط قرمز ما است و همه ما خود را فدای وطن و مرجعیت دینی می‌کنیم.

بررسی این تحولات نشان می‌دهد که عناصر نفوذی، به دنبال تخریب روابط میان عراق و ایران بوده و با موج سواری بر اعتراضات مردمی اخیر در این کشور تلاش می‌کنند از آب گل آلود اوضاع کنونی عراق سوء استفاده کنند. ماه گذشته نیز این عناصر برای به آتش کشیدن کنسولگری ایران در کربلای معلا تلاش کردند.

بر اساس آنچه که گفته شد، عناصری که اقدام به حمله به کنسولگری ایران در نجف اشرف کرده اند از ساکنان بومی این شهر نبوده و نقابداران آموزش دیده‌ای بودند که با برنامه ریزی قبلی و صد البته در سایه پوشش گسترده رسانه‌های وابسته به عربستان سعودی اقدام به این کار کردند.

در واقع این عناصر از ملتهب کردن اوضاع عراق و هدف قرار دادن منافع ایران به دنبال تحقق چند هدف هستند: اول آنکه روابط میان ایران و عراق را که باعث ناراحتی آمریکا و رژیم صهیونیستی و کشور‌های مرتجع عربی شده و بار‌ها به صورت غیر مستقیم به این مسأله اشاره شده خدشه دار کنند.

دوم آنکه در شرایط ملتهب کنونی، نیرو‌های امنیتی عراق را در چند جبهه مشغول کرده تا با استفاده از فرصت به دست آمده به زعم خود مرجعیت دینی را در این کشور هدف قرار دهند چرا که مرجعیت دینی در عراق یکی از مهم‌ترین ارکان مبارزه با عناصر تروریست داعشی طی دوره گذشته بوده و تضعیف آن در راستای منافع عناصر نفوذی صورت می‌گیرد.

این در حالیست که نیرو‌های حشد شعبی همچون گذشته مانند سدی استوار در برابر این عناصر نفوذی برای حمایت از مرجعیت دینی به میدان آمده و نخواهند گذاشت عده‌ای معدود سناریوی از پیش طراحی شده خود را در عراق محقق کنند.

سوم آنکه اصلاحات صورت گرفته از سوی دولت عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق برای بهبود اوضاع این کشور به حاشیه رانده شود.

بر کسی پوشیده نیست که مواضع اتخاذ شده از سوی دولت کنونی عراق و شخص عادل عبدالمهدی در قبال ایران به ویژه در پرونده تحریم‌های آمریکا، حمایت از حشد شعبی، محکوم کردن رژیم صهیونیستی در موضوعات مختلف، مخالفت با طرح آمریکایی معامله قرن و ... باعث شده تا آمریکایی‌ها به دنبال کنار گذاشتن این دولت و یا دست کم تضعیف آن از روش‌های مختلف از جمله ملتهب کردن اوضاع کشور باشند.

در هر صورت عناصر نفوذی در عراق باید بدانند که مرجعیت دینی در این کشور خط قرمز گروه‌های مختلف عراقی است و همه آن‌ها برای حمایت از مراجع آماده هستند. مضاف بر اینکه با اقدامات عده‌ای معدود از عناصر معلوم الحال، روابط حسنه و تاریخی میان عراق و ایران خدشه دار نخواهد شد.

با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار: 7 آذر 1398 ، کدخبر: 4783229 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین