پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۵۱۰
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹
در روزگار ما هرکه فلسفه خوانده باشد و در میان استادان برجسته فلسفه و کلام سیر کرده باشد، بی تردید با آیت الله سید رضی شیرازی آشناست.

شعارسال: بیش از بیست سال است که کرسی درس شرح منظومه ملا سبزواری و اشارات بوعلی سینا و اسفار ملاصدرا دارد. آیت الله سید رضی شیرازی در شب شهادت بانوی اسلام، به پرسش خبرنگار درباره یک شبهه مطرح شده درباره حضرت زهرا(س) پاسخ گفت که در زیر می خوانید:

*چرا در قرآن نام حضرت مریم صریحا آمده است اما نام حضرت زهرا(س) به عنوان دختر پیامبر خاتم نیامده است؟

پاسخ آیت الله سیدرضی شیرازی: شکل سوال غلط است. چرا غلط است؟ اولا اینکه قرآن، حضرت فاطمه را با لقب شان معرفی کرده است. خدا ایشان را در قرآن "کوثر" نامیده که معنای بسیار عمیقی دارد. کوثر معرفی در بالاترین حد مدح است. بروید تفسیر این سوره بخوانید تا معنای بلندش را بدانید.

بعد هم اینکه مگر اثبات حقانیت یک موضوع با آمدن اسم ها در قرآن مشخص می شود؟ اولا و منطقا موضوع و مسمی است که باید در کتاب خدا مطرح شده باشد. که مکرر موضوع و مقام و توصیف حضرت زهرا در آیات مختلف آمده است. مثل آیه تطهیر، آیه مباهله، سوره قدر، کوثرو خیلی آیه داریم. نکته دیگر اینکه صرف آمدن نام اشخاص در قرآن، نشانه فضیلت آنان نیست؛ زیرا در قرآن کریم، نام افراد ستمکار و مشرک هم زیاد آمده .

آیا اگر نام کسی در قرآن بیشتر آمد یعنی اینکه او برجسته تر و بزرگ تر است؟ یعنی مثلا چون نام موسی 136 بار آمده و نام محمد 4 بارآمده یعنی موسی از محمد بالاتر است؟ اینکه استدلال نیست. اینها بازی کردن با واژه هاست. برخی هم مریض اند. ذهن مریض دنبال بازی با همین واژه هاست. دنبال فهم و عمق معنا نیست.

مراجعه کنید به تفسیر. مراجعه کنید به احادیث ببینید چه تفسیر ها و تعریف هایی وجود دارد. امام صادق(علیه السلام) چه می گوید؟ مى فرماید: "مریم بانوى زنان زمان خود بود؛ ولى فاطمه، بانوى همه بانوان جهان از اولین و آخرین است. "

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 22اسفند1394، کدخبر: 518771: www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین