پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۲۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴
درحالی که بازار شیرخشک نوزادان درحال بازگشت به حالت عادی است، تولیدکنندگان هشدار می‌دهند ادامه سیاست‌های غلط سازمان غذا و دارو منجر به کمبود مجدد خواهد شد.کشور خودکفا در شیرحشک؛ متاسفانه با برخی ندانم کاری ها و قصورها ارزی، وارد کننده شیرخشک شد. ادعا می شود که به دلیل غفلت سازمان غذا و دارو و عدم نامه نگاری به موقع با بانک مرکزی برای تخصیص ارز به تولیدکنندگان، این کالای استراتژیک با کمبود شدید مواجه شد و وزارت بهداشت برای رفع کمبودها «ده میلیون قوطی شیرخشک با قیمت چندبرابری به کشور وارد کرد». باید پرسید ،اگر ارز نبود، جطور واردات با ارز صورت گرفت ؟آقایان دستگاه های امنیتی و نظارتی و قضایی کشور هم گویا قصد کوک گرفتن سوراخ های بالا و پائین فسادها ، اهمال ها،قصورها و تقصیرها در دو مبحث نهادهای دامی و دارو و تجهییزات پزشکی را ندارند؟!

شعارسال: «پس از ۱۵ سال با سیاست‌های غلط کشور با کمبود شیر خشک مواجه شد» این را رئیس سندیکای تولید دارو‌های انسانی محمد عبدزاده گفته است. در همین حال رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک هانی تحویل‌زاده نیز می‌گوید به دلیل غفلت سازمان غذا و دارو و عدم نامه نگاری با بانک مرکزی برای تخصیص ارز به تولیدکنندگان، این کالای استراتژیک با کمبود شدید مواجه شد و وزارت بهداشت برای رفع کمبود‌ها «ده میلیون قوطی شیرخشک با قیمت چندبرابری به کشور وارد کرد».

هشدار مجدد به کمبود شیرخشک در اواخر زمستان 1402 + الزام به شفاف سازی سیاست های ارزی دارو ،شیرخشک و تجهییزات پزشکی

اخبار رسیده حاکی از آن است که ممکن است این بازار دوباره دچار مشکل شود؛ رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک هانی تحویل‌زاده، می‌گوید ما اسیر تصمیمات خلق‌الساعه سازمان غذا و دارو شدیم و این سازمان «از سه هفته قبل به صورت ناگهانی و بدون اطلاع قبلی نرخ ارز دولتی از ۴۲۰۰ تومان را به ۲۸۵۰۰ تومان تغییر داد.»

این اتفاق درحالی رخ داده است که به گفته تولیدکنندگان، موجودی مواد اولیه در اکثر شرکت‌ها کافی نیست و تهیه ماده اولیه با نرخ جدید ۷ برابری فشار نقدینگی زیادی به آن‌ها وارد می‌کند.

حذف ناگهانی ارز ۴۲۰۰ تومانی درحالی رخ داده که نزدیک به شش ماه خانواده‌ها درگیر کمبود شیرخشک بودند و برای تهیه یک قوطی شیرخشک باید چندین داروخانه را زیر و رو می‌کردند، اما حالا با واردات شیرخشک، داروخانه‌ها ملزم شدند بر اساس سقف تعیین شده و ثبت کدملی در سامانه نظارتی (تیتک) شیرخشک توزیع کنند.

طبق گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک «هفته پیش بانک مرکزی اعلام کرد با رسیدن هر محموله‌ای به گمرک شرکت‌ها دو ماه وقت دارند نسبت پرداخت مابه‌التفاوت ارز اقدام کنند» که این اقدام هم فشار نقدینگی بالایی به شرکت وارد می‌کند.

از سوی دیگر نباید این موضوع را هم نادیده گرفت که وصول شدن پول از آن داروخانه هفت الی هشت ماه زمان خواهد برد. قیمت‌گذاری دستوری سازمان غذا و دارو از یکسو و حذف ناگهانی ارز دولتی باعث نگرانی تولیدکنندگان شده است. از همین رو تحویل‌زاده می‌گوید «هشدار می‌دهم اگر این روند ادامه پیدا کند دوباره با مشکل شیرخشک مواجه می‌شویم.»

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 30آذر1402، کدخبر: 14020929001091، www.farsnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
0
0
سیدسجاد اسماعیلی از فراهم شدن امکان استعلام سهمیه شیرخشک برای داروخانه‌ها در سامانه تی‌تک خبر داد و گفت: تا زمانی که سامانه بیمه سلامت برای ثبت تعداد شیرخشک‌های فروش رفته توسط هر داروخانه راه‌اندازی شود و داروخانه ها بتوانند از طریق سامانه بیمه سلامت، یارانه شیرخشک مصرف‌کنندگان را ثبت و عرضه کنند؛ این امکان برای داروخانه‌ها فراهم شده که بتوانند تعداد شیرخشک‌هایی که برای نوزادان ثبت کرده و در سامانه تی‌تک (سامانه کنترل و رهگیری کالاهای سلامت محور سازمان غذا و دارو) استعلام کرده‌اند و بابت آن‌ها از سازمان بیمه سلامت طلب دارند را مشاهده و گزارش‌گیری کنند.
فراهم شدن امکان این استعلام، باعث می‌شود میزان طلب داروخانه‌ها از بیمه سلامت و همچنین تعداد شیرخشک‌های ارائه شده به نوزادان در هر داروخانه، شفاف و مشخص شود.
تعداد شیرخشک‌های عرضه شده یارانه‌ای در هر ماه به ازای هر نوزاد 10 قوطی است و متقاضیان می‌توانند در هر ماه 10 قوطی مازاد را نیز به صورت آزاد و غیریارانه‌ای دریافت کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین