پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۷۴۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۶
با اشاره به اعتراضات نامزدهای انتخابات و روند تایید صلاحیت‌ها گفت: اگر دولت در زمینه ارسال لایحه جامع انتخابات، مجلس را معطل نمی‌کرد شاهد این اعتراضات نبوده و از سال اول اصلاحات قوانین را بررسی می‌کردیم.

شعارسال:اصغر سلیمی سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی،‌ درباره اعتراضات نامزدهای انتخابات به ضعف قانون گفت: دولت چند سال ما را معطل ارسال لایحه جامع انتخابات کرد ولی اگر این انتظار وجود نداشت و اگر شرایط طوری بود که این لایحه سریع‌تر به پارلمان ارسال می‌شد ما شاهد مشکلاتی فعلی نبودیم.

وی افزود: اگر دولت لایحه جامع انتخاباتی را سریع‌تر به مجلس می‌داد نمایندگان مجلس فعلی از همان سال اول می‌توانستند موضوعات و قوانین انتخاباتی را اصلاح کنند.

سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس گفت: متأسفانه دولت به وظایف خود برای ارسال لایحه جامع انتخابات عمل نکرده و پاستور نشینان آنقدر ارسال این لایحه را بهارستان طول داده و موضوع کش پیدا کرد که خود نمایندگان دست به کار شدند.

تاخیر ۲ ساله دولت در ارسال لایحه جامع انتخابات

سلیمی گفت:‌ آنقدر زمان ارسال لایحه جامع انتخابات به مجلس طول کشید که نمایندگان طرح استانی شدن انتخابات را برای اصلاح برخی امور پیشنهاد دادند و حتی موضوع شفافیت هزینه‌های انتخاباتی هم بعدها از سوی تعداد دیگری از نمایندگان به این موضوع اضافه شد.

وی افزود: استانی شدن انتخابات طرح اولیه نمایندگان مجلس بود و حتی چند بار این موضوع از سوی شورای نگهبان رد شد اما در نهایت این رد و بدل‌ شدن‌های بین صحن و کمیسیون منجر به کنار گذاشته شدن این طرح شد اما تعداد دیگری از نمایندگان بحث شفافیت هزینه‌های انتخاباتی را به منظور اصلاح قوانین پیشنهاد دادند.

سخنگوی کمیسیون شوراها افزود: هفته آینده اصلاحات صورت گرفته در این کمیسیون درباره شفافیت هزینه‌های انتخاباتی در صحن علنی مطرح خواهد شد.

باید قانون جامعی برای انتخابات و هیات‌های اجرایی داشته باشیم

سلیمی گفت:‌ اگر دولت لایحه جامع انتخابات را سریع‌تر به مجلس دهم ارسال کرده بود نمایندگان سریع‌تر اصلاحات مدنظر و پیشنهادات را بررسی و مصوب می‌کردند اما همین تأخیر قوه مجریه منجر به اعتراضات فعلی شده است چرا که قانون فعلی انتخابات همان قانون قبلی است.

وی گفت: باید شرایط را به سمتی سوق دهیم که قوانین انتخاباتی اعم از انتخابات مجلس، انتخابات ریاست جمهوری،‌انتخابات شورای شهر و روستا و انتخابات مجلس خبرگان رهبری را بروز کنیم این در حالی است که هر کدام از این انتخابات قوانین خاص و متفاوتی خودش را دارد.

سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس تصریح کرد: باید قانونی جامع و کامل برای کلیه انتخابات‌ها داشته باشیم ضمن اینکه باید قوانین مشخصی هم برای هیأت اجرایی داشته باشیم که به ثبت‌نام، نحوه تبلیغات و بررسی تخلفات رسیدگی کند.

اعتراضات فعلی به انتخابات به دلیل انتظار مجلس بود

سلیمی گفت:‌ مجلس متأسفانه دو سال وقت خود را معطل ارسال لایحه جامع انتخابات از سوی دولت کرد در حالی که اگر می‌دانستیم که دولت بنای بر ارسال این لایحه را ندارد سریع‌تر به این موضوع ورود کرده و خود نمایندگان اصلاحات لازم را انجام می‌دادند تا اعتراضات فعلی کم شده و یا از بین برود.

وی با اشاره به بررسی شفافیت هزینه‌های انتخابات مجلس که هم اکنون در صحن در دستور کار است گفت:‌ بعید می‌دانم آنچه که مدنظر شورای نگهبان است در این طرح وجود داشته شود و به نظرم به انتخابات بعدی خواهد رسید و احتمالا بعد از بررسی بودجه این طرح را بررسی خواهیم کرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار:5بهمن ماه 1398، کدخبر:www.farsnews.ir،13981104000081

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
0
0
برای چی قانون داریم که برای این موضوع قانون داشته باشیم داشته باشیم هم مهم نیست چون اجرا نمیکنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین