پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۰۰۹
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۲
ویدئو کلیپی زیبا از تیم ملی بسکتبال بانوان در آستانه حضور در جام ویلیام جونز و کاپ آسیا در حال دست به دست شدن در فضای مجازی و سایت های خبری کشور است. تیمی پر از امید و آماده برای کسب موفقیت، نتیجه هرچه که باشد مهم نیست، دعای خیر ما بدرقه راه شماست. بهترین ها را برای تلاش هایتان آرزومندیم.

شعارسال: تیم ملی بسکتبال بانوان ایران از ساعت ۱۰:۳۰ امروز در اولین بازی خود در جام ویلیام جونز به مصاف کره جنوبی می‌رود. برای ما نتیجه مهم نیست آنچه که اهمیت دارد، دعای خیری است که بدرقه راهشان می‌کنیم.

تعداد بازدید : 52


از تیم بسکتبال بانوان ایران چه می‌دانیم:

پاییز سال ۱۳۴۴ (۱۹۶۵ میلادی) , نخستین تیم ملی بسکتبال بانوان ایران تشکیل شد. تا در راستای افزایش ارتباطات اجتماعی و فرهنگی با همسایهٔ شمال غربی، عازم ترکیه گردد. فریدون شریف‌زاده در مقام سرپرست و آقای کریم زاده (داور بین‌المللی بسکتبال ایران) به عنوان مربی، همراهان تیم ایران بودند. بر پایه برنامه از پیش تعیین شده، آن‌ها می‌بایست به سه شهر کینه، بلو و استانبول سفر نموده و در هر یک از شهرها، یک مسابقه دوستانه برگزار نمایند. اولین تیم ملی ایران شامل ۱۲ دختر بسکتبالیست از باشگاه‌های شریف، تهران‌جوان، تاج، انجمن و آرارات بودند. اعضای این تیم عبارتند از زیبا افلاطون، ایرن نیکوغوسیان، نینا زرگر صالح، مینا محبی، مهشید نونهالی، لیلا امامی، اعظم اسکندری (کاپیتان)، فریدون شریف (مربی)، عصمت احمد خانی، فرشته گلستانه، ساتیک دومانیان، مینا رکنی و سیمین شفیقی بودند. نخستین مسابقهٔ تیم ملی بسکتبال بانوان ایران در ساعت ۹ شب سه شنبه ۲ آذر ۱۳۴۴ در سالن ورزشی و سر پوشیده شهر کینه در مقابل تیم ترکیه برگزار شد. اولین ترکیب تیم ملی ایران شامل اعظم اسکندری (کاپیتان)، ایرن نیکوغوسیان، نینا زرگر صالح، مینا رکنی، فرشته گلستانه بود. اولین امتیاز تیم ملی ایران را مینا رکنی به‌دست‌آورد. این مسابقه با نتیجه ۳۰ بر ۲۳ به سود ترکیه به پایان رسید.

تیم بسکتبال بانوان پس از انقلاب:

پس از انقلاب اسلامی سال ۵۷ تیم ملی بسکتبال بانوان ایران به دلیل حجاب اسلامی اجازه حضور در میدان‌ها بین‌المللی را نداشت. فدراسیون جهانی، بازی با شلوار و استفاده از کلاه را غیرقانونی تلقی کرد. بر این اساس، آخرین حضور ایران در بازی‌های آسیایی، در دوره پهلوی و در سال ۱۳۵۳ بود. بهمن ۱۳۹۳ فدراسیون جهانی بسکتبال فرصتی دو ساله برای حضور آزمایشی بانوان ایرانی در مسابقات بین‌المللی داد که طولانی شدن تدارک فدراسیون بسکتبال ایران برای شرکت در مسابقات بین‌المللی انتقاداتی را در پی داشته‌است. تا پیش از سال ۱۳۹۵، آخرین اعزام تیم ملی در سال ۱۳۸۷ صورت گرفت و تیم ملی راهی سوریه شد تا با غلبه بر عراق و دو شکست از لبنان و سوریه به عنوان چهارم غرب آسیا برسد. تیم ملی برای سال‌ها از طرف فدراسیون بسکتبال به ریاست محمود مشحون به هیچ مسابقاتی اعزام نشد و طی این مدت حتی میزبانی ایران در مسابقات غرب آسیا لغو شده و فدراسیون بسکتبال دلیل این امر را حضور مربیان و داوران مرد در تیم‌های خارجی بیان داشت.

در سال ۱۳۹۵ یک تیم سه نفره با هزینه شخصی به نمایندگی از ایران در رقابت چند جانبه ترکمنستان زیر نظر فدراسیون جهانی شرکت کرد و موفق به کسب پیروزی در مقابل قزاقستان نیز شدند. دلارام وکیلی، سعیده علی، گلاره کاکاون‌پور، سحر نجفی و آزاده معینی از ستارگان زن بسکتبال ایران بودند که با تیم گاز هم به مقام قهرمانی لیگ برتر رسیدند. آن‌ها با سرمربیگری فرانک طیاری عازم عشق آباد شدند.

تیم ایران پس از قبول کردن مسابقه با حجاب اسلامی توسط فدراسیون بسکتبال، توانست در سال ۱۳۹۸ در مسابقات بسکتبال غرب آسیا شرکت کند تا برای اولین بار پس از انقلاب ۱۳۵۷ به صورت رسمی در یک رقابت بین‌المللی شرکت کرده باشد. پیش از این، این مسابقات با حضور دیگر کشور‌های اسلامی که بدون حجاب مسابقه می‌دادند برگزار می‌شد. در این مسابقات نیز دیگر کشور‌های اسلامی بدون حجاب مسابقه می‌دادند.

تیم ایران در این مسابقات با ۲ شکست برابر لبنان و سوریه و دو پیروزی برابر اردن میزبان توانست در بین چهار تیم به مقام سوم و مدال برنز برسد. اعضای تیم ایران در این مسابقات عبارت بودند از: فائزه شهریاری، کیمیا یزدیان طهرانی، دلارام وکیلی، گلشید امیدیان، روژانو محمودی، ادنا عیسائیان، شادی عبدالوند، شیدا شجاعی، عسل پورحیدری و مریم ایزدبین از تهران، مژگان خدادادی از قزوین و معصومه اسماعیل‌زاده از اصفهان، به سرمربی‌گری شایسته متشرعی. ادنا عیسائیان، معصومه اسماعیل‌زاده، دلارام وکیلی و شادی عبدالوند از تاثیرگذارترین بازیکنان ایران در این مسابقات بودند.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعارسال برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین