پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۸۹۲۰
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۰
شش اشتباه کلیدی در اصلاح قیمت آب، گاز و برق در کشور در حال وقوع است. اشتباهاتی که ریشه آن‌ها را باید در ناکارآمدی دستگاه‌های خدمات رسان و انحصار زشت شان، جستجو کرد. بار‌ها گفتیم و هشدار دادیم و درخواست کردیم، نشنیدند. اشتباهات آقایان دولتی بنوعی دارد منجر به برداشت از جیب ملت می‌شود. تجاوزی که نارضایتی به بار خواهد آورد و ممکن است حاشیه‌های امنیتی ایجاد کند. مشفقانه از رئیس جمهور درخواست می‌کنیم، دستور اصلاح در این شش بند را با قید فوریت بدهند. مردم روی اولین دولت گام دوم انقلاب، حساب خاص باز کرده اند. نعمت همراهی مردم را پاس داشته و با جهل چند مدیر ریز و درشت دولتی، خدشه بر آن وارد نکنیم.
شعار سال: در اولین دولت گام دوم انقلاب یا دولت سیزدهم، شاهد ضرورت افزایش قیمت خدمات پایه نظیر آب، گاز و برق هستیم. تا اینجای کار نه تنها اشتباهی رخ نداده، بلکه کاملا هم واقع گرایانه و درست است.
اشتباه از زمانی شروع می‌شود که برای اجرا، ریش و قیچی را به دست مدیران وزارت نیرو و وزارت نفت می‌دهیم. وزارت نیرو در روند ارایه پیشنهاد اصلاح قیمت آب و برق و مصوب سازی آن توسط هیات دولت، دچار چند اشتباه کلیدی شده و بنوعی دچار و درگیر دزدی از جیب مردم گردیده است. بار‌ها و بار‌ها در خصوص این موضوع اعتراض رسانه‌ای کردیم و اطلاع رسانی نموده و هشدار دادیم. اما گویا مرغ بعضی از مدیران جاهل فقط یک پا دارد.

ناکارآمدی دزدی می‌آورد، مراقب دزد‌ها باشید آقای رئیسی!
اولین اشتباه در روند و چگونگی محاسبه میزان مصرف پایه آب و برق، رخ داده است. میزان پایه مصرف، انطباق چندانی با واقعیت زندگی مردم نداشته و بنوعی بستر را برای کم فروشی مهیا کرده است. خواهشمندیم دستور اکید و فوری به بررسی موضوع توسط کارشناسان امین داده شود. مصرف برق پایه در تابستان تهران ۳۰۰ کیلو وات ساعت در ماه در نظر گرفته شده و در زمستان ۲۰۰ تا؟ ریز مصادیق و اعداد میزان استفاده را روی میز آقایان توسط رسانه پهن کردیم. جواب فقط سکوت بود و سکوت.

دومین اشتباه در روند محاسبه نرخ واحد مصرف رخ داده است. وقتی سازمانی با بهره وری پائین و بشکلی ناکارآمد تولید می‌کند، مسلم است که قیمت تولید آن بالا خواهد بود. چرا باید مردم نرخ تولید بالای ناشی از ناکارآمدی قابل اثبات را بپردازند؟

سومین اشتباه در افزایش نرخ‌ها در شیوه محاسبه نرخ تصاعدی به وقوع پیوسته است. یعنی بجای آنکه تا میزان حد پایه‌ای مصرف با نرخ عادی محاسبه شود و سپس افزایش مصرف با نرخ‌های پله‌ای و بتدریج بالا رود، از همان ابتدا برای مشترکان پر مصرف، نرخ نهایی را مبنای محاسبه قرار داده اند؟

چهارمین اشتباه را باید در پرداختن صرف به معلول‌ها و دوری از علت‌های مصرف جویا شد. وزارت نفت و وزارت نیرو تمام تقصیر‌های مصرف را از دید بد مصرفی شهروندان دیده و می‌گویند که گاز، برق و آب دادیم و شهروندان باید پولش را بپردازند. اما شهروندان بجز آب، توانایی خوردن مستقیم گاز و برق را ندارند. گاز و برق توسط دستگاه‌ها و تجهییزات واسطی مصرف می‌شود که عموما دارای راندمان پائین بوده و هیچ تلاشی توسط دو وزارتخانه و هماهنگی با نهاد‌های استاندارد کشور، برای ارتقا استاندارد‌های تولید این تجهییزات صورت نمی‌گیرد. دولت باید این دو وزارتخانه را مجبور به این کار می‌کرد که متاسفانه نکرده است. آقایان شده اند ابوالحسن خان گردنه گیر با خدمات انحصاری قابل ارایه!

پنجمین اشتباه را باید در فراموشی رویه‌های آموزشی، ایجاد انگیزه و برانگیختن درونی شهروندان برای کاهش مصرف جستجو کرد. قبلا‌ها مترسکی بود به اسم بابا برقی و یک عروسک اردکی هشدار دهنده به مصرف آب که آن را هم حذف کردند. واقعا اسم این آقایان را شما مدیر می‌گذارید یا اینکه بواسطه پست شان مدیر قلمداد می‌شوند؟ این آقایان عموما با ذهن چارچوب یافته مهندسی، تا چه حد امکان درک انسان، اجتماع، مداخله گری اجتماعی، هدایت افکار عمومی و مواردی همانند را دارند؟

ششمین اشتباه را در عدم موظف سازی وزارت نفت و نیرو برای ارتقا بهره وری باید جستجو کنید. رئیس جمهور اطلاع دارند که حدود یک سوم آب تصفیه شده در لوله‌ها هدر می‌رود؟ بنظر شما پولش را چه کسی می‌پردازد؟
 
آقای رئیس جمهور می‌دانند که بهره وری صنعت برق کشور از تولید تا رساندن به انشعابات خانگی چقدر است؟ رقم را نمی‌گوییم، چون دوستان از خجالت قرمز خواهند شد!
 
آقای رئیس جمهور می‌دانند که وابسته سازی سوخت پایه‌ای کشور به گاز از سال ۱۳۷۱ به دلایل عدیده و نابسامانی در تامین آن چه فجایایی را می‌تواند به بار بیاورد؟
 
آقایان را به قید بکشید جناب رئیس جمهور. حقوق می‌گیرند باید جان بکنند و کار کنند. گام دوم انقلاب، وزیر و وکیل و شهرام و مهرام نمی‌شناسد. نمی‌توانند، سه سوت کنار بروند. تا دلتان بخواهد آدم کارآمد و متعهد و انقلابی در کشور داریم.
 
ناکارآمدی دزدی می‌آورد، مراقب دزد‌ها باشید آقای رئیسی!

بحث را فعلا به تشریح این شش اشتباه محدود می‌کنیم. آیا این شش اشتباه بنوعی برداشت از جیب مردم محسوب می‌شود یا خیر؟ ما هم مثل شما و مدیران وزارتین نفت و نیرو، معتقد به اصلاح قیمت‌ها هستیم. اما نگاه همه جانبه بر این کار باید برقرار باشد و نباید اجازه ورود حداکثری، از بالا به پائین و فشارگونه را به آقایان داد. شهروندان تحت فشار‌های عدیده قرار دارند. افزایش فشار اقتصادی، جامعه شبکه‌ای معترض را سبب می‌شود. شبکه‌های معترض مسلما بخود حق می‌دهند که به کلیت نظام خدشه وارد کنند و مشکل قابل حل فعلی، با بی تدبیری و نوک دماغ بینی برخی از آقایان، تبدیل به مشکل امنیتی می‌شود.

آقای رئیسی، ما بعنوان رسانه توسعه گرا و همسو با دولت و بشکلی مشفقانه و بدور از هرگونه منافع احتمالی، عرض می‌کنیم که مدیران عزیز ما بدلیل ناکارآمدی مبتلا به دزدی از جیب ملت شده اند. حرف ما را نمی‌شنوند. با هشدار شما مسلما سر به راه خواهند شد. تا دیر نشده بر ما منت بگذارید و اقدام کنید.
 
 
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین