پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۵۱۵
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۴
امامان جمعه سراسر کشور در خطبه های این هفته با تاکید بر ضرورت پرهیز از تجمل و تشریفات در ازدواج فرزندان، از خانواده ها خواستند با ساده گیری، زمینه ازدواج بیشتر جوانان را فراهم کنند.

شعار سال: نمایندگان ولی فقیه در استانها و امامان جمعه با اشاره به 13 شهریور ماه سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س)، نمازگزاران را به تسهیل ازدواج جوانان ترغیب کردند و افزودند: ازدواج بوجود آورنده عشق، پاکی، ایثار، معنویت، تربیت و بهترین راه برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی است.

آنان با اشاره به ضرورت از سرگیری ازدواج آسان، باعقلانیت و آگاهی تاکید کردند:

ازدواج به موقع جوانان باعث تحکیم و تکمیل ایمان جوانان می شود و جلو بسیاری از گناهان را می گیرد.

امام جمعه موقت شیراز گفت: خانواده ها ضمن اینکه باید به مساله ازدواج به شکل بسیار جدی بپردازند در عین حال این سنت حسنه را آسان برگزار کنند تا جوانان بتوانند به راحتی تشکیل خانواده دهند.

حجت الاسلام شیخ محمد حسن مرادی با اشاره به یکم ذیحجه سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) که به عنوان روز ازدواج نامگذاری شده، افزود: همه جوانان باید ازدواج این 2 بزرگوار و همچنین اصل ساده زیستی، مشورت، تقسیم کار، ایثار و تربیت فرزند از سوی آنها را ملاک زندگی مشترک خود قرار دهند.

وی، روند کاهش ازدواج و افزایش طلاق در جامعه را نگران کننده دانست و بیان کرد: از جمله دلایل بروز چنین معضلی می توان به مسائل و مشکلات اقتصادی، بی توجهی به اصل ساده زیستی، افزایش سطح توقعات و انتظارات جوانان و همچنین تاثیرات شبکه های مجازی اشاره کرد.

حجت الاسلام مرادی ادامه داد: امروز ما در کشور حدود 12 میلیون جوان دختر و پسر در آستانه ازدواج داریم و سن ازدواج در پسرها پنج سال و در دخترها هفت سال بالاتر رفته است.

وی افزود: تاخیر در ازدواج این جوانان یعنی از دست رفتن سالانه 440 هزار فرصت فرزند آوری که می تواند در آینده کشور را با بحران جمعیت مواجه کند.

او گفت: انتظار است که دولت با پرداخت تسهیلات و مردم و خیران هم با کمک های خود، زمینه ازدواج جوانان را فراهم کنند.

امام جمعه موقت کرمان به سالگرد ازدواج حضرت زهرا (س) و امام علی (ع) اشاره کرد و گفت: ازدواج سنت مهمی است که امروز دستخوش حوادث و افکار انحرافی شده که اگر توجه نکنیم گرفتاری های فراوان تری را خواهد داشت.

حجت الاسلام محمد قاسمی زاده افزود: اگر ازدواج از روی بی معرفتی و عشق های ظاهری و هوی و هوس باشد، پایدار نیست و برای فرد آرامش و دوام ایجاد نمی کند.

وی اظهار کرد: آمار طلاق در حال رشد صعودی و افزایش قابل توجهی در کشور ماست و برخی در مدت زمان کوتاهی از زندگی به نتیجه طلاق می رسند.

وی گفت: ازدواج حضرت علی (ع) با کمترین امکانات آغاز شد و با بیشترین برکات پایان یافت در حالی که امروز ازدواج ها با سختگیری و امکانات زیاد آغاز و بدون برکت یا با برکات کم پایان می یابد.

حجت الاسلام قاسمی زاده افزود: گاهی اوقات ازدواج ها با گناه آغاز می شوند که غیر از فلاکت برای زوجین چیزی در بر ندارد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با تاکید بر ضرورت پرهیز از تجمل و تشریفات در ازدواج فرزندان گفت: خانواده ها با ساده گیری، زمینه ازدواج جوانان بیشتری را فراهم کنند.

آیت الله محسن مجتهد شبستری با اشاره به اول ذی الحجه سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س)، زندگی ائمه به خصوص این دو بزرگوار را در تمام شئون برای مسلمانان الگو دانست و گفت: ازدواج این دو معصوم باید الگویی برای جوانان باشد.

وی با بیان اینکه جهیزیه و مهریه حضرت زهرا (س) بسیار ساده بود، گفت: زیاد بودن مهریه و جهیزیه مانعی برای ازدواج جوانان است که خانواده ها باید با ساده گیری و کم کردن تشریفات زمینه ازدواج جوانان را فراهم کنند.

امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: اگر ازدواج ساده باشد در قدم های بعدی نیز زندگی آنان با خوشبختی همراه خواهد بود و سنت های غلطی که در در زمینه ازدواج پر تشریفات هست، باید برداشته شود.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک با اشاره به برکات ماه ذی الحجه گفت: اول این ماه بزرگ سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) است که به نام روز ازدواج نامگذاری شده است.

آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی عنوان کرد: زندگی پیامبر گرامی اسلام (ص) و خدیجه کبری (س) ، امام علی (ع) و فاطمه زهرا (س) تا قیام قیامت اسوه حسنه، همه باید تلاش کنند تا هر بیشتر با سبک زندگی این بزرگان و سایر ائمه اطهار (ع) آشنا شوند.

وی افزود: زمینه ازدواج آسان جوانان باید بیش از پیش فراهم و از تاخیر در امر ازدواج جلوگیری شود.

آیت الله دری نجف آبادی اظهار کرد: استان مرکزی در زمینه ازدواج، زاد و ولد و طلاق با مشکلاتی همراه است که در این راستا همه باید کمک دهند.

امام جمعه بیرجند مرکز خراسان جنوبی با اشاره به 13 شهریور ماه سالروز ازدواج حضرت علی ( ع ) و حضرت فاطمه ( س ) نمازگزاران را به تسهیل ازدواج جوانان ترغیب کرد و گفت: ازدواج بوجود آورنده عشق ، پاکی، ایثار، معنویت، تربیت و بهترین راه برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی است.

حجت الاسلام و المسلمین علی رضایی بیرجندی اظهار کرد: متاسفانه امروز با وجود این همه اسوه و الگو برای زندگی، ولی منیت ها و چشم و هم چشمی ها زندگی ها را با مشکل مواجه کرده و بعضا جوانها را با آسیب های اجتماعی همراه می کند که این معضل را خانواده ها می توانند با برنامه مدون جلوگیری کنند.

وی در ادامه از نمازگزاران خواست تا شادی اسلامی را در جامعه برای جوانان فرآهم کنند زیرا جامعه نیاز به شادی دارد و جامعه ای که بر اساس موازین قرآن تدوین شود شادی اسلامی و قرآنی را به دنبال خواهد داشت.

حجت الاسلام و المسلمین محمدنقی لطفی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام به فرا رسیدن سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) اشاره کرد و گفت حاصل ازدواج کامل ترین مرد و زن جهان هستی چهار فرزند است که بهترین الگوی زندگی برای بشریت هستند.

آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری امام جمعه بوشهر با اشاره به اول ذیحجه سالروز ازدواج امام علی (ع) با حضرت فاطمه (س) بر ضرورت از سرگیری ازدواج آسان، باعقلانیت و آگاهی تاکید کرد.

امام جمعه موقت رشت با اشاره به در پیش بودن سالروز ازدواج امام علی (ع) و حضرت زهرا (س)، بر ضرورت ترویج ازدواج و زندگی آسان در جامعه بویژه بین نسل جوان تاکید کرد.

حجت الاسلام احمد عبدالله زاده پاشاکی افزود: زن و مرد مایه آرامش همدیگر هستند و اگر مسلمانان به ویژه شیعیان اخلاق حسنه علوی و فاطمی را در زندگی خویش پیاده کنند، زندگی موفقی خواهند داشت.

وی خطاب به نمازگزاران تاکید کرد: منطق علوی و فاطمی را در زندگی خود حاکم کنید چراکه تجملات، زمینه ساز بالارفتن سن ازدواج شده است.

حجت الاسلام عبدالله زاده پاشاکی گفت: زندگی را آسان بگیریم تا خداوند امور ما را آسان کند.

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری امام جمعه موقت قم به اول ذی حجه سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) که روز ازدواج و خانواده نامگذاری شده است اشاره کرد و گفت: از زندگی ساده و بی آلایش امام علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) باید الگو و سرمشق گرفت، بهانه ها باید کم شود تا جوانان با سهولت و آسانی بتوانند ازدواج کنند.

امام جمعه موقت خرم آباد گفت: اساس پیوند زناشویی در اسلام بر سادگی است و اگر مجالس اولیه ازدواج ساده نباشند زندگی ساده هم شکل نمی گیرد.

حجت الاسلام قاسم متقی نیا به سالروز ازدواج امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) اشاره کرد و افزود: ازدواج ساده، پایین بودن مهریه، ساده زیستی، همتا بودن، مسئولیت پذیری، توجه به تربیت فرزند و دفاع از ولایت درس هایی است که می توان از زندگی امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) گرفت.

وی با بیان اینکه کسانی که با ازدواج مخالفت می کنند رحمت خداوند از آنها دور می شود، اظهار کرد: راه نجات ما الگوگیری و نزدیک شدن به ازدواج ساده امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) است.

امام جمعه کرمانشاه تاکید کرد: باید در مساله ازدواج انقلاب صورت گیرد و آیین های تجملاتی و مهریه های سنگین شکسته شود.

آیت الله مصطفی علما افزود: اگر گام اول ازدواج ساده برگزار شود، گام های بعدی هم ساده می شود.

وی با گرامیداشت اول ذیحجه سالروز ازدواج حضرت امیرالمومنین (ع) و فاطمه زهرا (س) که به نام روز ازدواج نامگذاری شده است، به خانواده ها توصیه کرد: بنای ازدواج را بر سادگی بگذارید و این را به یک فرهنگ تبدیل کنید.

به اعتقاد آیت الله علما، دلیل اصلی بالا رفتن سن ازدواج، تجمل گرایی است؛ در حالی که به فرموده قرآن اصل قضیه در ازدواج محبت وعاطفه است.

امام جمعه موقت همدان گفت: ازدواج دیر هنگام عامل بروز بسیاری از فسادها در جامعه است که با فراهم کردن زمینه برای ازدواج آسان می توان این مشکلات را حل کرد.

حجت الاسلام سید هاشم موسوی افزود: علت تاخیر در ازدواج جوانان بیشتر به دلیل وجود بهانه های مالی و ریخت و پاش های غلط است.

وی عنوان کرد: باید با فرهنگ سازی و تکیه به فرامین دینی، این رسم و روش های غلط ازدواج را برطرف کرد یا به حداقل رسانید.

وی با تاکید بر این که هیچ گاه مال حرام و شبهه دار را وارد زندگی خود نکنید گفت: مال حرام سم است و کسی که لقمه حرام را وارد زندگی خود می کند باید منتظر عواقب تربیتی آن در نسل بعدی خود باشد.

اولین روز از ماه ذی الحجه ، سالروز ازدواج امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) بعنوان زیباترین پیوند آسمانی در جهان اسلام است

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري ايرنا، تاریخ انتشار: 12 شهریور 1395، کد مطلب: 82214460:www.irna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین