پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۲۴۸۰۳۹
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵
یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه ما بخواهیم به‌ صورت امری و حکومتی جلوی افزایش قیمت کالاها را با تعزیرات، سازمان بازرسی یا هر نیروی دیگری بگیریم شاید در کوتاه‌مدت تاثیر داشته باشد، اما به فنری می‌ماند که هر چقدر جلوی آن را می‌گیریم آزاد می‌شود و راه خود را پیدا می‌کند.

شعارسال: مسعود رضایی، نماینده شیراز و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با اشاره به برخی اظهارنظرها مبنی بر استفاده از ظرفیت بسیج به‌ منظور کنترل قیمت‌ها گفت: این حرف‌ها برای شعار دادن و شعاردرمانی خوب است، ما باید اصل موضوع را درست کنیم. با افزایش نرخ بنزین هر کس فکر کند می‌توان مانع از افزایش قیمت سایر کالاها شد یا خود فریب دادن است یا جامعه فریب دادن.

او با اشاره به تاثیر افزایش نرخ بنزین در سایر اجناس ادامه داد: به نظر نمی‌رسد کسی که درایت علم اقتصادی داشته باشد بپذیرد که با گران شدن قیمت بنزین می‌توان قیمت کالاها را ثابت نگه داشت. بنزین یک کالای اساسی و زیرساختی است و تاثیرگذاری‌اش در انواع تولیدات به عینه مشاهده می‌شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه کنترل نرخ کالا به‌ صورت امری، مقطعی خواهد بود تاکید کرد: اینکه ما بخواهیم به‌ صورت امری و حکومتی جلوی افزایش قیمت کالاها را با تعزیرات، سازمان بازرسی یا هر نیروی دیگری بگیریم شاید در کوتاه‌مدت تاثیر داشته باشد، اما به فنری می‌ماند که هر چقدر جلوی آن را می‌گیریم آزاد می‌شود و راه خود را پیدا می‌کند.

رضایی گفت: بنابراین اگر بخواهیم مانع افزایش نرخ کالاها شویم، باید در نرخ بنزین و سهمیه بنزین تعدیلی به وجود بیاید تا بتوانیم اساس و پایه را درست کنیم و بهانه‌ای به دست بازار ندهیم. در غیر این صورت مثلاً وقتی یک سبزی‌فروشی به مزرعه می‌رود، بار سبزی می‌زند و می‌خواهد توزیع کند با توجه به افزایش نرخ بنزین هزینه بار بیشتری دارد و باید کالایش را گران‌تر بفروشد.

او ادامه داد: هر نیرویی را برای کنترل قیمت‌ها بگذاریم، چه بسیج باشد چه نیروی دیگری، جز اینکه نفرت مردم را از حاکمیت بیشتر می‌کند نتیجه دیگری نخواهد داشت.

این عضو فراکسیون امید با این توضیح که جلوگیری از افزایش قیمت کالاها با بسیج کار اصولی نیست تاکید کرد: در کوتاه‌مدت غیر بسیج می‌توان مردمی را تحریک کرد که نرخ کالاها را کنترل کنند، اما این راه اصولی نیست. راه مبارزه با گران کردن کالا و اشیا این نیست که افراد را بسیج کنیم تا مانع از افزایش نرخ کالاها شوند. بلکه راه اصولی این است که کاری کنیم تا افزایش قیمت بنزین بر کالاهای دیگر تاثیر نگذارد. در غیر این صورت تمامی اقداماتی که به‌ منظور کنترل کالاها انجام شود هزینه دارد. نمی‌توان بسیج را به‌ رایگان پای‌ کار آورد، به‌ هر حال اگر حقوق هم ندهند، هزینه غذا دارد.

ساختار جدید درست کردن برای کنترل اقتصاد، بیراهه است

او توضیح داد: در روح اقتصاد کسی که با هزینه کردن، ارگان درست کردن و ساختار جدید درست کردن بخواهد اقتصاد را کنترل کند به بیراهه می‌رود، چون اقتصادی مقرون‌به‌صرفه است که هزینه‌ کمی ببرد. هر تولیدی که هزینه زیادی ببرد معمولاً ازنظر علم اقتصاد روز و نوین غلط است.

رضایی در پایان گفت: حتی اگر برای مالیات گرفتن که موضوعی حکومتی است بخواهیم به‌ صورت امری با نیروی انتظامی، نظامی، امنیتی و... این کار را انجام دهیم، هزینه گزافی را بر همان کالا و درآمد تحمیل می‌کنیم و در نهایت می‌بینیم که نتیجه چندانی نداشته است. اما اگر برای گرفتن مالیات مردم را به جهتی ببریم که خودبه‌خود بدون مامور و هزینه کردن مالیات پرداخت کنند، مقرون‌به‌صرفه است. این اقتصاد اقتصادی پویاست و هزینه‌ تولیدش کم است، ضمن اینکه نتیجه آن ارزان‌تر و مطلوب‌تر به‌ پای جامعه درمی‌آید.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اعتمادآنلاین، تاریخ انتشار: 12آذر1398 ، کدخبر: 366004: etemadonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین