پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۷۳۱
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۵
با وجود انکه تخصیص خوبی برای طرح دارویار در نظر گرفته شده است، اما هزینه کرد این بودجه با ابهاماتی چند همراه است و اعتراضات زیادی را توسط متخصصان باعث شده است. در اخرین این موارد ، شهرام کلانتری خاندانی رئیس انجمن داروسازان ایران از دولت درخواست نموده تا گزارش هزینه‌کرد اعتبار ۶۹ همتی طرح دارویار را منتشر کند. سازمان بازرسی کل کشور هم باز گویا در بی تفاوتی بسر می برد. البته در این مورد خاص، ممکن است مسائل حاشیه ای وجود داشته باشد که خود آقای خدائیان بهتر از ما می دانند. درست است جناب رئیس کل سازمان بازرسی یا اینکه ما زیادی فیلم نگاه می کنیم؟

شعارسال: در نشست خبری شنبه ۱۳ آبان ماه انجمن داروسازان ایران، شهرام کلانتری خاندانی رئیس انجمن داروسازان ایران اظهاراتی را ارائه کرد که اهم آن‌ها به شرح زیرند:

درخواست از دولت برای گزارش هزینه‌کرد اعتبار ۶۹ همتی طرح دارویار


- از اواسط گذشته تاکنون تولید شیرخشک در کشور روند نزولی داشته و بنابراین داروخانه عملا ذخیره‌ای از شیرخشک نداشته‌اند که بخواهند اقدام به قاچاق معکوس این کالا کنند.

- در مورد فایل صوتی اخیر رئیس سازمان غذا و دارو که در آن به دو انجمن استانی داروسازان اتهامی از نظر ما واهی وارد شده است، مراتب اعتراض خود را به سازمان اعلام کردیم و انجمن‌ها هم تقاضای پیگیری کردند. در عین حال انجمن داروسازان ایران از داروخانه‌های سراسر کشور درخواست کرد که به مدت یک ماه (از ۲۰ مهر ماه تا ۲۰ آبان ماه) در مورد زحمتی که سازمان غذا و دارو علیرغم کم بودن حاشیه سود شیرخشک و عدم موازنه صحیح بین زحمت توزیع شیرخشک و سود آن به داروخانه‌ها تحمیل کرده، همکاری کنند تا این کار علیرغم ضررده بودن به صورت آزمایشی انجام شود.

- امیدواریم یکی از دو پیشنهاد انجمن به ویژه افزایش حاشیه سود شیرخشک محقق شود که تصمیم‌گیری در این زمینه در اختیار سازمان غذا و دارو نیز است. اگر سازمان چنین تصمیمی بگیرد و زحمت توزیع شیرخشک را با افزایش حاشیه سود آن برای داروخانه‌ها جبران کند و قدم‌های موثری را هم در برطرف کردن خواسته‌های انجمن بردارد در مورد فایل صوتی منتشر شده هم موضوع را به فال نیک می‌گیریم و مسیری بهتر از شکایت را پیش می‌بریم.

- در مواقعی که بین سازمان غذا و دارو و یک شرکت تولیدکننده دارو اختلاف نظری مثلا در مورد ارز وجود دارد، تصمیم درست این است که آن بخش از کار که دچار اختلاف نظر است به بخش کارشناسی واگذار شود تا بررسی شود و اگر آن شرکت منابع ارز جدیدی را نیاز دارد در اختیارش بگذارند که تولیدش را انجام دهد. مثلا اخیرا رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک چند بار گفت که اختلاف حسابی با سازمان غذا و دارو در ارتباط با بحث ارز وجود دارد و به همین دلیل سازمان گفته که به این شرکت ارز جدید تعلق نمی‌گیرد که نتیجه چنین سیاستی به کمبود منجر شده است. این شیوه تصمیم‌گیری سازمان غذا و دارو از نظر کارشناسان مورد انتقاد است.

- قیمت شیرخشک تولید ایران تقریبا یک دهم شیرخشک در کشور‌های همجوار است و این تفاوت قیمتی شدید، انگیزه لازم را برای قاچاق معکوس ایجاد کرده است.

- در لایحه بودجه ۱۴۰۲ اعتبار طرح دارویار ۶۹ همت تصویب شد در حالی که پیش‌بینی سازمان غذا و دارو برای اعتبار این طرح حدود ۱۰۵ همت بود.

- یکی از خواسته‌های انجمن داروسازان این است که آمار دقیقی از سوی سازمان برنامه و بودجه منتشر شود مبنی بر اینکه تاکنون هزینه‌کرد اعتبار طرح دارویار به چه صورت بوده و از این ۶۹ همت چه میزان به بخش خصوصی و چه میزان به بخش دولتی اختصاص یافته است و آیا با همین اعتبار می‌توانیم ادامه دهیم یا خیر و اگر نمی‌توانیم برنامه دولت برای تصمیم‌گیری در خصوص اعتبار طرح دارویار چیست.

- نمی‌توان توقع داشت که داروخانه‌ها دارو بخرند و بفروشند و سپس اسناد خود را به بیمه‌ها بدهند، اما بیمه‌ها بگوید پول ندارند و سازمان برنامه و بودجه هم بگوید اعتبارش تمام شده است.

- به نظر می‌رسد تاکنون در قالب طرح دارویار حدود ۱۹ همت پرداخت شده، اما برخی اخبار غیررسمی هم حاکی از آن است که تاکنون حدود ۵۰ همت از اعتبار این طرح تخصیص داده شده است.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت فانا، تاریخ انتشار : 14آبان1402، کدخبر: 51388، www.daroovasalamat.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین