پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۴۳۲
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۴
با وجود درگیری چهارماهه کشور با کسری شیر حشک، ۱۷ شهریور ماه بود که هانی تحویل‌زاده رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد کسری شیرخشک را تایید کرد و مدعی شد که کشور با کسری ۵ میلیون عدد شیرخشک روبرو است. او علت کسری را عدم تامین ارز مواد اولیه شیرخشک از سوی سازمان غذا و دارو اعلام کرد. وی افزود: قیمت مواد اولیه هر قوطی شیر خشک ۱ دلار تا ۱.۴ دلار است. درحالیکه برای هر قوطی شیرخشک وارداتی ۳ برابر هزینه می‌شود. اکنون فقط مسئله خروج چند برابری ارز از کشور نیست؛ بلکه تعطیلی کارخانه‌های تولید داخل بعنوان مسئله ایجاد چالش، مطرح شده است. اکنون یک کارخانه‌ای که سالانه ۱۰ میلیون قوطی شیرخشک تولید می‌کرد، تعطیل شده و یک کارخانه دیگری که ۲۴ میلیون قوطی شیرخشک درسال تولید می‌کند در آستانه تعطیلی است. چون سازمان غذا و دارو تعمدا ارز شرکت‌های تولید کننده را نمی‌دهد. پایگاه تحلیلی خبری شعار سال از دادستان کل کشور و سازمان بازرسی، درخواست ورود به مسئله را دارد.

شعارسال: بیش از چهار ماهه بازار شیرخشک بهم ریخته و کسری آن نگرانی شدیدی را در بین خانواده‌هایی که فرزند شیرخوار دارند ایجاد کرده است. ۱۷ شهریور ماه بود که هانی تحویل‌زاده رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد در گفتگو با رسانه کسری شیرخشک را تایید کرد. او گفت: کشور با کسری ۵ میلیون عدد شیرخشک روبرو است. او علت کسری را عدم تامین ارز مواد اولیه شیرخشک از سوی سازمان غذا و دارو اعلام کرد.

 

ادعای  کسری ۵ میلیون عددی شیرخشک در کشور + ذخایر استراتژیک کجاست؟

پیش از این اظهارات ۱۱ شهریور سازمان غذا و دارو فراخوانی برای واردات ۳۰ میلیون قوطی شیرخشک داده بود که گفته می‌شد، نیاز ۵۰ درصد شیر خشک کشور را تامین می‌کند.

امروز تحویل‌زاده گفت: اکنون ۴ میلیون قوطی شیرخشک وارد کشور شده است. اما هنوز سازمان غذا دارو ارز مورد نیاز کارخانه‌های شیرخشک را تامین نکرده است. درحالی که به گفته او اگر دولت ارزی که برای واردات شیرخشک داده بود را به تولیدکنندگان داخلی برای تامین مواد اولیه می‌داد. به جای ۴ میلیون قوطی، ۱۲ میلیون قوطی شیرخشک می‌توانست عرضه کند.

او افزود: قیمت مواد اولیه هر قوطی شیر خشک ۱ دلار تا ۱.۴ دلار است. درحالیکه برای هر قوطی شیرخشک وارداتی ۳ برابر هزینه شده است. تحویل‌زاده گفت: اکنون فقط مسئله خروج چند برابری ارز از کشور نیست؛ بلکه تعطیلی کارخانه‌های تولید داخل است. اکنون یک کارخانه‌ای که سالانه ۱۰ میلیون قوطی شیرخشک تولید می‌کرد، تعطیل شده است و یک کارخانه دیگری که ۲۴ میلیون قوطی شیرخشک درسال تولید می‌کند در آستانه تعطیلی است. چون سازمان غذا و دارو تعمدا ارز شرکت‌های تولید کننده را نمی‌دهد.

درحال حاضر ۵ شرکت تولیدکننده شیرخشک نوزاد در کشور وجود دارد. به گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد، ۲ شرکت از ابتدای سال تاکنون ارزی دریافت نکردند. این درحالی که آن‌ها از ابتدای سال تاکنون بار‌ها درخواستشان را برای تامین ارز به سازمان غذا و دارو ارائه کردند. اما در مقابل با مخالف این سازمان مواجه شدند.

به گفته تحویل‌زاده، سازمان به این شرکت‌ها اعلام کرده است؛ چون سال گذشته ارز دریافت کردند. امسال به دلیل کمبود منابع ارزی، برای واردات مواد اولیه ارزی به آن‌ها تعلق نخواهد گرفت. اما در مقابل دستور واردات ۳۰ میلیون قوطی شیرخشک را داده است.

او افزود: امروز شیرخشک‌ها از طریق شرکت‌های فوریتی دارو که شرکت‌های وارداتی مورد اعتماد سازمان هستند، وارد کشور شده است.

طبق داده‌های رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد میزان نیاز کشور سالانه ۶۱ قوطی شیرخشک است که سال گذشته به دلیل تامین ارز این شیرخشک‌ها تامین شد. اما امسال دولت به جای تامین مواد اولیه کارخانه‌ها، کالا نهایی یعنی شیرخشک کامل را وارد کرده است.

تحویل‌زاده در بخش دیگری از این گفتگو گفت: طرح عرضه شیرخشک با کارت ملی در راستای کاهش قاچاق هست، اما نکته مهم اینکه کمبود هم داریم و در راستای حل دو مشکل است. او ادامه داد: این طرح یک طرح شکست خورده است. این طرح پیش‌تر در مورد دارو اعمال می‌شد. اما دارو با شیرخشک فرق دارد و خانواده‌ها و داروخانه‌ها را به دردسر می‌اندازد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت بولتن نیوز، تاریخ انتشار: 23مهر1402، کدخبر: 831766، www.bultannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین