پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۲۹۳۹
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۳
در منابع اهل سنت، روایات متفاوتی در زمان‌های متخلف، درباره رفتار خلفا با حضرت فاطمه زهرا، ارائه شده است.با وجود آنکه از جایگاه آن حضرت و ذکر غیرمستقیم نامش در قرآن باخبر بودند، حرمت لازم را ننهاده و حریم شکنی نمودند( در بسیاری از آیات قرآن به فاطمه زهرا اشاره شده، امّا، همچون امامان شیعه، نامی از او به‌میان نیامده‌است. پژوهشگران و نویسندگان اهل سنّت و شیعه شمار گوناگونی از آیات را دربارهٔ فاطمه دانسته‌اند. بعضی ۳۰ آیه، بعضی ۶۰ آیه در ۴۱ سوره و بعضی هم ۱۳۵ آیه از ۶۷ سوره را دربارهٔ او می‌دانند). زمان اولیه و آغاز این برخوردها، ماجرای جانشینی پیامبر و آغاز حکومت ابوبکر است. ابوبکر پس از برگزیدگی به خلیفگی مسلمانان، همراهِ گروهی از جمله عمر به‌قصد گرفتن بیعت به خانهٔ علی می‌رود و آن‌جا با مقاومت علی و فاطمه روبه‌رو می‌شود. پس از آن عمر تهدید می‌کند تا در صورت عدم شکستن تحصن و بیعت مخالفان با ابوبکر، خانه فاطمه را به آتش می‌کشد. در این خصوص منابع شیعه تصریح دارند که درب خانه فاطمه توسط مهاجمان شکسته شد و فاطمه مورد ضرب و شتم قرار گرفت و در همین بین، فرزندش محسن را سقط کرد و بر اثر عوارض ناشی از این رویداد، چندی بعد درگذشت. منابع سنی اغلب به تهدید عمر نسبت به آتش زدن خانه و برخی نیز به دستگیری اهالی خانه یا تفتیش منزل فاطمه اشاره کرده‌اند.
شعار سال:حضرت زهرا (س) تنها بازمانده رسول خدا (ص) و بنا بر دلایلی چند، بعد از رحلت آن حضرت، دوران شیرین زندگی‌اش به اتمام رسید هر چند در برداشتی کلی، در سراسر زندگی آن بانو دوران شیرینی وجود نداشت. چرا که پیوسته فشار‌ها و جنگ‌ها و توطئه‌های دشمنان بر صدر اسلام و پیامبر اکرم (ص) آرامش روح فاطمه (س) را بر هم زده بود. اما با رحلت پیامبر اکرم (ص) طوفان‌های تازه‌ای از حوادث پیچیده و بحرانی وزیدن گرفت، احقاد و کینه‌های بدر، خیبر و حنین که در عصر پیامبر اکرم (ص) در زیر خاکستر پنهان بود آشکار گشت. به همین دلیل به کنار قبر پیامبر اکرم (ص) رفته و با او درد دل می‌کرد: پدر جان! بعد از تو، یکه و تنها شدم، حیران و محدوم مانده‌ام، صدایم به خاموشی گرائید، و پشتم شکست و آب گوارای زندگی در کامم تلخ شد؛ و پیوسته بر این حال بود که ۷۵ روز یا ۹۵ روز از رحلت پیامبر اکرم (ص) نگذشته بود که در اثر رنج‌های دیده شده به پدر بزرگوارش پیوست و لذا می‌توان گفت شهادت آن بانوی معظمه حقیقتی غیرقابل انکار و از مسلمات تاریخ اسلام است.
با وجود جایگاه ایمانی و دینی بالای فاطمه ، به‌نظر می‌رسد که فاطمه بشکل خاص در سه کار سیاسی مهم مطرح در تاریخ اسلام، بشکل مستقیم وارد ماجرا شده و دخالت داشته و در همه منابع شیعه و سنّی، هرچند به روایات گوناگون، ثبت شده‌است. نپذیرفتن محافظت از ابوسفیان پس از فتح مکه، دفاع دلیرانه از علی پس از درگذشت محمّد و مخالفت با گزیدن ابوبکر به خلیفگی و منازعات خشن با عمر و سرانجام ادّعای مالکیت بر میراث پدر و ستیهندگی با ابوبکر به‌ویژه دربارهٔ فدک و سهم خیبر که ابوبکر کلّاً نپذیرفت .
مورخان و محدثان شیعه و سنی علی رغم فشار‌ها و بیان‌های گوناگون به تشریح آن پرداخته‌اند و در اینجا به گوشه‌هایی از آن‌ها اشاره می‌شود. البته باید به این نکته نیز اذعان داشت که منظور از به شهادت رسیدن فاطمه زهرا (س) این است که آن حضرت بعد از رحلت پیامبراکرم (ص) رنج‌ها و درد‌ها و ستم‌ها و ظلم‌هایی که از سوی دشمنان اهل بیت (ع)، کشید در نهایت، منجر به شهادت آن حضرت شد.
 
کتاب سلیم بن قیس هلالی، قدیمی‌ترین منبع شیعی است که در قرن اول ه‍. ق تنظیم شده‌است. السنه ابن احمد، المعارف و الامامه و السیاسه ابن قتیبه، تاریخ یعقوبی، المصنف ابن ابی‌شبیه، وقعة الصفین نصر بن مزاحم، تفسیر عیاشی، مروج الذهب اثر مسعودی و تاریخ بیهقی به واقعه رویداد خانه فاطمه اشاره کرده‌اند، ولی از جزئیات آن سخن به میان نیاورده‌اند. این واقعه در کتاب‌های حدیثی و بر مبنای روایاتی نیز مورد اشاره منابع اسلامی قرار گرفته‌اند؛ از حذیفة بن یمان، علی بن ابی‌طالب، محمد باقر، جعفر صادق، موسی کاظم و حسن عسکری روایاتی در این خصوص نقل شده‌است. این رویداد مورد توجه شرق‌شناسان نیز قرار گرفته‌است و به‌عقیدهٔ لائورا وچا والی‌یِری، حتی اگر به این داستان شاخ و برگ داده شده‌باشد و جزئیاتی ساختگی به آن افزوده شده‌باشد، ریشهٔ تاریخی آن را نمی‌شود نادیده گرفت. هر چند که برخی از علمای اهل سنت برای حفظ موقعیت خلفاء از بازگو کردن این بخش واقعی از تاریخ خودداری نموده اند و آن را جزو اعتقادات و تفکرات شیعه به حساب آورده اند، با این وجود تعداد زیادی از علمای اهل سنت نتوانستند به روی واقعیت پرده بپوشانند و کم و بیش، به واقعیت داستان، معترف شده اند. هر چند که تمام واقعه را نقل نکرده اند و تنها مختصری به آن اشاره نموده اند.
 
روایت‌های اهل سنت از پهلوی شکسته حضرت فاطمه
 
برخی از مورخین و اهل حدیث می نویسند که هجوم به خانه زهرا در دو نوبت صورت گرفته است ( منظور از خانه فاطمه، بیت داخل مسجد النبی و ده متری منبر پیامبر نیست. بلکه احتمالا اشاره به خانه اهدایی حارثه به فاطمه زهرا در چند صد متری مسجد دارد). طبق آنچه عبدالزهرا مهدی در کتابش الهجوم بدان پرداخته‌است، هجوم به خانه فاطمه، در دو نوبت صورت گرفته‌است که در مرتبه اول، اتفاق به‌خصوصی نیافتاد و به تهدید و جمع‌آوری هیزم اکتفا شده‌ است و نتیجه آن خروج متحصنین غیر از علی و فاطمه از خانه بوده‌ است. در مرتبه بعدی، حمله به خانه، شکستن درب، توهین و آسیب به فاطمه و سقط محسن شکل گرفته‌است. علی لباف در فهرستی که بر کتاب هجوم نوشته‌ است، گزارش می‌کند که در منابع شیعه و سنی، بین دو هجوم اول و دوم خلط شده‌است.

ابن قتیبه دینوری می‌نویسد: همانا روزی که ابوبکر از عده‌ای که از بیعت با او سرپیچی کرده و نزد علی (ع) جمع شده بودند سراغ گرفت. پس عمر را به دنبال آن‌ها که در خانه علی جمع شده بودند فرستاد(منزل فاطمه در مقابل منبر محمد واقع در مسجد النبی بود که ابوبکر بر آن نشسته بود). پس آن‌ها از خارج شدن از خانه خودداری نمودند، در این هنگام عمر دستور داد که هیزم حاضر کنید؛ و خطاب به اهل خانه گفت: قسم به آن کس که جان عمر در دست اوست باید خارج شوید و الا خانه را با اهل اش به آتش می‌کشم، شخصی به عمر گفت:‌ای اباحفص آیا می‌دانی در این خانه فاطمه است عمر گفت: اگر چه فاطمه در خانه باشد. در همان منبع ذکر می‌کند که بعد از چند روزی که گذشت ابوبکر به عمر گفت بیا نزد فاطمه زهرا (س) برویم چرا که ما او را به غضب در آورده ایم به اتفاق نزد فاطمه زهرا (س) رفتند، ولی فاطمه اجازه ورود به آن‌ها نداد، ولی آن‌ها با وساطت علی (ع) وارد خانه شدند، ولی حضرت فاطمه زهرا (س) با آن‌ها سخن نگفت.
 
روایت‌های اهل سنت از پهلوی شکسته حضرت فاطمه

شهرستانی در جای دیگری از نظام نقل می‌کند: در روز بیعت مردم با ابوبکر که عمر متولی این امر بود و دستور یافته بود که از علی و کسانی که در خانه او بودند بیعت بگیرد! با صدای بلند فریاد زد که خانه علی را آتش بزنید و خودش چنان ضربه‌ای به شکم فاطمه زهرا (س) روز بیعت زد که فاطمه جنین خود را از شکم انداخت.

ابن حجر نیز در کتاب خود از محمد بن حماد کوفی نقل می‌کند که وی معتقد است بدون شک عمر با لگد به شکم حضرت فاطمه زهرا (س) زد و این امر منجر به سقط جنین فاطمه زهرا (س) که اسمش محسن بود منجر شد.

مشاهده می‌شود هر چند که برخی از علمای اهل سنت برای حفظ موقعیت خلفاء از بازگو کردن این قطعه واقعی از تاریخ خودداری نموده اند و آن را از اعتقادات و تفکرات شیعه به حساب آورده اند، ولی با این وجود تعداد زیادی از علمای اهل سنت نتوانستند به روی واقعیت پرده بپوشانند هر چند که تمام واقعه را نقل نکرده اند و تنها مختصری به آن اشاره نموده اند.

در این زمینه سید مرتضی نقل می‌کند، در آغاز کار، محدثان و تاریخ نویسان از نقل جسارت‌هایی که به ساحت دختر پیامبر گرامی اسلام (ص) وارد شده امتناع نمی‌کردند. این مطلب در میان آنان مشهور بود که مأمور خلیفه با فشار، درب را بر فاطمه زهرا (س) زد و او فرزندی را که در رحم داشت سقط نمود و قنفذ به امر عمر، فاطمه زهرا (س) را زیر تازیانه گرفت تا او دست از علی بردارد، ولی بعد‌ها دیدند که نقل این مطالب با مقام و موقعیت خلفاء سازگاری ندارد، لذا از نقل آن‌ها خودداری نمودند.

مقاتل بن عطیه می‌گوید: ابوبکر بعد از آن که با تهدید و ترس و شمشیر از مردم بیعت گرفت عمر و قنفذ و جماعتی را به درب فاطمه و علی فرستاد، عمر هیزم را دَرِ خانه فاطمه زهرا (س) جمع نمود و درب خانه را به آتش کشید. هنگامی که فاطمه زهرا (س) پشت در آمد عمر و اصحاب او جمع شدند و عمر آن چنان حضرت فاطمه زهرا (س) را پشت در فشار داد که فرزندش را سقط نمود و میخ در به سینه حضرت فرو رفت (و بر اثر آن صدمات) حضرت بیمار شد و به بستر افتاد تا آن که از دنیا رفت.

یکی دیگر از علمای اهل سنت که شافعی مذهب می‌باشد از شخصی بنام ابن درام محدث نقل می‌کند که قطعا عمر با لگد فاطمه زهرا ـ سلام الله علی‌ها ـ را زد و بر اثر این ضربه محسن که در شکم آن حضرت بود سقط شد.

بنا به گزارش مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات، ابن ابی الحدید معتزلی نقل می‌کند: ابو العاص، شوهر زینب، دختر پیامبر اکرم (ص) در جنگ از طرف مسلمانان به اسارت گرفته شد، ولی بعدا مانند اسیران دیگر آزاد شد. ابوالعاص به پیامبر اکرم (ص) وعده داد که پس از مراجعت به مکه، زینب را نزد پیامبر اکرم (ص) به مدینه بفرستد و لذا حضرت به چند نفر مأموریت داد که در نزدیک مکه منتظر زینب باشند و او را تا مدینه همراهی کنند قریش از خروج دختر پیامبر اکرم (ص) آگاه شدند گروهی تصمیم گرفتند که او را از نیمه راه بازگردانند لذا وقتی آن‌ها به کجاوه زینب حمله ور شدند زینب ترسید و کودکی را که در جنین داشت سقط کرد و به مکه بازگشت. پیامبر اکرم (ص) از شنیدن این خبر سخت ناراحت شد و در فتح مکه خون قاتل فرزند زینب را مباح شمرد. ابن ابی الحدید می‌گوید من این جریان را به استادم ابوجعفر نقیب خواندم او گفت: وقتی که پیامبر اکرم (ص) خون کسی که دخترش زینب را ترساند و او سقط جنین کرد را مباح شمرد قطعا اگر زنده بود خون کسانی را که دخترش فاطمه زهرا (س) را ترساندند که باعث شد فرزندش «محسن» را سقط کند حتما مباح می‌شمرد. اینکه ابوجعفر با قاطعیت می‌گوید اگر پیامبر اکرم (ص) شاهد مصائبی بود که بر سر دخت گرامیش آوردند خون مسببین را مباح می‌شمرد می‌توان دریافت که در منابع اهل سنت در گذشته به مصائب بیش تری که در حق فاطمه زهرا (س) روا داشته اند اشاره شده بود.

صفوی یکی دیگر از علمای اهل سنت نقل می‌کند که به راستی در روز بیعت، عمر آن چنان فاطمه زهرا (س) را زد که محسن سقط شد و پس از آن فاطمه زهرا (س) از دنیا رفت.

سکونی که یکی از ناقلان حدیث اهل سنت و مورد اطمینان است در خبری نقل می‌کند که صاحب فرزند دختری شدم و از این قضیه ناراحت بودم. نزد امام صادق (ع) رفتم، ماجرا را به حضرت بیان کردم و حضرت پرسید اسم دخترت را چه گذاشتی؟ عرض کردم: فاطمه، فرمود: آه آه، سپس دست خود را بر پیشانی اش گذاشت و گویا گریه می‌کرد فرمود: حال که او را فاطمه نامیدی به او ناسزا نگو، او را نزن و نفرینش نکن، این نام نزد خداوند باعظمت و محترم است سکونی می‌گوید امام صادق (ع) همیشه این گونه بود وقتی در پیش حضرت نامی از فاطمه برده می‌شد به یاد جده اش می‌افتاد و مصیبت‌های او را یاد می‌کرد و همیشه تذکر می‌داد و می‌گفت: سبب وفات و شهادت فاطمه زهرا (س) ضربتی بود که قنفذ، غلام فلانی بر او وارد ساخت.
 
روایت‌های اهل سنت از پهلوی شکسته حضرت فاطمه
با اینکه سکونی تا اینجا کلام امام را نقل می‌کند و به سبب تعصب سنی گری بقیه کلام امام را ذکر نمی‌کند، ولی ابوبصیر بیان می‌کند، سبب فوت فاطمه زهرا (س) ضرباتی بود که قنفذ غلام عمر با غلاف شمشیر بر آن حضرت به فرمان عمر زد، پس فرزندش محسن را از دست داد و به شدت بیمار شد و هیچ یک از آزار دهندگان خویش را راه نداد که به دیدنش بیایند؛ بنابراین با توجه به اینکه علمای اهل سنت هر چند در قرون نخستین به وقایع بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) و ماجرای شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) اشاره می‌کردند، ولی بعد‌ها به خاطر حفظ جایگاه خلفا از ذکر و بیان آن‌ها خودداری نمودند با این وجود گزارش‌هایی که در منابع اهل سنت وجود دارد به خوبی ماجرای شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و مسببین را می‌توان شناخت.

شعار سال، با تلخیص و اضافات، برگرفته از برنا، تاریخ انتشار:۲۸ دی ۱۳۹۹، کد خبر:۹۴۷۶۴۷، www.borna.news / شسا مرجع دینی/ سایر منابع.
اخبار مرتبط
برچسب ها: حضرت زهرا در منابع اهل سنت ، قاتل حضرت زهرا از نظر اهل سنت ، شهادت حضرت زهرا ، علت شهادت حضرت فاطمه ، فاطمه در منابع اهل سنت ، پهلوی شکسته فاطمه در روایات اهل سنت ، برخورد عمر با فاطمه در منابع اهل سنت ، سقط محسن فاطمه در روایات اهل سنت ، جایگاه فاطمه از دیدگاه اهل سنت ، روایت‌های اهل سنت از پهلوی شکسته حضرت فاطمه ، درد و دل فاطمه با قبر رسول الله ، ابن قتیبه دینوری ، فشار بر فاطمه بعد از مرگ رسول الله ، پیامدهای جنگ حنین و خیبر بر اهل بیت بعد از فوت پیامبر ، عمر و لقب اباحفص ، تغییر جریان خلافت در سقیفه ، ابولولو غلام مغیره بن شعبه ، ابن حجر ه نقل از محمد بن حماد کوفی ، قنفذ و تازیانه بر فاطمه ، قنفذ چه کسی است ، عدم شباهت اخلاق عمر با ابوبکر و مکمل یکدیگر بودن انها ، امیر در معنای فرمانده سپاه مسلمانان ، امیر المومنین ابتدا در معنای فرمانده سپاه مومنین بود و بعدها به حکام گفته شد ، مشاطره اموال ، تاثیر دوره حکومت عمر بر تاریخ اسلام ، عمر و لقب محدث یا شخصی که به او الهام می‌شود ، قنفذ یکی از غلام‌های عمر خلیفه دوم اهل تسنن ، قنفذ در لغت یعنی جوجه تیغی ، واقعه حرق الدار و لگد زدن به درب خانه فاطمه ، قنفذ سه سال والی مکه شد ، مقاتل بن عطیه ، ابن درام محدث ، سلیم بن قیس هلالی ، رویداد خانه فاطمه ، قیام فاطمه علیه حکومت غاصب ، رنج‌های فاطمه ، اشعار فاطمی حول چیست ، آیاتی که اسم فاطمه بصورت غیرمستقیم در انها آمده است ، رویداد خانه فاطمه یا هجوم به خانه فاطمه ، منزل فاطمه در مقابل منبر محمد واقع در مسجد النبی بود که ابوبکر بر آن نشسته بود ، کتاب الهجوم اثر عبدالزهرا مهدی ، هجوم به خانه ، محسن فاطمه ، کبودی بدن فاطمه ، زندگی فاطمه زهرا ، سبک زندگی فاطمی ، قبر حضرت فاطمه ، دعای حضرت فاطمه ، توسل به حضرت فاطمه ، شهادت فاطمه زهرا
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
0
1
من فكر نميكردم اهل سنت هم در مورد حضرت فاطمه رواياتي اين چنيني داشته باشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
0
2
ما عقيده داريم كه عمر و عثمان در به شهادت رسيدن بانوي دوعالم حضرت فاطمه نقش داشتن ايا اين درسته؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
به عثمان چه ارتباطی داره؟ داستان متمرکز بر عمر بوده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
1
4
این واقعه انقدر عظیم هست که خوده اهل سنت هم باورش دارند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
0
0
خوب بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
0
0
ابوبکر یک روز بعد از ماجرای سقیفه، برای گرفتن بیعت عمومی به منبر نشست. مراسم بیعت‌گیری با سخنرانی عمر در وصف ابوبکر شروع شد و پس از آن مردم با ابوبکر بیعت می‌کردند. در نهایت ابوبکر نیز خطبه‌ای خواند. در این مراسم، گروهی از مهاجران و انصار از جمله علی، سعد بن عباده، عباس بن عبدالمطلب، فضل بن عباس، زبیر بن عوام، خالد بن سعید، مقداد بن عمرو، سلمان فارسی، ابوذر غفاری، عمار بن یاسر، براء بن عارب، ابی بن کعب، حذیفة بن یمان، خزیمة بن ثابت، ابوایوب انصاری، سهل بن حنیف، عثمان بن حنیف، ابوالهیثم بن تیهان، سعد بن ابی وقاص و ابوسفیان بن حرب از بیعت با ابوبکر استنکاف کردند. در گروه مخالفان ابوبکر، جز سعد بن عباده که خود را مستحق خلافت می‌دید، الباقی بر روی اولیت علی بر ابوبکر اصرار داشتند. از میان کسانی که با ابوبکر بیعت نکردند، بعدها جسد سعد بن عباده در حوران یافت شد که به نقل بلاذری، «سعد به دست جنیان کشته شد». ابوبکر سعی کرد تا با کمک عمر و مغیره بن شعبه، عباس و هاشمیان را با ترغیب در سهم داشتن در حکومت، به بیعت مجاب کند اما موفق نشد. در این بین، اخبار در خصوص بیعت نکردن و مخالفت‌های علی بن ابی‌طالب با ابوبکر، متفاوت و بعضاً متعارض هستند. دسته‌ای از روایات علی را از اولین بیعت‌کنندگان با ابوبکر گزارش می‌کند و دسته‌ای دیگر، علی را از استنکاف‌کنندگان از بیعت تا مدت‌ها بعد از آغاز حکومت ابوبکر معرفی کرده‌اند. بنابر گزارش ابن هشام و طبری، هنگامی که ابوبکر در مسجد النبی در حال خطبه خواندن به نام خلیفه بود، جمعی از بنی‌هاشم به نشانه مخالفت با ابوبکر در خانه فاطمه تحصن کردند. علی بعداً مکرر می‌گفت که اگر چهل یاور داشت قیام می‌کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
0
0
ابوبکر و عمر بعد از هجوم به خانه فاطمه، برای طلب رضایت از فاطمه به خانه او آمدند اما با عدم رضایت فاطمه مواجه شدند. در این خصوص در الامامة و السیاسة آمده‌است، وقتی ابوبکر و عمر برای رضایت به نزد فاطمه آمدند، فاطمه از آنها روی برگرداند و با آنها سخن نگفت و پس از اصرار آن دو، به آنها حدیثی از محمد یادآور شد که محمد گفته‌است «هر کس فاطمه را به خشم بیاورد، من [محمد] را به خشم آورده‌است.» و در ادامه تأکید کرد که تا زمانی که زنده باشد، از آن دو خشنود نخواهد شد و شکایت خود را به پیامبر خواهد برد. در عوالم العلوم و علل الشرایع آمده‌است که ابوبکر پس از این سخن به گریه افتاد و عمر به او با طعنه گفت، برا خشم زنی اینگونه جزع می‌کنی؟
تضارب آرای کاشف الغطا با مرتضی عاملی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
0
0
محمدحسین کاشف الغطا در پاسخ به سؤالی در کتاب جنة المأوی، با جسارت عظیم خواندن این رویداد، در تحقق آن تردیدهایی منطقی را از دیدگاه خود مطرح می‌کند. کاشف الغطا معتقد است که با وجود شیوع ضرب و شتم زنان در آن دوران، اما کتک زدن فاطمه زهرا به عنوان فرزند محمد و با توجه به جایگاه او، نمی‌توانست بدون عکس‌العمل دیگر صحابه به پایان برسد. ضمن آنکه فاطمه زهرا در هیچ‌کجا از ضرب و سقط جنینش، شکایتی نکرد، با وجود آنکه از غصب حقش در فدک و منع علی بن ابی‌طالب از ولایت، بارها گلایه کرده بود.

مرتضی عاملی، بر این باور است که کاشف الغطا در این دیدگاه، دچار خطا شده‌است و احتمالاً وضعیت وی در هنگام پاسخ به این سؤال یا احوال زمانه در پاسخش مؤثر بوده‌است. مرتضی عاملی به دیگر آثار کاشف الغطاء استناد می‌کند که در آنها، به سقط محسن و ضرب و شتم فاطمه تصریح می‌شود و در نهایت با غیر معصوم دانستن کاشف الغطا از خطای علمی، به بررسی دیدگاه او در این زمینه پرداخته‌است. همچنین مرتضی عاملی به هتک حرمت اهل بیت و زنان آنان در واقعه کربلا اشاره دارد و با توجه به وقایع آن نبرد، استبعاد کاشف الغطا را بی‌مورد می‌داند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
0
0
سید جعفر شهیدی، نویسندهٔ شیعه، تهدید به آتش‌زدن را تأیید می‌کند. از نظر او با توجه به این‌که شیعیان یا گروه‌های سیاسی موافقشان در نخستین سالیان هجرت نیرویی نداشته‌اند، جعل روایات مربوط به این رویداد ناممکن می‌نماید. به‌علاوه می‌گوید که بعضی از این روایات در نوشتارهای مَغربِ اسلامی هم آمده‌است.اما در این باره که «آیا بازوی دختر پیغمبر را با تازیانه آزرده‌اند»، یا «می‌خواسته‌اند با زور به درون خانه راه یابند و او که پشت در بوده‌است، صدمه دیده» می‌نویسد «در آن گیرودارها ممکن است چنین حادثه‌هایی رخ داده باشد».خواجه نصیرالدین طوسی نیز به صراحت، مسئله هجوم به خانه فاطمه را انکار ناپذیر قلمداد می‌کند.
در واقع می گویند که هجوم به خانه فاطمه و تهدید او اتفاق افتاده است. اما ضرب و شتم گزارش شده، عامدانه نبوده و ممکن است در حین واقعه هجوم بشکل غیرعامدانه ایجاد شده باشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
0
0
مرتضی مطهری با اشاره به وصیت فاطمه به علی درخصوص دفن شبانه و مخفیانه؛ آن را بزرگترین سیاست به کار گرفته فاطمه زهرا می‌داند که در راستای افشای نیت‌های خلیفه و حامی او عمر بن خطاب اتخاذ شده‌است. به عقیده مطهری، جنایتکاران همواره در پی مظلوم نمایی هستند، اما فاطمه زهرا با این تصمیم، آنها را از تطهیر خود در خصوص این جنایت، منع کرد.
تا ابد تاریخ
تا زمانی که فرزندش مهدی قیان کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
0
0
ممنونم از دیدگاه های اصلاحی و در دین حال زنده کننده معارف اصیل شیعی که در پیش گرفته اید. خداوند خافظ تمامی سربازان اسلام خصوصا سربازان سنگر رسانه باشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
0
0
فدک دهکده‌ای حاصل‌خیز در نزدیکی خیبر و به فاصله ۲۰۰ کیلومتری مدینه بود که یهودیان در آن زندگی می‌کردند. این منطقه مزارع، باغات و نخلستان‌های بسیاری داشت. پس از رحلت پیامبر، درباره ملکیت فدک نزاع رخ داد خلفا آن را به نفع خلافت مصادره کردند و حضرت فاطمه نیز خطبه فدکیه را در دفاع از مالکیت خود بر آن ایراد کرد. شیعیان بر این باورند که فدک از سوی خلفا غصب شده است و آن را نماد مظلومیت حضرت فاطمه(س) می‌دانند.فدک، در زمان پیامبر، بدون لشکرکشی به دست مسلمانان افتاد. ازاین‌رو پیامبر آن را به فاطمه(س) بخشید. عالمان مسلمان با استناد به آیه فیء،اموالی که بدون جنگ و درگیری به دست مسلمانان می‌افتد را مختص پیامبر می‌دانند.فدک تا زمان وفات پیامبر(ص) در دست حضرت فاطمه(س) بود و افرادی به عنوان وکیل، کارگزار و کارگر در آن کار می‌کردند. پس از به خلافت رسیدن ابوبکر، او اعلام کرد فدک ملک کسی نیست؛ ازاین‌رو آن را به نفع خلافت مصادره کرد. مالکیت فدک در دوران عمر بن خطاب و عثمان نیز به خاندان پیامبر(ص) بازنگشت.
پس از بی‌نتیجه ماندن دادخواهی فاطمه(س) نزد ابوبکر، فاطمه به مسجد پیامبر رفت و خطبه‌ای را در جمع صحابه خواند. فاطمه(س) در این سخنرانی که به خطبه فدکیه مشهور است. از غصب خلافت گفت و سخن ابوبکر که پیامبران ارث نمی‌گذارند را تکذیب کرد که طبق چه قانونی او را از ارث پدر محروم کرده است؟! آیا آیه‌ای از قرآن چنین گفته است؟! و سپس او را به دادگاه خداوند در روز رستاخیز واگذار کرد و یاران پیامبر را به پرسش گرفت چرا در مقابل این ستم‌ها ساکت نشسته‌اند. فاطمه(س) گفت که آنچه آنان (ابوبکر و اطرافیانش) کرده‌اند، شکستن سوگند است و در پایان خطبه، ننگ کار آنان را جاودانی و سرانجام آن را دوزخ خواند.
گرفتن دهکده فدک از فاطمه(س) توسط ابوبکر پس از وفات پیامبر(ص). ابوبکر با تکیه بر حدیثی از پیامبر(ص) (که گفته شده راوی آن فقط خود ابوبکر بود) مدعی شد پیامبران ارث نمی‌گذارند؛ اما فاطمه پاسخ داد پیامبر(ص) پیش از وفات، فدک را به او بخشیده و امام علی(ع) و اُم‌اَیمن را بر این سخنش شاهد آورد. بنابر نظر علمای شیعه و برخی از علمای اهل‌سنت، پیامبر پس از نزول آیه ۲۶ سوره اسراء که از او خواسته بود حق ذوی‌القربی را بدهد، فدک را به فاطمه بخشیده بود.

در نقلی آمده است ابوبکر در برگه‌ای ملکیت فاطمه را تأیید کرد؛ اما عمر بن خطاب آن برگه را از فاطمه گرفت و پاره کرد. طبق روایتی دیگر ابوبکر شاهدان فاطمه(س) را نپذیرفت. دختر پیامبر(ص) وقتی دادخواهی خود و همسرش امام علی(ع) را بی‌ثمر دید، به مسجدالنبی رفت و به ایراد خطبه پرداخت. او در این خطبه که به خطبه فدکیه مشهور است، به غصب خلافت اشاره کرد و سخن ابوبکر که پیامبران ارث نمی‌گذارند را مخالف قرآن خواند و او را به دادگری خداوند در روز رستاخیز واگذار کرد. فاطمه(س) پس از این ماجرا سخت از ابوبکر و عمر ناراحت شد و تا زمان شهادت، بر آن دو غضبناک باقی ماند.

پس از وفات پیامبر(ص)، دهکده فدک، به دست خلفا افتاد و در میان آنها دست به دست شد. البته برخی خلفا از جمله عمر بن عبدالعزیز اموی و مأمون عباسی، فدک یا درآمد حاصل از آن را به فرزندان فاطمه دادند هر چند که خلفای بعدی آن را پس گرفتند.

درباره این واقعه آثاری به زبان عربی و فارسی نوشته شده است از جمله آنها کتاب فدک فی التاریخ اثر سید محمدباقر صدر است که با رویکرد تحلیلی نوشته شده است. صدر در این کتاب، مطالبه فدک را به نقطه آغاز نهضت حضرت فاطمه(س) علیه حاکمیت و یکی از مراحل دفاع او از امامت تحلیل کرده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
0
0
باغ"فدک"فاطمه زهرا کجاست الان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
0
0
شما با تصاویری که از مسجد و بیت زهرا گذاشته اید این طور القا کرده اید که حضرت فاطمه در مسجد النبی زندگی می کرد. این برداشت اشتباه است و شما را به مستندات و تحلیل های آقای دکتر الله اکبری ارجاع می دهم.
دکتر الله اکبری عضو هیأت علمی جامعة المصطفى می گوید وقتی که پیامبر در مدینه بودند نماز ظهر و عصر را در دو وعده جدا می‌خواندند، مدینه هم شهری پراکنده بود و محله‌ها به هم چسبیده نبود. کسانی که خانه های شان به مسجد دور بود برای رفت و آمد به مسجد به سختی می‌افتادند و برهمین اساس کنار مسجد غرفه‌ها و سایبان‌هایی برپا کردند. اینکه این غرفه‌ها کی ساخته شده و کی برچیده شده گزارش‌ها متفاوت است. برخی آن را سال دوم و برخی سال سوم ذکر کرده اند. درب اغلب این هجره‌ها به قسمت حیاط مسجد باز می‌شد. تنها حجره‌های پیامبر و امام علی در قسمت مسقف مسجد در سمت جنوب بوده است.
برخی منابع می‌گویند که وقتی پیامبر مسجد را می‌ساخت، همزمان برای دخترش حضرت فاطمه هم خانه‌ای ساخته است، اما این منابع مورد تایید نیست. این حجره‌ها که حدود ۶ تا ۹ متری بوده است قابل سکونت دائم نبودند. بعید است که حضرت فاطمه (س) پیش از ازدواج و به تنهایی در یکی از این حجره‌ها ساکن بوده باشد.
ازدواج حضرت فاطمه و حضرت علی در اواخر سال دوم هجرت صورت گرفته است. تا این زمان درباره محل سکونت، امام علی (ع)، مادرش فاطمه بنت اسد و حضرت فاطمه اخباری در دسترس نیست.
اگر بخواهیم همه مفروضات را در نظر بگیریم، احتمال جدی می‌دهیم که حضرت فاطمه با سوده همسر پیامبر در خانه‌ای که در کوچه نزدیک بقیع بوده است زندگی می‌کرده است.
در این جا ذکر این نکته لازم و ضروری است که در زبان عربی: بیت یعنی اتاق و دار یعنی منزل که مشتمل بر حیاط و چندین اتاق است. وقتی این عبارت‌های عربی در قرون اولیه دست فارسی زبانان افتاده است بین آن دو خلط شده است و یکی را در معنای دیگری به کار برده اند.
پس از اینکه حضرت علی(ع) با حضرت فاطمه(س) ازدواج کرد، آن حضرت خانه‌ای تهیه دید که با خانه پیامبر(ص) فاصله اش زیاد بود و پس از اندکی حضرت فاطمه(س) نزد پیامبر(ص) رفت و فرمود خانه‌ای نزدیک شما نیاز دارم پیامبر(ص) عذر خواست، ولی فاطمه(ص) فرمود که به حارثه بن نعمان بگویید یکی از خانه هایش را به من بدهد. پیامبر باز هم عذرخواهی کرد. این گفتگو به گوش حارثه رسید و خانه‌ای که خودش در آن سکونت داشت و از همه خانه‌های بنی نجار به مسجد نزدیکتر بود را خالی کرد و کلیدش را نزد رسول خدا آورد و گفت هدیه‌ای است برای دخترتان. حضرت فاطمه در نهایت به خانه‌ای که متعلق به حارثة بن نعمان بود نقل مکان نمودند. محل زندگی حضرت علی و حضرت فاطمه(س) و زادگاه امام حسن و امام حسین علیهماالسلام خانه حارثه بوده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
0
0
دکتر الله اگبری مدعی است و می گوید که در اینجا من به سخن مرحوم علامه فضل الله نقد دارم که نوشته است: خانه فاطمه در نداشت. بله حجره چسبیده به مسجد در نداشت، ولی این خانه در داشت(خانه اهدا شده به او).
نیز به سخن مرحوم علامه جعفر مرتضی که اصرار دارد همان حجره چسبیده به مسجد خانه فاطمه بوده نقد دارم. زیرا آن حجره محل استراحت موقت بود و محل سکونت دائم نبود. در آن به داخل مسجد باز می‌شد دری که بسته شود نداشت بلکه تا زمان تخریب پرده‌ای بر در آن آویزان بود. نیز دیوار و سقف آن از برگ نخل بود اگر آتش به آن می‌رسید پیش از سوختن در سقف مسجد نیز می‌سوخت، زیرا تا این زمان مسجد هنوز سقف خشت و گلی نداشت بلکه سقف مسجد از شاخ و برگ نخل بود. از سوی دیگر اگر قرار بود در این حجره را بسوزانند باید در داخل مسجد و قسمت مسقف آن آتش بر می‌افروختند و در این صورت باید سقف مسجد نیز می‌سوخت.
از سویی حداکثر فاصله بین این حجره و منبر رسول خدا کمتر از ده متر بود. یعنی علی(ع) صدای ابوبکر را می‌شنید و نیاز نبود قاصد‌ها مکرر رفت و آمد کنند و پیام ببرند و بیاورند. اما خانه حارثه که خانه فاطمه(س) شد حدود ۲۰۰ متر با مسجد فاصله داشت. در هم در حیاط بود و محکم و علی(ع) و یارانش هم در جلسه‌ای مشغول صحبت، نیاز بود تا قاصد از مسجد پیام را به خانه فاطمه (س) ببرد و جواب را باز آورد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین