پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۴۵۷۳
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۳
در هفته‌های پایانی سال ۱۴۰۲، کمبود دارو دوباره خبرساز شد و کار به جایی رسید که بیماران دیگر به جای هفت‌سین و آجیل شب عید به دنبال انسولین، وارفارین، دارو‌های پیوندی و... بودند. در واکنش به این مسئله، صدای محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس بلند شد. نکته جالب توجه داستان دارویار آنجاست که در زمان تصویب و اجرای این طرح، پایگاه تحلیلی خبری شعار سال با انتشار گزارشات کارشناسی و میدانی مستدل، شکست این طرح را پیش بینی کرده بود. اما هیچ کدام از نهاد‌های نظارتی، امنیتی و حتی مجلس شورای اسلامی و نظام‌های نظارتی در دولت، به این هشدار‌ها توجه نکردند (کلیه اسناد در داخل سایت قابل جستجو و بازبینی است) در واقع به نظر می‌رسد که کشور بشکل زشتی قصد آزمون و خطا در موضوعاتی را دارد که دلسوزان نظام و انقلاب درباره مخاطرات تجربه ان‌ها هشدار می‌دهند. ویروس نابودگر، به نظر شما در کجای چرخه قرار گرفته است؟ آیا باید اجازه داد که مدیرنما‌ها با منافع ملی بازی کنند و دست آخر با چند توجیه و حداکثر یک معذرت خواهی، مخاطرات امنیتی ایجاد شده را ماست مالی نمایند؟ چرا در جمهوری اسلامی، اراده کافی برای محاکمه مدیران ناکارآمد و پیگیری ناکارآمدی مدیریتی وجود ندارد؟ چرا هم راستا با محاکمه قصور، تقصیر، اهمال و ترک فعل مدیریتی، نباید به جرایم همسان در نهاد‌های نظارتی پرداخت؟ اگر نهاد‌های نظارتی بیدار بودند که این اتفاقات در کشور رخ نمی‌داد.

شعارسال: در هفته‌های پایانی سال ۱۴۰۲، کمبود دارو دوباره خبرساز شد و کار به جایی رسید که بیماران دیگر به جای هفت‌سین و آجیل شب عید به دنبال انسولین، وارفارین، دارو‌های پیوندی و... بودند. در واکنش به این مسئله، صدای محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس بلند شد. این هفته حسینعلی حاجی‌دلیگانی، از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون بهداشت درباره کمبود و گرانی دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی، به ماده ۲۳۴ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس اشاره کرده و گفته که موضوع دارو تاکنون چهار مرتبه در جلسه نظارتی مجلس مورد بررسی قرار گرفته، اما هنوز مشکل مردم در حوزه کمبود و گرانی دارو حل نشده است. آخرین جلسه نظارتی در این زمینه در ۱۹ دی‌ماه ۱۴۰۲ بوده که رئیس مجلس به وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی فرصتی دو‌ماهه برای اصلاح وضعیت داد. این نماینده در ادامه با اشاره به دو اتفاقی که قرار بود در حوزه دارو رخ دهد، توضیح داده است: بنا بود ۷۰ درصد هزینه دارو را بیمه‌ها و ۳۰ درصد آن را مردم پرداخت کنند، اما در حال حاضر این هزینه بین بیمه و مردم نصف شده است. از سوی دیگر بیش از وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی مسئول این قضیه بودند؛ به نحوی که بانک مرکزی باید به‌موقع منابع ارزی را تأمین می‌کرد که این اتفاق صورت نگرفت. همچنین به گفته این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، هم سازمان برنامه و بودجه تاکنون ۷۰ هزار میلیارد تومان طلب داروسازان و داروفروشان را نداده و هم سازمان تأمین اجتماعی هزینه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی را پرداخت نکرده است.

گزارشی از طرح اصلاح یارانه دارو ، مشکلات عرضه در بازار و دربه دری های ایجاد شده برای متقاضیان + چرا هشدارهای  شعار سال برای شکست حتمی این طرح، جدی گرفته نشد؟

تأخیر محرز بانک مرکزی

در همین راستا، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، روز سه‌شنبه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر حاجی‌دلیگانی درباره گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درباره کمبود دارو، به‌صراحت اعلام کرد: «تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است». او گفت علاوه بر جلسات صحن علنی مجلس برای بررسی علل کمبود دارو، جلسات جداگانه‌ای با بانک مرکزی و وزارت بهداشت و درمان نیز داشته است و بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت و درمان همه درباره دارو مسئولیت دارند. قالیباف افزود: «بانک مرکزی برای اختصاص ارز دارو در اواخر بهار و ابتدای تابستان اشکالاتی داشت که باعث ایجاد مشکلاتی در توزیع دارو شد، منتها در پایان سال گذشته توانست به تعهدات خود عمل کند».

ادعای رشد ۲۶ درصدی تخصیص ارز

درحالی‌که به نظر می‌رسد مجلس شورای اسلامی، بیشتر بانک مرکزی را در ماجرای کمبود و گرانی دارو مقصر می‌داند، گزارش بانک مرکزی ادعا می‌کند با تأمین بیش از ۴.۳ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲، تأمین ارز دارو و تجهیزات پزشکی توسط بانک مرکزی در این سال نسبت به سال گذشته آن (۱۴۰۱) رشدی ۲۶ درصدی داشته است. همچنین تأمین ارز کالا‌های اساسی و دارو در ۳۴ روز ابتدای سال ۱۴۰۳ از مرز ۶۳۶ میلیون دلار گذشته است. ناگفته نماند گزارش بانک مرکزی در حالی خبر از بهبود اوضاع ارزی حوزه دارو می‌دهد که در سال گذشته علاوه بر مجلس، افراد و نهاد‌های دیگری هم از مشکلات تخصیص ارز توسط بانک مرکزی روایت کرده‌اند. برای مثال، مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران از تعلل چهار‌ماهه بانک مرکزی در زمینه تخصیص ارز مورد نیاز دارو‌های بیماران تالاسمی خبر داده است؛ تعللی که به قول او می‌تواند تلفات انسانی تالاسمی را در کشور شدیدا افزایش دهد. مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران در این گفتگو توضیح داده است: «بیش از چهار ماه است که بانک مرکزی در زمینه تخصیص ارز مورد نیاز دارو‌های بیماران تالاسمی ایران اقدام لازم را به عمل نیاورده است و با کار‌های غیرمؤثر، باعث قطع زنجیره دسترسی بیماران تالاسمی ایران در چهار ماه گذشته به دارو‌ها شده‌اند. این تأخیر چندماهه در زمان تحویل دارو‌ها باعث می‌شود عملا هیچ داروی مشابهی برای مصرف در دسترس جامعه تالاسمی ایران قرار نگیرد و می‌تواند تلفات انسانی در بیماران تالاسمی ایران را به‌شدت افزایش دهد و موجبات مرگ بیماران و وخامت اوضاع جسمی در عزیزان تالاسمی به‌خصوص در مناطق محروم کشور را فراهم کند». علاوه بر او، محمد پیکانپور، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو نیز درباره مشکلات تأمین ارز در بانک مرکزی گفته: «طبق اعلام سامانه بررسی سازمان غذا و دارو، میزان کمبود‌های دارویی در کشور در آذر ۹۹ قلم گزارش شده است. اما رفع این کمبود‌ها تنها در حوزه اختیارات سازمان غذا و دارو نیست. مثلا تعداد ۳۱ قلم از این کمبود‌ها به تأمین ارز EIH بازمی‌گردد و باید ارز اروپا در اختیار حوزه دارو قرار گیرد که بتوان برخی از این دارو‌ها را تأمین کرد. بانک مرکزی برای جبران این موضوع در حال پافشاری است و هفته گذشته ۲۰ میلیون دلار جهت این اقلام اختصاص یافت. اما با توجه به اینکه تأمین این موارد با کندی‌هایی مواجه می‌شود و درخواست‌های ما با تأخیر برطرف می‌شود، طبیعتا داروی مربوطه هم دچار کمبود می‌شود و سازمان غذا و دارو نیز خود دستگاه چاپ ارز نیست که بتواند تأمین‌کننده ارز باشد».

دارویار، بلای جان و جیب بیمار

با تمام اینها، شواهد و گزارش‌های سال گذشته می‌گوید تنها مقصر کمبود و گرانی دارو در سال گذشته، بانک مرکزی نبوده است. نمی‌توان از مشکلات صنعت دارو در سال ۱۴۰۲ گفت و اسمی از «دارویار» نبرد. همه چیز از آنجا شروع شد که دولت در سال ۱۴۰۱ اعلام کرد ارز مواد اولیه را که بر پایه چهارهزارو ۲۰۰ تومان بود، به ۲۴ هزارو ۵۰۰ می‌رساند که البته مدتی بعد به ۲۸‌هزار‌و ۵۰۰ رسید. گفته می‌شد که با این اتفاق، قیمت دارو‌ها نیز بالاتر می‌رود و دارو‌های وارداتی که ارز می‌گیرند، به شش برابر قیمت می‌رسند و دارو‌های تولیدی نیز تقریبا دو و نیم برابر گران‌تر می‌شوند. این یعنی ارزش بازار تقریبا سه برابر می‌شود. همین اتفاق هم افتاد و از آن تاریخ تا پایان سال ۴۰۲ بازار تقریبا سه برابر شد؛ بنابراین دولت اعلام کرد که برای حمایت از مردم، مبلغ مابه‌التفاوتی را که شرکت‌ها باید پرداخت کنند، بر عهده می‌گیرد و به بیمه‌ها پرداخت می‌کند. این طرح، دارویار نام گرفت. درواقع دولت برای پیشگیری از افزایش هزینه‌ها، این طرح را استارت زد. با وجود اینکه قرار بود طرح دارویار کمک شایانی به سرعت تأمین دارو در کشور داشته باشد، اما عملا برعکس آن اتفاق افتاد؛ چراکه با وجود توافق‌های زیاد برای تحقق الزامات اجرائی طرح دارویار، سازمان برنامه و بودجه مابه‌التفاوت نرخ ارز ترجیحی (چهارهزارو ۲۰۰ تومانی) با نرخ سامانه نیما را که برابر مبلغ ٤۲۹،۱۳۸ میلیارد ریال در سال ١٤٠١ و مبلغ ٢٤٨،٧١٥ میلیارد ریال در سال ١٤٠٢ بود، به بانک مرکزی پرداخت نکرده که باعث افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی و در پی آن عدم تخصیص منظم ارز و تأمین نقدینگی مورد نیاز صنعت دارو با استفاده از تسهیلات سرمایه در گردش شده است. برای نمونه، با استناد به اطلاعات موجود در سامانه تجارت در سه‌ماهه ابتدایی سال ١٤٠٢، تخصیص و تأمین ارز صرفا به مبلغ حدود ۷۰ میلیون دلار بوده که زمینه‌ساز کمبود‌های دارویی در ماه‌های بعدی بوده است. نتیجه این شده که طبق گزارش این هفته کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، هم‌اکنون و پس از اجرای این طرح، هزینه تهیه دارو برای بیماران بیش از ۱۱۰ درصد افزایش وزنی داشته است. همچنین در حداقل ١٦ درصد از مجموعه اقلام دارویی مشمول طرح دارویار، پوشش افزایش قیمت ناشی از مابه‌التفاوت ارزی انجام نشده و در نتیجه این افزایش قیمت به جیب بیماران تحمیل شده است. همچنین بر اساس این گزارش، ۱۵۰ قلم داروی پرمصرف با کمبود و محدودیت جدی مواجه بوده که وضعیت کمبود ۶۵ قلم دارو حاد است. با توجه به نبود برنامه‌ریزی دقیق در سازمان غذا و دارو، اکنون مواد اولیه ۵۳ قلم دارو و موجودی نهایی ۶۸ قلم از دارو‌های ساخته‌شده به یک ماه نمی‌رسد.

دومینوی سرمایه در گردش

‌محمود نجفی‌عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران، علت تناقض اطلاعات مجلس و بانک مرکزی و گره دارویار را توضیح داده و هشدار می‌دهد اگر دومینوی سرمایه در گردش صنعت متوقف نشود، وضع دارو از این هم بدتر خواهد شد. او می‌گوید: «مشکلات حوزه دارو، ناشی از چند بخش است؛ یعنی داستان فقط در تخصیص ارز خلاصه نمی‌شود. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات حوزه دارو، طرح دارویار است و عدد آن در بودجه که از ابتدا همه می‌دانستند کافی نیست؛ چون ارز چهارهزارو ۲۰۰ تومانی تبدیل به ۲۸ هزارو ۵۰۰ تومانی و حتی بیشتر شد. در‌واقع ماجرا را باید از دو طرف دید؛ از یک سو بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ سعی کرد برای کنترل حجم نقدینگی و تورم، بانک‌ها را به دلیل ناترازی‌هایشان با محدودیت‌هایی در تسهیلات‌دهی مواجه کند. از این‌رو شرکت‌های دارویی نتوانستند برای سرمایه در گردش خود منابعی را که در سنوات گذشته از سیستم بانکی کشور تأمین می‌کردند، در اختیار داشته باشند. از سوی دیگر، منابع جدیدی را هم برای سرمایه در گردش شرکت‌های پخش، تولیدی و وارداتی تخصیص نداد؛ بنابراین شرکت‌ها حتی در زمانی که به آنان ارز تخصیص داده می‌شد، نمی‌توانستند منابع ریالی آن را تأمین کنند. با این حساب، ممکن است حرف بانک مرکزی درباره افزایش تخصیص ارز کاملا درست باشد، اما باید این را در نظر گرفت که چه مقدار از این تخصیص‌ها به تأمین انجامیده است؟». او ادامه می‌دهد: در همین وضع، به علت مشکلات بیمه‌ها، داروخانه‌ها هم نتوانستند به‌موقع با شرکت‌ها تسویه‌حساب کنند. حتی بخش‌های دولتی مثل بیمارستان‌های دولتی هم نتوانستند بدهی‌شان به شرکت‌ها را بدهند؛ چرا‌که خودشان هم به علت طرح دارویار درگیر مشکل منبع جاری‌شان بودند. در نتیجه، برگشت منابع برای شرکت‌های دارویی ناممکن شد و از هر طرف برای تأمین سرمایه در گردش خود تحت فشار قرار گرفتند. نجفی‌عرب ادامه می‌دهد: «دکتر عبدی‌زاده چندی پیش در جلسه‌ای به‌صراحت اعلام کرد که دوره بازگشت منابع‌شان به بالای ۳۶۰ روز رسیده است؛ یعنی دارو را فروخته‌اند، اما حتی طی ۳۶۰ روز هم نتوانسته‌اند منابع‌شان را از سیستم به ویژه از بخش دولتی بازپس بگیرند. اکنون بیشتر بیمارستان‌های دولتی به شرکت‌های پخش بدهی‌های بلندمدت دارند. شرکت‌های پخش هم پولی نداشتند به تولیدی‌ها بدهند و چک‎‌هایشان برگشت خورد. این دومینویی شد که از مسیر تأمین سرمایه در گردش اتفاق افتاد. با این حساب، هم مجلس درست می‌گوید و هم بانک مرکزی؛ اما حلقه گمشده این ماجرا از سوی دو طرف این است که عمدتا بحث تأمین سرمایه در گردش، عامل اصلی کمبود برخی از دارو‌ها بوده است». به باور رئیس اتاق بازرگانی تهران، مشکل اساسی ما در حوزه دارو، تجیهزات پزشکی و اساسا کالا‌های سلامت این است که از ابتدای چرخه، یعنی در طرح دارویار، کسری وجود داشته است. وزارت بهداشت برای طرح درخواست ۱۰۰ تا ۱۲۰ همت داشته، ولی در نهایت ۷۰ تا ۷۷ همت تصویب شد و در عمل حالا تأمین همین مقدار هم با مشکل مواجه شده و وضع فعلی را ایجاد کرده است. او در نهایت تأکید می‌کند که اگر به این مسئله رسیدگی نشود، اوضاع ناجورتر از آنچه امروز هست می‌شود. پیش از نجفی‌عرب، محمد عبده‌زاده، رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی ایران نیز کسری بودجه طرح دارویار در ۱۴۰۲، واقعی‌نبودن پیش‌بینی بودجه سال آتی طرح، بدهکاری دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های دولتی، معضلات بازپرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز برای بنگاه‌ها، بی‌نظمی در پرداخت بیمه‌ها، دستورالعمل‌های متعدد بانک مرکزی، عدم تمدید حد اعتباری و تسهیلات، مشکلات اساسنامه سازمان غذا و دارو، تغییرات مکرر در شرکت‌های دولتی و نیمه‌دولتی و تأثیر آن‌ها بر حوزه دارو، تقسیم سود‌های غیرواقعی و... را مشکلات جدی حوزه دارو خوانده و حتی گفته بود برای اینکه بتوانیم نقدینگی را جبران کنیم و دارو دست بیمار دهیم، مجبور شده‌ایم به بانک‌ها التماس کنیم به ما وام بدهند.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت شرق، تاریخ انتشار: 6اردیبهشت 1403، کدخبر: 928005، www.sharghdaily.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین