پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۶۶۰
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹
به تأیید شورای نگهبان رسید اما آمار بیش از 11 میلیون جوان دم بختی که در حال عبور از سن مناسب ازدواجند، روشن ترین نشانه ای است که بر اجرا نشدن این قانون سیزده بندی دلالت دارد.
شعارسال: از بندهای سیزده گانه این قانون اما فقط ماده 5 بند ج آن اجرایی شد و آن نامگذاری روز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) به نام روز ازدواج جوانان است! در این بین معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با راه اندازی سامانه ملی ازدواج در پی انجام کارهای اقتصادی است!

امروز آغاز هفته ازدواج را در حالی جشن می گیریم که میلیون ها جوان در حال عبور از سن ازدواجند. بر اساس آمار ارائه شده از سوی محمد رضا رستمی، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان نیز با آمار 24 میلیونی جوانان کشور در سنین 15تا 29 سال مواجهیم که از این 24 میلیون نفر تنها حدود 5 درصد ازدواج کرده اند و 95 درصد مجردند. آمارها هم حکایت از کاهش ازدواج دارد. به گفته سیدعلیرضا آوایی، رئیس سازمان ثبت احوال ازدواج در سال گذشته ازدواج 5. 4 درصد کاهش داشته است و سن ازدواج هم همچنان بر محور صعودی حرکت می کند. خانواده های تک نفره و افزایش جدی آمار طلاق و مطلقه هایی که به جمعیت مجردها اضافه می شوند نیز چالش مجردها و آسیب های اجتماعی ناشی از کاهش ازدواج و در عمل کمرنگ شدن نقش خانواده در جامعه را جدی تر می کند. در این میان اما معاونت ساماندهی امور جوانان وزات ورزش و جوانان هیچ عملکرد محسوسی در این حوزه نداشته و بیشتر به دنبال راه اندازی کارهای اقتصادی است. حالا هم مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده از برنامه ریزی برای راه اندازی سامانه ملی خدمات ازدواج خبر می دهد و می گوید: این سامانه تمامی خدمات ازدواج را با تخفیف به جوانان ارائه می دهد. به گزارش آکاایران بازخوانی قانونی که بر زمین ماندقرار گرفتن در هفته ازدواج فرصتی برای بازخوانی قانونی است که 11 سال است خاک می خورد و نتیجه این خاک خوردن را در وضعیت ازدواج و طلاق و آمار مجردهای جامعه می توان مشاهده کرد. طبق این قانون دولت مکلف شده صندوق اندوخته ازدواج جوانان را ایجاد نماید و اساسنامه آن را ظرف سه ماه از تصویب این قانون تهیه و برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه کند. همچنین دولت مکلف است علاوه بر استفاده از منابع بودجه سنواتی پیش بینی شده، از محل «صندوق اندوخته ازدواج جوانان» به مزدوجین نیازمند به اجاره مسکن، حسب تشخیص کمیته سامان ازدواج با توجه به امکانات صندوق، وام ودیعه مسکن پرداخت کند. در کنار اینها، دولت مکلف است علاوه بر بهره مندی از تسهیلات متداول و رایج فعلی در حوزه مسکن(انبوه سازی و اجاره به شرط تملیک) از طریق نهادهای عمومی نظیر شهرداری و اوقاف و امور خیریه و با بهره گیری از همکاری و امکانات وزارت مسکن و شهر سازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و استفاده از زمین های دولتی یا زمین های اهدایی خیرین، واحدهای ساختمانی به عنوان «مسکن موقت» احداث کند و آنها را تا حداکثر سه سال در اختیار زوج های جوان با اجاره مناسب قرار دهد. این قانون در کنار مسکن و شغل برای مراسم عروسی جوانان هم برنامه دارد. بر این اساس تمامی دستگاه های دولتی، نهادهای عمومی و شهرداری های دارای تسهیلات رفاهی، فرهنگسرا و تالار، باشگاه و اردوگاه موظفند با هماهنگی کمیته سامان ازدواج، فضاهای مذکور را برای برگزاری جشن و مراسم ازدواج در اختیار زوج های واجد شرایط قرار دهند.

این قانون شامل اقدامات فرهنگی برای ترویج ازدواج و اصلاح سبک زندگی هم هست. در قانون تسهیل ازدواج جوانان برای سربازی جوانان متأهل هم تسهیلاتی در نظر گرفته شده است. همچنین آموزش و مشاوره قبل و بعد از ازدواج و طرح هایی برای این امر از جمله تکالیف دیگری است که طبق این قانون بر دوش دولت گذاشته شده است. اولویت اشتغال متأهلان و اولویت وام های مسکن و ازدواج برای متأهلان از دیگر بندهای این قانون است. تسهیلات خوابگاهی برای متأهلان و پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان متأهل از محل صندوق اندوخته ازدواج جوانان از دیگر بندهای این قانون است. بنا بود آیین نامه اجرایی این قانون پس از تصویب اساسنامه صندوق توسط مجلس شورای اسلامی، ظرف مدت سه ماه از سوی دولت تهیه شود و به تصویب هیئت وزیران برسد و گزارش اجرای این قانون هر شش ماه یک بار توسط دولت تهیه و به کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تقدیم شود. بنگاهی اقتصادی به نام معاونت جوانان حالا 11 سال می گذرد اما خبری از اجرای هیچ کدام از بندهای این قانون نیست. در برابر این در آستانه هفته ازدواج، ناصر صبحی از رونمایی سامانه ملی خدمات ازدواج جوانان خبر می دهد. این سامانه اما قرار نیست چندان هم به سر و سامان دادن جوانان دم بخت کمک کند بلکه توافقنامه ای با شورای اصناف است تا مراکز داوطلب برای ارائه خدمات و کالاهای مورد نیاز ازدواج جوانان را با تخفیف به آنها ارائه دهند و بیشتر به یک فعالیت اقتصادی شباهت دارد تا یک اقدام تسهیلاتی، درست مانند اقدامات قبلی معاونت ساماندهی امور جوانان همچون فروش بیمه نامه به جوانان دم بخت!در این بین اما قرار است جشنواره ملی ازدواج و خانواده از امروز در کشور برپا شود تا حداقل فعالیت را در کارنامه معاونت ساماندهی امور جوانان ثبت کند. در چنین شرایطی افزایش آمار 11 میلیونی جوانان در حال عبور از سن ازدواج اصلاً چیز عجیبی نیست.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه جوان، صفحه 3 ، تاریخ انتشار: شنبه 6 شهریور 1395، شماره: 4895 .

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین