پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۸۴۱۳
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفتند: دوستی عاقلانه و گذشت عطوفانه زندگی مشترک را همواره گرم نگه می دارد و مانع از ایجاد غده بدخیم طلاق در جامعه می شود.

شعار سال: این مرجع تقلید شیعیان در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور مدیر حوزه‌های علمیه خواهران و حجت الاسلام زیبایی نژاد مسئول مرکز تحقیقات زن و خانواده بیان داشتند: ائمه اطهار علیهم السلام نیز مانند قرآن کریم مهجورند و مهجوریت آنها از این بابت است که تا سیره و کلام آنها درس و بحث نشود نکات نهفته زندگی این حضرات آشکار نمی گردد.

ایشان ادامه دادند: درس و بحث باعث طرح نقدها و شبهات و بررسی دقیق تر موضوع می گردد و در نتیجه بالندگی و شکوفایی را به همراه می آورد لذا حضرت فرمود «حُسْنُ السُّؤَالِ نِصْفُ الْعِلْمِ»

آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کردند: ائمه علیهم السلام ما را تربیت کردند و به ما برنامه زندگی دادند؛ اینکه در زیارت جامعه کبیر به ما فرمودند در زیارت ائمه علیهم السلام خطاب به ایشان می گویید «إنّی مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ، مُبْطِلٌ لِمَا أَبْطَلْتُم‏»، این خواسته بسیار سنگینی است چرا که در پیشگاه معصوم(سلام الله علیه) ایستاده‌ایم و عرض می‌کنیم ما آنچه را شما تحقیق کردید تحقیق می‌کنیم! این جمله گرچه به حسب ظاهر جمله خبری است، ولی دعا، زیارت، مناجات، این گونه از جمله های خبری به داعی انشا القا شدند؛ یعنی از ذات اقدس الهی مسئلت می‌کنیم آن توفیقی را به ما عطا کند، علمی را به ما عطا کند که ما هم محقق باشیم آنچه را شما تحقیق کردید؛ مصدّق باشیم آنچه را شما تصدیق کردید، مبطل باشیم آنچه را که شما ابطال کردید. این امر اگر شدنی نبود که از ما نمی خواستند آن را بخوانیم، پس شدنی است و راه آن همین درس و بحث است.

ایشان تاکید داشتند: از مهمترین مشکلات ما نداشتن منبع است، قرآن کریم به جای خود محفوظ، اما این نهج البلاغه سید رضی اصلا نمی تواند منبع درسی و تحقیقی باشد چراکه سید رضی در بسیاری از خطبه ها، صدر و ذیل خطبه را نقل نکرده است و گاهی از یک خطبه چند صفحه ای به بیان چند خط اکتفا نموده است، لذا اگر کسی بخواهد در خصوص بیانات حضرت امیر علیه السلام تحقیق کند باید به کتاب شریف «تمام نهج البلاغه» مراجعه کند، در جریان خطبه ها و فرمایشات حضرت زهرا سلام الله علیها نیز باید تمام خطبه ها و فرمایشات ایشان یکجا جمع آوری و مستند گردد.

مرجع تقلید شیعیان تصریح داشتند: خطبه فدکیه، درسی است، سخنرانی‌های وجود مبارک صدیقه کبری، درسی است. خطبه فدکیه به ویژه قسمت ابتدایی آن، همانند برجسته‌ترین خطبه‌های نورانی نهج البلاغه بسیار وزین است و بدون استاد حل نمی‌شود.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه رفیع «زن و خانواده» در اسلام اشاره کرده و بیان داشتند: دین برای اصلاح روح آمده است، آنچه به کمال می رسد روح است و روح نه مونث است و نه مذکر یعنی ذکورت و انوثت در رسیدن انسان به کمال نقشی ندارد، در فرهنگ اسلام، زن و مرد دو صنف از انسان هستند و نه دو نوع! در نتیجه آنچه باید بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد و نیاز امروز جامعه ما نیز هست «نفس شناسی زن از منظر اسلام» است تا عظمت زن مشخص شود آنگاه در این مسیر خود به خود وجود مبارک حضرت زهرا سلام الله علیها به عنوان نمونه یک انسان کامل برجسته خواهد شد.

آیت الله جوادی آملی اذعان داشتند: اساس خانواده در اسلام بر مبنای سه ضلع بنا شده است؛ مهمترین ضلع این است که پیوند عطوفانه بین زن و مرد را خداوند خود ایجاد می کند «وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّهً وَرَحْمَهً» یعنی دل زن و مرد را یکی می کند؛ این یکی کردن از جنس چسباندن دو شی به یکدیگر به وسیله چسب نیست، بلکه خداوند دل زن و شوهر را حقیقتا یکی می کند.

ایشان ادامه دادند: ضلع دومِ خانواده که تهیه مسکن و تامین هزینه های زندگی است بر عهده مرد است اما ضلع سوم که تامین «سکینت» است تنها از زن ساخته است، سکینت و آرامش منزل را فقط زن می تواند تامین کند. مقام مادری که مختص زن است از چنان ارزشی برخوردار است که فرمود «الجنه تحت اقدام الأمّهات»، تمام کمالات از دریچه نفسِ مادر به کودک منتقل می شود، در حقیقت این مادران هستند که جامعه را می سازند و اصلاح می کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت شفقنا، تاریخ 9 بهمن  98، کد مطلب: 881016: www.fa.shafaqna.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین