پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۶۴۷
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۶
سخنگوی دولت رئیسی، کمبود شیرخشک را به تحریم آن وصل کرد و مدعی شد: بانک‌های اروپایی منجر به جلوگیری از تخصیص ارز برای مواد اولیه شیرخشک است. این درحالی که بیش از ۶ ماه است، تولیدکنندگان شیرخشک در انتظار تخصیص ارز از سوی وزارت بهداشت هستند. براساس آمارهای وزارت جهادکشاورزی و گمرک ایران، در ۶ ماهه نخست امسال واردات شیرخشک صنعتی و سایر ۷۴/۴ هزار تن به ارزش بیش از ۱۶۳ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی رشد ۴۱ درصدی و به لحاظ ارزش نیز رشد ۲۸ درصدی داشته است. بنابر آمار ، متوسط مصرف ماهانه کشور ۵ تا ۶ هزار تن است، در حالی که پتانسیل تولید داخلی، بیش از ۲ برابر این میزان است.

شعارسال: از ابتدای سال جاری تولیدکنندگان شیرخشک در انتظار دریافت ارز برای شیرخشک هستند. موضوعی که حتی صدای عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) را هم در آورد. او ماه گذشته در نامه‌ای به وزیر بهداشت خواهان پرداخت ارز تولیدکنندگان شیرخشک شد تا تولیدکنندگان شیرخشک به حیات خود ادامه دهند.

فرافکنی سخنگو درباره کمبود شیرخشک +کمبود با وجود ۱۹ برابر شدن واردات !

پیش از نامه‌نگاری وزیر صمت، رئیس انجمن شیرخشک ایران به رسانه گفته بود که وزارت بهداشت حاضر به تخصیص ارز (مواد اولیه) به همه تولیدکنندگان شیرخشک نیست و اعلام کرده بود به دلیل عدم تامین ارز مورد نیاز شیرخشک از سوی دولت یک کارخانه شیرخشک خوابید و کارخانه دوم در شرف خوابیدن است.

نکته قابل تامل این بود که وزارت بهداشت برای واردات شیرخشک به صورت کامل ارز داده بود. یعنی از سویی به واردکنندگان مواد اولیه شیرخشک ارز نمی‌داد و می‌گفت ارز ندارم؛ ولی از طرف دیگر به واردکنندگان خود شیرخشک ارز می‌داد.

برای همین هم ماه قبل ۴ میلیون تن شیرخشک وارد کشور شد. بعد از این اتفاقات بانک مرکزی اعلام کرد، ما فقط به گروه‌های ارز می‌دهیم که وزارت بهداشت اعلام می‌کند.

حال با این وجود علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت سیزدهم در جدیدترین اظهاراتش مدعی شده است که تحریم‌های آمریکا مانع ورود مواد اولیه شیرخشک است.

او افزود: آمریکایی‌ها مدعی آن هستند که غذا و دارو جزء کالا‌های تحریمی محسوب نمی‌شوند.

به گفته بهادری جهرمی، بانک‌های کشور‌های اروپایی به بهانه تحریم‌های ایالات متحده باعث جلوگیری از تخصیص ارز برای مواد اولیه تولید شیرخشک شدند.

سخنگوی دولت رئیسی افزود: برای جایگزینی این خلل دولت به طور موقت مجوز واردات شیر خشک تا سقف ۴ میلیون قوطی را صادر کرد که ۲۰۰ هزار قوطی تا به الان وارد شده است.

به گفته او، در حال حاضر اولین محموله شیرخشک به تعداد ۲۰۰ هزار قوطی در گمرک و در حال نمونه‌برداری و انجام آزمایش‌های کیفی است و پس از تایید کیفی نهایتا تا دو هفته آینده ۴ میلیون قوطی شیرخشک وارداتی برای تامین نیاز نوزادان در داروخانه‌ها توزیع می‌شود.

*لزوم ورود نهاد‌های نظارتی

براساس آمار‌های وزارت جهادکشاورزی و گمرک ایران، در ۶ ماهه نخست امسال واردات شیرخشک صنعتی و سایر ۷۴/۴ هزار تن به ارزش بیش از ۱۶۳ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی رشد ۴۱ درصدی و به لحاظ ارزش نیز رشد ۲۸ درصدی داشته است.

اما موضوع قابل‌تامل اینکه واردات ۷۴/۴ هزار تنی شیرخشک طی ۶ ماهه نخست سال جاری و ۵۲/۹ هزار تنی در ۶ ماهه سال گذشته درحالی است که طی سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰ میانگین وزنی واردات شیرخشک در ۶ماهه نخست حدود ۴ هزار تن بوده است. به‌عبارتی، واردات شیرخشک در ۶ماهه نخست امسال ۱۹ برابر واردات مدت مشابه سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰ است.

قابل ذکر است رشد ۱۹برابری واردات شیرخشک درحالی است که طی این مدت میزان موالید کشور نیز روند کاهشی را طی کرده است.

براین اساس ضروری است نهاد‌های نظارتی دنبال پاسخ به این سوال باشند که چرا با افزایش ۱۹ برابری واردات باید شاهد کمبود در بازار باشیم.

برخی رسانه‌ها در مقاطعی مدعی قاچاق شیرخشک به کشور‌های همسایه شده‌اند، اما نهاد‌های رسمی هنوز به این شائبه پاسخ نداده‌اند.

فرافکنی سخنگو درباره کمبود شیرخشک +کمبود با وجود ۱۹ برابر شدن واردات !

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اکوایران، تاریخ انتشار: 9آبان1402، کدخبر: 48792، ecoiran.com/ سایر منابع

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین