پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۱۶۷۸
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵
باید از افزایش قیمت دارو به بهانه آزادسازی جلوگیری کنیم و باید قیمت دارو مشخص باشد. دارو همیشه از ایران قاچاق می‌شد حالا برای اینکه جلوی این قاچاق را بگیریم نباید کاری کنیم که شهروند ما یک و نیم برابر کشور‌های همسایه پول دارو بدهد.
شعار سال: عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به طرح دارو یار گفت: دارو یار نسخه دولت برای جبران ریالی هزینه‌های داروست اصل این کار خوب است، اما نگرانی که وجود دارد و دولت باید مراقبت کند به جهت این است که حوزه درمان و دارویی ما حوزه درهم تنیده‌ای است و مافیای بسیار قدرتمندی در این عرصه کار می‌کنند و در عین حال این مافیا‌ها در نظام‌های تصمیم سازی و تصمیم گیری اجرایی و خصوصی هستند.

محسن زنگنه در گفتگو با یک رسانه با بیان این مطلب گفت: ما باید مراقب باشیم که طرح دارو یار تجربه دیگری از طرح تحول نباشد. در طرح تحول هزینه‌های بیمارستان و ویزیت را به شدت افزایش دادیم بار این افزایش بر دوش مردم بود یعنی ما از جیب مردم و بودجه دولت چند برابر هزینه‌ای که قبلا در کل کشور برای حوزه درمان می‌کردیم برای طبقه‌ای خاص هزینه کردیم.

وی ادامه داد: باید دولت رعایت کند که طرح دارویار به آفتی که طرح تحول دچار شد نشود. درست است ارز ۴۲۰۰حذف شده است آیا این به معنای آزادسازی بدون حد و حصر دارو است؟ خیر، بالاخره دارو قیمتی در دنیا دارد و در طرح دارویار ارز ۳۰هزار تومان محاسبه شده است.
 
 
مراقبت شود که دارو یار به آفت طرح تحول دچار نشود


وی افزود: قیمت دارو مشخص است نگرانی ما این است که قیمت دارو بیش از آن چیزی باشد که حتی با ارز آزاد به دست می‌آید یعنی کاری که در حوزه پزشکی انجام شد. عمل جراحی که قبلا با دو میلیون تومان پزشک حاضر بود که آن را انجام دهد یکمرتبه ۲۰میلیون تومان شد آن هم به بهانه اینکه می‌خواهیم زیر میزی را حذف کنیم. درمان، بیمارستان و جراحی را اضافه کردیم و دولت بعد از مدتی هرچه در می‌آورد را برای درمان می‌داد. با این کار نزدیک ۱۵درصد از بودجه دولت را برای طرح سلامت می‌دادیم.

زنگنه گفت: نگرانی دیگر ما در این طرح بحث نظارت دولت بر بیمه هاست، چون بالاخره بسیاری از این بیمه‌ها با شرکت‌های داروسازی روابط در هم تنیده اقتصادی دارند و نباید این اتفاق بیفتد که تعارض منافع بیمه‌ها باعث شود که بر آن‌ها نظارت نداشته باشیم.

وی تاکید کرد: باید از افزایش قیمت دارو به بهانه آزادسازی جلوگیری کنیم و باید قیمت دارو مشخص باشد. دارو همیشه از ایران قاچاق می‌شد حالا برای اینکه جلوی این قاچاق را بگیریم نباید کاری کنیم که شهروند ما یک و نیم برابر کشور‌های همسایه پول دارو بدهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: دولت اعلام کرده است که تا سه ماه همه افراد جامعه بیمه هستند و این حرف سیگنال بسیار بدی است یعنی ما آنالیز و دیتای درستی نداریم. وقتی ما می‌گویم همه را بیمه کردیم این ضمن اینکه جای تقدیر از دولت دارد، اما سیگنال نگران کننده هم دارد ما نگرانیم که نکند دیتا‌های وزارت بهداشت آمادگی ورود دقیق به طرح دارویار را نداشته باشد.

وی گفت: اتفاقا این نگرانی را در مورد وزارت رفاه برای هدفمندی یارانه‌ها داشتیم که در مورد جامعه هدف و دهک‌ها بود. الان تقریبا بودجه‌ای را که در تبصره ۱۴که بیش از ۷۳هزار میلیارد برای بحث یارانه‌ها دیده بودیم تمام شده است و ماهی نزدیک به ۲۶هزار میلیارد در ماه یارانه می‌دهیم.

زنگنه تصریح کرد: دولت باید مراقب این فضا باشد چراکه دارو جای حساسی است، چون مافیای دارو همیشه هستند. مصرف کننده کسی است که مجبور است دارو بگیرد حتی ما شاید این اجبار را در نان نداشته باشیم خیلی از مردم از غذا می‌زنند که دارویشان تامین کنند. مردم به دارو حتما نیاز دارد و این نیازمندی خودش عاملی است که ممکن است سواستفاده کنندگان از آن استفاده کنند.

وی خاطر نشان کرد: دارو از آن مسائلی است که در کشور به شدت انحصار و مافیا دارد و دولت باید در طرح دارو یار مراقب این‌ها باشد. البته خبر داریم جمعی از نخبگان در وزارت بهداشت جمع شده اند که طرح را به خوبی پیش ببرند و امیدواریم موفق باشند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی خبری عصرایران، تاریخ انتشار:۸ مرداد ۱۴۰۱، کدخبر:۸۵۱۲۱۱، www.fararu.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین