پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۷۶۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸
حضرت فاطمه (س) یک آتش به اختیار تمام عیار در مقابل کج رفتاری‌های حاکمان خودشان بود.

شعارسال: وجود ائمه معصوم و سیره رفتاری، اجتماعی و سیاسی حضرات (ع)، یکی از مهمترین الگو‌های زندگی در جامعه امروزی تهاجم فرهنگی است. این مساله آنقدر پر اهمیت است که در برخی احادیث شیعه و پیروی از ایشان به التزام و تبعیت عملی از سبک زندگی امامان (ع) در آمده است.

 
از میان ائمه معصوم (ع)، جایگاه زنان بار‌ها در آیات نورانی قرآن کریم آمده است، و نام حضرت زهرا (س) مثال خورشیدی تابان، نورافشانی می‌کنند.
 شرح مختصری از زندگینامه حضرت فاطمه الزهرا (س) / نوع رفتار حضرت فاطمه (س) یک الگوی زنانه نیست، بلکه سیره رفتاری برای بشیریت است
 
حضرت فاطمه (س)، پابه پای پدر خویش پیامبر اکرم (ص) برای اعتلای و ترویج دین مبین اسلام و یکتا با کفار و مشرکان به مبارزه پرداختند.در همین راستا، حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم بهاری سخنران و کارشناس مسائل مذهبی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت درخصوص ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی حضرت فاطمه الزهرا (س)گفت: حضرت زهرا (س) در عرصه و زمانی بروز و ظهور پیدا می کنند که شاید در جامعه آن روز، زن دارای هیچ شخصیتی نیست و هیچ ارزشی حتی از بُعد ظاهری برای زنان قائل نیستند. اما وجود مبارک حضرت زهرای مرضیه (س) از زمان تولد به عنوان آثار معنوی و خلقت نوری «من الله و من الرسول» به جامعه ابلاغ می شود. به این شکل که پیامبر اکرم (ص) مطالبی را در شأن ایشان بیان می کنند و سپس رشد و اطاعت پذیری این بانوی عالیقدر را هم از رسول الله (ص) و بعد از ازدواج از همسرشان امیرالمومنین (ع) موید این مسئله است.
 
وی با بیان اینکه حضرت زهرا (س) صاحب یک جایگاه والای تقوای و الگوی تمام عیار برای مجموعه بشیریت است، اظهار کرد: به حدی ایشان در مباحث اعتقادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و همچنین در سیستم نظام خانواده رشد می کنند که در جامعه منحصر به فرد می شوند. این بانوی عالیقدر (س) در جایگاه همسر، بی نظیر ترین رفتار ها را برای امیرالمومنین (ع) انجام می دهند. با اینکه ازدواج برای حضرت علی (ع) در زمان حیات حضرت فاطمه (س) ممنوع نبود، اما شما مشاهده می کنید که حضرت علی (ع) ازدواج ثانویه ای انجام نمی دهد. چراکه  حضرت زهرا (س) کامل است و هیچ نقصی در نوع رفتار و عمکلرد او به عنوان همسر وجود ندارد که امیر المومنین (ع) بخواهد همسری دیگر اختیار کند.
 
شرح مختصری از زندگینامه حضرت فاطمه الزهرا (س) / نوع رفتار حضرت فاطمه (س) یک الگوی زنانه نیست، بلکه سیره رفتاری برای بشیریت است

نقش مادری حضرت  فاطمه الزهرا (س)

حجت السلام والمسلمین بهاری افزود: حضرت فاطمه (س) به عنوان مادر معیار اصلی همه مادران عالم می شوند. ایشان با اینکه  دوره‌ای در خانه ای زندگی می کردند که ظاهرا آزادی عمل و احترام پدر به ایشان بیش از اندازه بود، اما هرگز به تعبیر ساده ما، بیش از حد خود کاری را انجام نمی دادند. شما در مدتی که حضرت زهرا (س) در خانه امام علی (ع) است، می خوانید که ایشان یکبار هم بی اذن همسرشان کوچکترین کار را هم انجام نمی دهند. حتی در آن واپسین لحظات عمر مبارکشان، وقتی که خلفا اراده می کنند به عیادت بانو بیایند و ایشان منع می کنند.  امیرالمومنین  به صدیقه می فرمایند: «بگذارید خلفا به دیدار شما بیایند.»، حضرت فاطمه  (س) بیان می کنند:«اَلبَیتُ، بَیتُک و اَنَ اَنتُک» خانه خانه توست و من کنیز توام. به این معنی  که هرچی تو بگویی درست است. حضرت صدیقه الکبری (س) با این روش و منش سیستم نظام خانواده را تقویت کردند.
 
شرح مختصری از زندگینامه حضرت فاطمه الزهرا (س) / نوع رفتار حضرت فاطمه (س) یک الگوی زنانه نیست، بلکه سیره رفتاری برای بشیریت است

 بررسی ابعاد سیاسی و اجتماعی حضرت زهرا (س)

این کارشناس و سخنران مذهبی درخصوص جایگاه ویژه حضرت زهرا (س) در ابعاد اجتماعی و سیاسی بیان کرد: در روز مباهله پیغمبر (ص) با حضور حضرت فاطمه (س) می خواهند به عالم اعلام کنند که خداوند منان این را بیان کرده است، که جنسیت زن و مرد معنایی ندارد، بلکه این  شخصیت تقوایی انسان است که ارزش او را بالا می برد، به همین سبب فاطمه (س) را در جایگاه کسی که طیبه و طاهره است برای مباهله با حضور حضرت علی (ع) و حسنین (ع) همراه خودشان می کنند.
 
وی ادامه داد: همچنین پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) و اتفاقاتی که بعد از رحلت پدر بزرگوارشان رخ میدهد، این بانوی عالیقدر نه به عنوان حضرت صدیق الکبری (س) همسر امیرالمونین (ع)، بلکه حضرت فاطمه (س) در نقش معموم و دفاع کننده از مقام ولایت و امامت احساس می کنند که باید پای به عرصه مبارزه بگذارند. اگر بخواهم خیلی ساده این جمله را بیان کنم، حضرت فاطمه (س) یک آتش به اختیار تمام عیار در مقابل کج رفتاری های حاکمان خودشان بود. چون امام زمان ایشان در یک معذوریت و مظلومیتی قرار دارد، ولی محدودیت هایشان باعث این نمی شود که از امام خود دفاع نکند.  بلکه بسیار حساب شده وارد صحنه می شوند.
 
حجت السلام والمسلمین بهاری با بیان اینکه خطبه فدکیه یک خطبه سیاسی، اجتماعی و اعتقادی تمام عیار است، گفت: خطبه فدیکه برای هدایت یک جامعه کافی است. به حدی رفتار سیاسی حضرت زهرا (س) اثر گذار است که به جرات می توانیم بگوییم با یک گل بهار را ایجاد می کنند و هیئت حاکم وقت را به چالش می کشند. حضرت فاطمه (س) در خطبه فدکیه در حالی که شخصیت خودشان را به عالم معرفی می کنند،   بیان نمی کنند: که شما حق همسر من را خوردید، نمی گویند مُلک اقتصادی من و حاکمیت اقتصادی زندگی من را به چالش کشید، ایشان می فرمایند: «مردم! خدا ما را به عنوان نظم دهنده جوامع بشری قرار داده و ما خانواده «اَمانه الفُرقَه»  به معنی امنیت دهنده جامعه از تفرقه هستیم. اگر دور ما جمع شوید تفرقه از بین می رود و دور شدن از ما حاصلی چون اختلاف و تفرقه  ندارد.
 
وی ادامه داد: زمانی که شما از این شخصیت بی نظیر بزرگوارانی مانند امام صادق (ع) سوال می کنید، حضرت می فرمایند: «مادر ما زهرا  به عنوان یک بانوی تمام عیاری است که هدایت جامعه را به عهده گرفته است.» و امام حسن عسکری (ع) می فرمایند : «این زن که مادر ما زهرا باشد، حجت خدا بر ما اهل بیت (ع) است و ما حجت فاطمه (س) بر مردم هستیم.» و امام زمان (عج) به غاصب بن اعلای همدانی می فرمایند: «مادرم فاطمه اسوه و الگوی ما است.» پس معلوم می شود نوع رفتار حضرت فاطمه (س) یک الگوی زنانه  نیست بلکه الگویی برای بشیریت است. و این رفتار و  الگو در عالم هستی آنچنان اثرگذار است که به عنوان شجره طیبه نبوی در عالم معرفی می شود.
 
شرح مختصری از زندگینامه حضرت فاطمه الزهرا (س) / نوع رفتار حضرت فاطمه (س) یک الگوی زنانه نیست، بلکه سیره رفتاری برای بشیریت است

اولین شهید راه ولایت

حجت الاسلام والمسلمین بهاری در پایان خاطرنشان کرد: در اصل اولین شهیده و سپر دفاعی حریم ولایت حضرت زهرای مرضیه (س) است، که با تمام وجود در این مسیر جان و مال خودشان را هدیه کرد، تا ثمره او ولایت حضرت علی (ع) برای تمام عالم هستی شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری  باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار 11 بهمن 96، کد خبر:6420107 ، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
معصوم
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
0
0
ان حضرت واقعا یک نمونه الگو تمام عیار برای حتی زمان حال ما ادمیان بودند ن.ف۸۳
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین