پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۳۸۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰
«مطرح کردن خطبه فدکیه از سوی حضرت زهرا (س) برای احقاق حق ائمه (ع) و حمایت از ولایت حضرت علی(ع) بود، حضرت در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی وظیفه‌محور بودند، نه نتیجه گرا.»
شعار سال: حجت‌الاسلام والمسلمین بهرام دلیر - مدرس فلسفه عالی و عرفان حوزه علمیه قم با اشاره به فعالیت‌های اجتماعی حضرت زهرا(س) و با بیان اینکه فریادهای اجتماعی زن و مرد و بحث‌های جامعه معمولا بر این روال است که یک فعال سیاسی و یا اجتماعی نسبت به موضوعی اعتراض دارد و پس از آن این فعالیت اجتماعی آغاز می‌شود اظهار کرد: حضرت زهرا (س) به وضع موجود سیاسی جامعه زمان خود معترض بودند و به همین دلیل همواره در عرصه‌های اجتماعی و پشتیبانی از ولایت حضور داشتند.

وی خاطرنشان کرد: اگر به وصیت‌نامه گفتاری و نوشتاری حضرت زهرا(س) دقت کنیم، می‌بینیم که در راستای اقدامات و فعالیت‌های اجتماعی گام‌های بسیار ارزشمند و بلندی برداشته‌اند و دلیل تمام فعالیت‌های حضرت زهرا (س) مربوط به باورهایی بود که در وجود ایشان بود. حضرت (س) در خطبه فدکیه و بخش‌های اول آن غالبا بحث خداشناسی را مطرح می‌کنند.

این مدرس خارج فقه و اصول تاکید کرد: دفاع از توحید و رسالت حضرت رسول و پس از آن استمرار بحث‌های شریعت همچون حج و زکات از دیگر مواردی است که حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه به آن اشاره می‌کند و پس از آن نسبت به مسائل اجتماعی و بحث ولایت قضیه فدک را مطرح می‌کنند و از این طریق می‌خواهند درصدد احقاق حق اهل بیت (ع) باشند.

«دلیر» در ادامه با بیان اینکه حضرت زهرا (س) جدا از موقعیتی که دارد، یعنی دختر حضرت رسول (ص) بودن و همسر مولا علی (ع)، خود دارای یک موقعیت، شخصیت و ارزش اجتماعی وارسته است، گفت: به همین دلیل ایشان در بحث‌های اجتماعی شرکت می‌کردند و شناخت او از بحث توحید سبب می‌شد که همواره به بحث‌های سیاسی و اجتماعی پیرامون خود نیز بپردازد. حضرت زهرا (س) قبل از هر بحثی، دفاع از ولایت و خاندان عصمت و طهارت (ع) را در راس امور زندگی خود قرار می‌داد.

این مدرس فلسفه عالی و عرفان حوزه علمیه قم یادآور شد: حضرت زهرا (س) مواضع سیاسی و اجتماعی خود را به طور واضح مطرح می‌کردند و این امر می‌تواند برای ما و در جامعه کنونی الگو باشد. حضرت مواضع خود را مطرح می‌کردند و طبق سخنی که امام راحل نیز که به این مطلب اشاره کرده‌اند حضرت زهرا(س) این نکته را مورد نظر قرار می‌دادند که «وظیفه‌ محور عمل می‌کردند نه نتیجه‌محور.» حضرت در زمانی که باید سخن می‌گفت و در زمانی که باید سکوت در پیش می‌گرفتند.

او در ادامه با بیان این مطلب که نتیجه هر چه که باشد حضرت زهرا (س) با جان و دل وظیفه خود را انجام می‌داد، تاکید کرد: در بحث‌های سیاسی و اجتماعی هر زمانی که لازم بود حضرت در مسجد سخنرانی می‌کرد و حتی زمانی که به درب خانه حضرت علی (ع) حمله کردند حضرت زهرا (س) جلوی آنها بود و همواره وظیفه خود می‌دید که در برابر مصائب و مشکلاتی که برای اسلام به وجود آمده است فعالیت اجتماعی و سیاسی داشته باشد.

«دلیر» گفت: برداشت‌هایی که حضرت زهرا (س) از مسائل پیرامون اجتماع خود داشت با مسائلی که امروز وجود دارد یعنی قهرمان‌بازی و یا منفعت‌گرایی کاملا متفاوت بود، چون به آنچه که وظیفه‌اش بود توجه می‌کرد نتیجه برایش مهم نبود. حضرت زینب (س) که پرورش‌یافته این مکتب است در مجلس یزید به این نکته اشاره می‌کند که «ما رأیت الا جمیلاً» حضرت زهرا (س) هم نیز در خطبه‌ها و مبارزات و فعالیت‌های اجتماعی خود همواره به جز زیبایی و اقدام برای خداوند چیز دیگری را مد نظر نداشتند.

این مدرس خارج فقه و اصول یادآور شد: در آن زمان به دلیل اینکه معرفت در بین افراد جامعه وجود نداشت و آنها نسبت به مسائل اجتماعی آگاهی نداشتند فعالیت اجتماعی و سیاسی بسیار سخت بود. اگر آنها نسبت به مسائل پیرامون خود معرفت داشتند هرگز اجازه نمی‌دادند که حضرت علی (ع) خانه‌نشین شود و در آن زمانی که مردم از بصیرت بسیار کم برخوردار بودند حضرت زهرا (س) در برابر تمام ناملایمات‌های زمانه ایستادند و همواره یار و یاور حضرت علی (ع) و ولایت بودند.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی الف، تاریخ انتشار: 12 اسفند 1395، کد مطلب: 450486، www.alef.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین