پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۰۰
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱
وقتی تأکیدات مؤکد مجری برنامه تلویزیونی درباره شخصی بودن دیگر سامانه های پیامکی و تعلق داشتن این سامانه به تیم های فوتبال را به یاد می‌آوریم و کمتر درباره بخش دوم ماجرا می‌شنویم، عجیب نیست که نتیجه بگیریم حقوقمان ندید گرفته شده است.

شعار سال : هر چه تبلیغات فراوان پیش و حین پخش بازی های فوتبال از رسانه ملی آزاردهنده به نظر می‌رسید و گلایه های زیادی را سبب شده بود، به تازگی رویکردی در دستور کار مدیران رسانه ملی برای تبلیغات قرار گرفته که آزاردهنده بودن این بحث را به شدت تشدید کرده است.

بعید است، تماشاگر تلویزیونی یکی از دیدارهای اخیر فوتبال میان تیم های مشهور و پرطرفدار کشورمان شده باشید و تبلیغ غیراصولی یک سامانه پیامکی به چشمتان نخورده باشد؛ تبلیغی که پیش از آن هیچ خبری از وله پیام های بازرگانی نیست و بیننده متوجه نمی‌شود که مجری معروف در حال درآمدزایی برای رسانه ملی و یک اپراتور تلفن همراه باشد!

از پخش زنده این تبلیغ، آن هم با اصرار فراوان مجری برنامه به شرکت مردم در این سامانه که بگذریم و حتی این اشکال بزرگ که به مخاطبان اطلاع داده نمی‌شود، در حال تماشای یک برنامه تبلیغاتی هستند را هم ندید بگیریم، باز این پدیده نوظهور آنقدر اشکال دارد که موجب آزار خیل وسیعی از مردم شود؛ همان هایی که قصد دارند از رسانه ملی به تماشای بازی تیم محبوب خود بشینند اما آنقدر در معرض تبلیغات اصولی و غیر اصولی قرار می‌گیرند که ممکن است عطای فوتبال دیدن را به لقایش ببخشند.

عجیب آنکه با سخنان این مجری متوجه می‌شویم، باید دوبار شماره تیم محبوب خود را به سامانه ای خاص پیامک کنیم تا در قرعه کشی، شرکت داده شده و شانسمان را برای بردن جوایزِ در نظر گرفته شده بیازماییم؛ اما نمی‌دانیم این کار به معنای پذیرفتن تعهدی مالی است که در قبض های تلفنمان منظور خواهد شد، زیرا مجری جز جوایز خوشرنگ و لعاب و چگونگی شرکت در قرعه کشی، درباره نکات دیگر با مخاطبان سخن نمی‌گوید.

هرچقدر هم در سخنان مجری دقیق شویم، باز احتمالش کم است که از ۲۰۰ تومانی بودن این پیامک ها آگاه شویم، زیرا مجری پر سخن برنامه، یا این واقعیت را با مردم در میان نمی‌گذارد یا در نوبت چندمی که مخاطبان را به پیامک دادن تشویق می‌کند، خیلی گذرا این موضوع را بازگو می‌کند. اینجاست که این پرسش برایمان به وجود می‌آید که آیا این حق شرکت کنندگان نیست که در این باره به ایشان آگاهی داده شده و با زیرنویس کردن یا دیگر شیوه های اطلاع رسانی، هزینه بر بودن این پیامک ها به به اطلاع ایشان برسد؟

وظیفه متولیان پاسداری از حقوق مردم و مسئولان رسانه ملی چیست؟ آیا نمی‌بایست این نکات مهم را مورد توجه قرار داده و بعد از رفع اشکالات (مانند مشخص کردن ماهیت این کار که "پیام بازرگانی"ست و هزینه بر هم می‌باشد)، تلاش داشته باشند که شفاف سازی کرده و ابهامات پیش آمده را پاسخ دهند؟ ابهاماتی از این دست که معلوم نیست آیا با شرکت در این قرعه کشی تنها یک بار هزینه ۲۰۰ تومانی به حساب افراد منظور می‌شود یا بعد از ارسال پیامک به این سامانه عجیب، هر روز قرار است ۲۰۰ تومان به صورتحساب ایشان افزوده شود؟

از همه اینها مهم تر، آیا این حق مخاطبان نیست که بدانند چه مقدار از سود پیامک هایشان به جیب رسانه ملی می‌رود، چه میزان سهم اپراتور تلفن همراه می‌شود و دست آخر چقدر از این محل به تیم ها تعلق می‌گیرد؟ نقش ناظر در این میان بر عهده کیست و اصولا آیا می‌توان با دستاویز قرار دادن اینکه «طرفدار کدام تیم هستید؟»، آن هم در آستانه دربی مهم، از کل کل طرفداران دو تیم برای پرکردن جیب اپراتورها و صدا و سیما بهره برد و حتی واقعیت را هم در این باره به مردم نگفت؟

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسایت خوزنا، تاریخ انتشار:14 آبان ۱۳۹۴ ، کد خبر 46538 www.khoozestaniha.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین