پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۴
سال هاست که در دو دولت روحانی و رئیسی در خصوص مصرف یک سوم مصرف برق خانگی کشور در فصل تابستان توسط کولرهای آبی هشدار داده و علت آن را در گرید انرژی پائین الکترو موتورهای این وسائل ، بیان کرده ایم. اما گویا کک اقایان بی خیال و بعضا ضد منافع ملی ما هم نمی گزد. وزیر نیرو صراحتا در گفتگوی خبری اخیر خود اقرار کلامی( مهمترین ادله اثبات جرم) نموده اند که از این وضعیت خبر داشته اند. پایگاه تحلیلی خبری شعار سال هم به کرات درخواست کرده بود که با حمایت های تشویقی و ممنوعیت تولید و واردات گرید D-E-F الکترو موتور در کشور ، جلو مصرف بی رویه برق را گرفته و در کوتاه مدت بتوان فشار کمتری به صنعت برق وارد نمود. اما این نکات مورد توجه مدیران اجرایی قرار نگرفته است.اخیرا هم ادعای تامین الکترو موتور با بازدهی 50 درصد بیشتر شده است. از سازمان بازرسی کل کشور، درخواست ورود به موضوع و صخت سنجی این ادعا را داشته و در صورت خلاف گویی به اتهام قصور، تقصیر، ترک فعل و اهمال منجر به ورود زیان به بیت المال، تقاضای پیگیری موضوع و ارجاع پرونده به قوه قضائیه را داریم.

شعار سال: علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان این که ۳۱ هزار مگاوات از مصرف برق کشور در تابستان مربوط به کولر‌ها بوده و این رقم معادل کل برق مصرفی کشور مصر با ۱۰۰میلیون جمعیت است، از تولید انبوه کولر‌های جدید با کاهش ۵۰درصدی مصرف برق خبر داد. وی مدعی است که کولر‌های آبی طرح موتور‌های BLDC با راندمان بسیار بالا که پیش از این تحقیقاتی بود با استفاده از ظرفیت‌های استاندارد، امروز به تولید انبوه رسید و به ۵۰ درصد در کاهش مصرف برق کولر‌ها منتهی می‌شود(شعار سال: این وعده کی محقق می شود و دامنه زمانی اجرا و سطح و میزان پوشش چگونه است؟).
مهرابیان بیان داشته که در زمان حاضر ظرفیت تولید نیروگاه‌های کشور ۹۱ هزار و ۲۹۲ مگاوات است که ۷۷۴۵ مگاوات آن در طول عمر دولت مردمی به بهره‌برداری رسیده است. وی با اشاره به اوج مصرف ۷۳ هزار و ۶۰۰ مگاواتی در سال جاری گفت: مصرف در ماه‌های مختلف تفاوت دارد و یک‌سوم از مصرف سهم بخش خانگی، یک‌سوم بخش صنعت و یک‌سوم سهم سایر بخش‌ها(کشاورزی، معابر، تجاری و ...) است.


تعداد بازدید : 6

مهرابیان با اشاره به ناترازی برق گفت، در سال ۱۴۰۰ ما ۱۵ هزار مگاوات ناترازی داشتیم که نتیجه آن خاموشی گسترده در بخش خانگی و صنعت بود و  برنامه دولت در سه محور توسعه نیروگاه، بهینه‌سازی و مدیریت مصرف طراحی و اجرا شد و ۵۰ درصد ناترازی بر پایه مصرف ۱۴۰۰ کاهش پیدا کرد.

محرابیان تأکید کرد، سالانه یک میلیون مشترک جدید به شبکه برق اضافه می‌شود، اما با شیوه‌های مدیریت مصرف، ناترازی مدیریت شد و معتقدیم کشور، می‌تواند با روش‌های مختلف کنار توسعه نیروگاه زمینه مدیریت انرژی را فراهم کند.هدف ما از برنامه مدیریت مصرف تأمین انرژی برای جهش تولید بود. هر یک درجه افزایش دما ۱۸۰۰ مگاوات به مصرف برق کشور اضافه می‌ کرد و ما در جمعه‌ها کمترین مصرف برق را داریم، اما در تابستان امسال در استانی مثل استان خوزستان اوج بار خود را در جمعه ثبت می‌کرد.

وزیر نیرو با اشاره به اجرای طرح پاداش صرفه‌جویی گفت: گرما روی افزایش مصرف برق در تابستان تأثیر دارد، اما در مصارف تولیدی و غیرگرمایشی می‌توانیم مدیریت مصرف کنیم. ما در بخش خانگی مدیریت مصرف را به دست ۸۵ میلیون ایرانی دادیم و گفتیم، هر ایرانی هر مقدار کاهش مصرف بدهد، می‌تواند از پاداش صرفه‌جویی استفاده کند. بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰، رشد مصرف خانگی سالانه حدود ۷ درصد بود، اما با طرح پاداش صرفه‌جویی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ ما با ۲.۳ درصد کاهش مصرف مواجه شدیم، در تابستان ۱۴۰۲ یکی از گرمترین سال‌ها تجربه شده بود و گنبد حرارتی روی کشور مستقر شد، اما با وجود، این تنها ۱ درصد افزایش مصرف برق بخش خانگی داشتیم. ما طی ۲ سال اگر در شرایط قبل حرکت می‌کردیم، باید ۱۴ درصد رشد مصرف بخش خانگی می‌داشتیم، اما تنها ۱ درصد رشد ثبت شد.

مهرابیان با اشاره به تأمین برق بخش صنعت کشور گفت: در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۰، شاهد رشد ۳۰ درصدی مصرف برق بخش صنعتی کشور بودیم. تابستان ۱۴۰۰ با وجود اینکه ما کرونا داشتیم و پروژه‌های عمرانی کشور رکود داشت، بر اثر نبود برق با جهش قیمتی ۴۳۳ درصدی سیمان مواجه شدیم، اما در تابستان امسال در یک مرداد، ۵ درصد کاهش قیمت داشتیم، نسبت به شروع فصل گرما و موجودی ذخیره کلینکر کارخانجات سیمان ۲ برابر شده است.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
0
0
این حرف ها رو بی خیال، برو قبض برق این ماه رو نگاه کن، برق می گیره آدم رو
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین