پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
English
Shoaresal.ir
شعار سال لوگو شعار سال لوگو شعار سال لوگو شعار سال لوگو
شعار سال لوگو
  • پیوندها
  • |
  • خبرنامه
  • |
  • تماس با ما
  • |
  • آرشیو
  • |
  • جستجو
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • RSS
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • صنعت و خدمات
  • مدیریت و برنامه ریزی
  • قضایی، حقوقی و قانونی
  • نظامی،انتظامی،امنیتی، ارزشی
  • دین و اندیشه
  • فرهنگ و هنر
  • اجتماعی
  • زنان و جوانان
  • پزشکی و سلامت
  • دانش و فناوری
  • مدرسه، دانشگاه و مهارت
  • گردشگری
  • مدیریت شهری و روستایی
  • کشاورزی و محیط زیست
  • ورزش و تربيت‌بدنی
  • کتب و مقالات
  • استان ها
  • سرویس های ویژه
  • چاپ سیزدهم ترجمه عربی کتاب چهل حدیث امام خمینی(س)
  • کشور را با کمیته امداد نمی توان اداره کرد، جلوی بی عرضه گی ها، اختلاس ها، باندبازی ها، نجومی ها و خیانت ها را بگیرید
  • بررسی عمق تحولات در موقعیت زنان با نبوت پیامبر و منظومه فکری اسلام ،چرا الان اینقدر درگیریم؟
  • ابوالفضل موسویان: اگر فردی «ادب گفتاری» ندارد نباید روی منبر برود
يکشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ - 2025 June 01
کد خبر: ۲۵۸۱۰۶
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۶
دین و اندیشه » اخلاق و تربیت دینی

اول همسایه بعد خانه!

یکی از مشهورترین سخنان روایت شده از حضرت فاطمه (س) این جمله است: الجار ثم الدار / اول همسایه بعد خانه !

شعارسال:کوتاهی و سادگی این سخن نباید عمق و اهمیتی را که این آموزه معنوی و اجتماعی در خود دارد پنهان کند. این جمله اشاره به نوعی رابطه اجتماعی دارد که در آن " دیگری" بر خود مقدم است و ناگفته پیداست که رابطه اجتماعی فراگیر در جهان امروز ( و در جامعه ما شاید حتی با شدتی بیشتر! ) کاملا بر عکس آن است: همه چیز از من شروع می شود نه دیگری!

در آموزه های اجتماعی و اخلاقی بزرگان دینی و فیلسوفان اخلاق معمولا چنین گفته می شود که دیگری نباید همچون وسیله ای در خدمت اهداف من باشد و به او باید به چشم غایتی فی نفسه نگریست. اما حتی در این سخن مهم نیز حرفی از تقدم دیگری بر خود در رفع نیازها نیست و باید با تحلیل بیشتری به آن رسید.

در رابطه اجتماعی مبتنی بر تقدم دیگری، من به دیگری خدمت نمی کنم که او هم متقابل به من خدمت کند. چنین چشمداشتی بر همان تقدم من بر دیگری استوار است چرا که اگر ارزیابی و محاسبه من در خدمتم به دیگری این باشد که او خدمت من را پاسخ نخواهد داد از انجام آن صرف نظر می کنم! این همان نوع رفتار و کنشی است که برخی جامعه شناسان از آن به عنوان رابطه ابزاری- بازاری و کالایی شده یاد کرده اند و در اصطلاح عامیانه ما با تعبیر "نان قرض دادن" شناخته شده است.

در رابطه اجتماعی مبتنی بر تقدم دیگری یا غیر ابزاری- بازاری، خدمت من به دیگری فی نفسه ارزش دارد نه برای رسیدن من به هدفم و به دست آوردن چیزی که از این رابطه دنبال می کنم. من خدمت می کنم چون دیگری احتیاج دارد. هر چند انتظار جبران متقابلی در این نوع رابطه وجود دارد اما این انتظار از نوع ابزاری و بازاری نیست چرا که از پیش روی آن حساب نشده و ارزیابی و محاسبه این جبران در مبادرت کردن به خدمت رسانی من جایی ندارد. با این حال بنا به فطرت انسانی، چنین رفتاری بی پاسخ متقابل نمی ماند و به قول مشهور در حیات روزمره و سکولار مدرن نیز "خوبی مسری است".

به روایت فاطمی اول این نوشته برگردیم. مضمون این سخن کوتاه و پر مغز با این تحلیل دیگری خواهانه از رابطه اجتماعی همخوانی کامل دارد و البته به دلیل جهان بینی دینی نهفته در اندیشه و باور گوینده از فهم "عرفی" و سکولاریزه چنین تحلیلی که تنها در حد مناسبات انسانی این جهانی باقی می ماند فراتر می رود اما نکته بسیار مهم این است که متاسفانه در تحلیل و تعلیم آموزه های دینی در جامعه ما به ارتباط طولی تحلیل عرفی ( این جهانی) با تحلیل دینی رابطه دیگری خواهانه بسیار کم یا گاه اصلا توجه نمی شود و این دو نوع تحلیل در مقابل یکدیگر در نظر گرفته می شود و رابطه اجتماعی دیگری خواهانه به دلیل اهمیت و تقدم پاداش دهنده الهی گاه حتی مذمت هم می شود.

امروزه در تعلیم و تحلیل باورهای دینی اجتماعی ما گاه با توسل و تکیه ناروا به "خویشتن خواهی" یا حب ذات" که واقعیتی انکار ناپذیر در سرشت آدمی زاد است رابطه اجتماعی خودخواهانه و بازاری - ابزاری تبلیغ و حتی تشویق می شود‌ و این تبلیغ و تشویق نیز فقط محدود به عرصه و جغرافیای بازار و فعالیت اقتصادی نمی شود بلکه تمام انگیزه های معنوی و دینی آن جهانی نیز بر اساس همین ادبیات ابزاری- بازاری تحلیل می شود: من به دیگری خدمت می کنم نه به این دلیل که از او عوض بگیرم یا اثر روحی مثبتی بر خودم داشته باشد یا حتی جامعه سالمی ساخته شود، بلکه به این دلیل که پاداش آن را در آن دنیا دریافت کنم.

شکی نیست که چنین انگیزه هایی در ایجاد رابطه اجتماعی در کلام الهی نفی نشده و از آن به عنوان تجارتی پرسود نیز یاد شده. تجارتی که در آن خدمت من سودی چند برابر دارد که خداوند جبران آن را در جهان آخرت بر عهده گرفته. اما مهم این است که بر اساس روایات و آموزه های دینی دیگر چنین دینداری در سطح بسیار نازلی قرار گرفته و علاوه بر آن مفهوم تجارت و بازار و سود در این تعابیر به معنای کمی و کالایی در بازار این جهانی نیست و در سطحی فراتر جای دارد که به دلیل فهم آسانتر آموزه های دینی با این کلمات و تعابیر توصیف شده است. بماند که مفهوم بازار و تجارت و سود نیز در دنیای مدرن اساسا متفاوت از بازار و تجارت و سود در دنیای مبتنی بر اقتصاد معیشتی و ساده دوران های گذشته است و امروزه هیچ سطحی از زندگی بر خلاف دوران های گذشته برکنار از بازار سوداگرانه نیست و همه کنش ها به میانجی بازار و پول اعتباری و حرص و طمع سیری ناپذیر سود بیشتر انجام می شود حتی در نهادهای دینی !

خویشتن خواهی یا حب ذات مورد تاکید قرار گرفته در آموزه های دینی نیز به هیچ وجه از نوع خودخواهی ابزاری و بازاری نیست: منی که به امید جبران خدمتم به دیگری و دریافت سود آن از خداوند در رابطه با دیگری قرار می گیرم، به دلیل صرف نظر کردن از دریافت پاداش این خدمت در این جهان، با منی که در همین جهان چشم انتظار پاسخ خدمتم هستم ( و اگر این پاسخ را محتمل ندانم اساسا خدمتی نمی کنم) بسیار تفاوت دارد‌. خویشتن خواهی نوع اول غیر از "خویشتن خواهی دیگری ستیز" نوع دوم است و عقلانیت آن با عقلانیت نوع دوم که در نظریه های اجتماعی بسیار مورد تحلیل قرار گرفته و اساسا سیطره همین عقلانیت بر جامعه مدرن ریشه همه مشکلات این جامعه دانسته شده یکی نیست. در تعلیم و تربیت سطحی دینی در جامعه ما اولا درک نادرستی از رابطه اجتماعی با توسل به همین سو برداشت از واقعیت خویشتن خواهی و حب ذات وجود دارد و ثانیا همین برداشت نادرست یعنی خویشتن خواهی دیگری ستیز ، ناخواسته معیار رفتار دینی تلقی می شود‌‌.

در سودخواهی طبیعی و مبتنی بر واقعیت خویشتن خواهی، ترس و طمع مدام ( ترس همیشگی از دست دادن داشته ها و طمع دایمی و سیری ناپذیر به دست آوردن نداشته ها که مایه جنگ و ستیز مدام با دیگری است) وجود ندارد و این ترس و طمع محدود به نیازهای ضروری زندگی است ( آن هم در میان مردمانی که بهره ناچیزی از اخلاق الهی دارند ) که قابل مقایسه با طمع در مقیاس سیری ناپذیر اقتصاد غیر معیشتی مبتنی بر پول اعتباری و سرمایه مدام افزون شونده جامعه امروزی نیست.

بین رابطه اجتماعی پذیرفته شده ما که مبتنی بر نفی دیگری است و رابطه اجتماعی مبتنی بر تقدم دیگری در روایت مشهور فاطمی ( اول همسایه بعد خانه) تفاوت از زمین تا آسمان است. 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری الف، تاریخ انتشار:9بهمن ماه 1398، کدخبر:www.alef.ir،3981109032

اخبار مرتبط
چگونه بر سر دوراهی‌های اخلاقی گیج و گمراه نشویم؟
دین نمی‌تواند زندگی روزمره ما را اخلاقی‌تر کند
چه بلایی سر نسلی که با ذوق روزه کله گنجشکی می‌گرفتند، آمده است؟
حفظ قرآن به اداره بهتر کشور منجر می‌شود
آیا نمی شود خدا را طور دیگری عبادت کرد؟
«مبلغان دینی در برابر فساد و اختلاس سکوت نکنند»
حجاب محدودیت است یا مصونیت؟
شروط قبولی نماز در درگاه خداوند
تربیت ۱/۵ میلیون حافظ قرآن توسط سازمان اوقاف در چهار سال آینده
تحقق مطالبه رهبر انقلاب برای تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن ضروری است
برچسب ها: حضرت فاطمه ، الجار ثم الدار ، شهادت حضرت فاطمه‌ زهرا ، علی اباذری ، رابطه اجتماعی ، رابطه اجتماعی فراگیر ، جهان امروز ، آموزه های اجتماعی ، اخلاقی بزرگان دینی ، فیلسوفان اخلاق ، غیر ابزاری- بازاری ، فطرت انسانی ، جغرافیای بازار ، کلام الهی ، تربیت سطحی دینی ، مایه جنگ ، اخلاق الهی ، اقتصاد غیر معیشتی ، اخلاق الهی ، شعارسال
گزارش خطا
۰
Bookmark and Share
X Share
Stumble Upon Delicious Telegram Google plus whats app
Facebook Twitter Cloob Digg
برگزیده ها
دیدار مداحان با رهبر انقلاب

دیدار مداحان با رهبر انقلاب

نماز جمعه نصر

نماز جمعه نصر

دیدار رهبر با میهمانان کنفرانس وحدت

دیدار رهبر با میهمانان کنفرانس وحدت

دفتر آیت الله محفوظی بعد از وفات

دفتر آیت الله محفوظی بعد از وفات

عزاداری دانشجویان در کنار رهبر

عزاداری دانشجویان در کنار رهبر

نماز عید فطر ۱۴۰۳ در کربلا

نماز عید فطر ۱۴۰۳ در کربلا

نماز عید فطر ۱۴۰۳ به امامت رهبر

نماز عید فطر ۱۴۰۳ به امامت رهبر

دیدار رمضانی رئیسی با روحانیون

دیدار رمضانی رئیسی با روحانیون

آرامستان قدیمی ارامنه

آرامستان قدیمی ارامنه

ترحیم همسر آیت الله وحید

ترحیم همسر آیت الله وحید

برگزیده ها
دیدار مداحان با رهبر انقلاب
در سالروز ولادت حضرت زهرا:

دیدار مداحان با رهبر انقلاب

نماز جمعه نصر
۱۳ مهرماه ۱۴۰۳:

نماز جمعه نصر

دیدار رهبر با میهمانان کنفرانس وحدت
در روز ولادت نبی:

دیدار رهبر با میهمانان کنفرانس وحدت

دفتر آیت الله محفوظی بعد از وفات
قاب خاطرات:

دفتر آیت الله محفوظی بعد از وفات

عزاداری دانشجویان در کنار رهبر
اربعین ۱۴۰۳:

عزاداری دانشجویان در کنار رهبر

نماز عید فطر ۱۴۰۳ در کربلا
عید فطر در بین الحرمین :

نماز عید فطر ۱۴۰۳ در کربلا

نماز عید فطر ۱۴۰۳ به امامت رهبر
عیدفطر در مصلی:

نماز عید فطر ۱۴۰۳ به امامت رهبر

دیدار رمضانی رئیسی با روحانیون
هم‌اندیشی با علما:

دیدار رمضانی رئیسی با روحانیون

آرامستان قدیمی ارامنه
آرامستان دولاب؛

آرامستان قدیمی ارامنه

ترحیم همسر آیت الله وحید
درگذشت سیده حسینی:

ترحیم همسر آیت الله وحید

خواندنیها-دانستنیها

چرا خداوند در قرآن سوگند می خورد؟

ملاصدرا: فیلسوفی که جهان را تکان داد

ترسیم خدا از دیدگاه ملاصدرا +هفت شبهه ابلیس

مرگ های چهارگانه سفید،سیاه،سبز و قرمز

مناجات شاکین + متن،ترجمه و صوت

اهمیت عدد ۴۰، در سیر و سلوک معنوی

۱۳۲۴/۲/۷ و ساخت جاده امام زاده داوود از فرحزاد

مزار رحیم موذن زاده اردبیلی کجاست؟

قبر سرلشکر علی قریب در ابن بابویه ، برای کیست؟

پاپ ها چگونه انتخاب می شوند؟

تفاوت دعا ، نیایش، ذکر، ورد و نماز

منشا اذان، وحی یا رویای صادقه صحابه ؟

چرا خداوند رزق و روزی را ضمانت کرده

دعای احتجاب: متن، ترجمه همراه با آثار و فضائل

مناجات شعبانیه + متن،ترجمه،مضامین و خواص

مواجهه با شرایط زوال نعمت ها با آیه استرجاع

تهلیل و سی و هفت آیه معجزه گر

ختم ذکر لا حول ولا قوة الا بالله برای روزی و دفع بلا

خواص خواندن دعای شب نیمه شعبان پیامبر

کسانی طلبه شوند که اهل تزکیه نفس و استعداد باشند

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار

عراقچی: به پیشنهاد آمریکا، براساس اصول و منافع ملی پاسخ داده خواهد شد

نقدی بر جهنم فومن: ورود به جهنم ،از چند زاویه

مدیرانی که نقد نمی پذیرند دشمن پیشرفت اند یا روحیه لطیفی دارند؟ + ضرورت پاکسازی اداری مدیران ناکارآمد در گام دوم انقلاب

اولین واکنش علی نیکزاد نماینده مجلس به تصادف پسرش + ضرورت شفاف سازی درخصوص روند رسیدگی قضایی این پرونده و نوع برخورد با مجرم

انتصاب غلامرضا علیجانی به معاونت بازرسی و مدیریت عملکرد اداره کل بازرسی، مدیریت عملکرد استانداری گیلان

کریدور فاو، جدیدترین رقیب بندر چابهار

الزام اشخاص حقوقی (دولتی و خصوصی) به ارسال لوایح دیوان عدالت اداری با استفاده از سامانه سخا از تاریخ اول تیرماه ۱۴۰۴

ممنوعیت استخراج مجاز رمزارز و ماینینگ قانونی در ساعات پیک

همه اینا تقصیر ماس ،عباس آقا علی آبادی

۱۰ کشوری که بزرگترین نیروی هوایی را در اختیار دارند + ضرورت آغاز جهاد عظیم منجر به احیای توانمندی هوایی کشور در حوزه نظامی

شرکت «دات وان» هیچ مجوز بهره‌برداری عملیاتی ندارد و هیچ هواپیمایی هم از سوی آن وارد کشور نشده است

ساتبا، مأمن کاسبان انرژی: بهبود در وضع موجود از پیشنهادات اصلاح ساختار تا انحلال ساتبا

جنجال سقف کارت به کارت ماهیانه : برخورد دیوان عدالت با سلیقه گرایی های بانک مرکزی و ابطال بخشنامه

توضیحات چمران درباره سفر زاکانی به برزیل و شیوه اخذ اجازه برای ترک پست و خروج از کشور + زاکانی چندتا چمران داشته باشه، غمی نداره؟

آزادسازی مجدد اراضی «شیخ موسی» بابل + مگر تصرفات و تخریب ها چقدر بوده است؟

پربازدیدترین

شعله رزمجو همسر دوم آقای قالیباف

بازار غیر رسمی مسکن ملی و جاذبه ها برای حضور تدریجی دلال ها در خرید امتیاز

نامه صنایع فولادی، سیمانی و معدنی به رئیس جمهور و درخواست بازنگری در اعمال محدودیت‌های ۹۰ درصدی برق تخصیصی به صنایع

سیمایی صراف: برخی اساتید توانمندی مالی چاپ مقالات خود در پایگاه‌های جهانی را ندارند +افت سه پله‌ای رتبه علمی ایران در جهان

تاکیدات رهبر درباره معلمان و نظام آموزش و پرورش در اردیبهشت ۱۴۰۴

آینده پرابهام بانک آینده : از انحلال تا دست و پا زدن ها برای بقا؟

پیشنهاد به برکناری علی آبادی وزیر نیرو و تغییر برخی از استانداران دولت چهاردهم

از تروریست غارنشین به الجولانی کاخ‌ نشین

ادعا درخصوص ثبت پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی برای پروژه افتتاح نشده؟! + ضرورت شفاف سازی توسط شهرداری تهران

آغاز ثبت‌نام آزمون صدور پروانه تاسیس دفتر خدمات الکترونیک قضایی برای سال ۱۴۰۴

بلاتکلیفی وضعیت ریال دیجیتال در کشور بدلیل وجود خلا های قانونی عدیده

تائید سرقت از موزه شاه نعمت‌الله ولی کرمان و دستگیری مدیر و نگهبان‌های موزه

پیشنهاد ادعا شده جدید آمریکا به ایران: فقط ۳ سال غنی‌سازی نکنید تا توافق کنیم + زمان برای پروژه های تخریب یا طی دوره راست آزمایی و اعتماد سازی؟

ادعای تخلف بواسطه عدم ابلاغ نتایج بررسی طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی در کمیسیون اقتصاد به هیات رئیسه مجلس بعد از دو هفته

بلاتکلیفی سیاست‌گذاران صنعت بیمه در توسعه کمی و یا کیفی شرکت‌های بیمه‌ای

  • پیوندهای شعار سال
  • |
  • خبرنامه
  • |
  • تماس با ما
  • |
  • درباره ما
  • |
  • آرشیو پایگاه شعار سال
  • |
  • جستجو
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • RSS
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شعار سال است و استفاده از مطالب صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید: "ایران سامانه"