پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۸۳۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۸
مسلم موسوی رئیس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران مدعی است که ۸۵ درصد ظرفیت نیروگاه‌های کشور، حرارتی هستند (انواع نیروگاه شامل حرارتی، آبی و بادی و خورشیدی شده و نیروگاه‌های حرارتی، خود به انواع بخاری، گازی، سیکل ترکیبی و هسته ای، تقسیم بندی می‌شوند). ادعا شده نیروگاه حرارتی کشور بطور متوسط راندمان ۱۹ درصدی دارد و در واقع ۸۰ درصد سوخت را هدر می‌دهند. در کنار هدر دهی سوخت، حجم بالای آب استفاده کرده و تولید آلودگی هم می‌کنند و در نهایت در شبکه انتقال هم، بخش زیادی از برق تولید شده، هدر می‌رود. از طرف دیگر باید توجه داشته باشیم که میزان مصرف سوخت نیروگاه‌های حرارتی کشور ۲۳ میلیارد مترمکعب گاز (معادل سازی در قالب ارزش حرارتی لیتر مازوت و گازوئیل با متر مکعب گاز و هم واحدسازی سیستم اندازی گیری در قالب مترمکعب گاز) توسط نیروگاه‌های بحاری مصرف می‌شود، ۴۲ میلیارد مترمکعب توسط نیروگاه‌های گازی استفاده می‌شود. نیروگاه‌هایی نظیر نیروگاه ری داریم که بالای ۴۰ سال عمر داشته و راندمان ۱۶ درصد دارد (نیروگاه سیکل ترکیبی حداکثر ۶۰-۵۵ درصد راندمان دارند و با ۴۰ درصد عدم استفاده مواجه هستیم). از نظر میزان مصرف آب، بیشترین میزان مصرف را در نیروگاه‌های بخاری داریم. بطور متوسط سه لیتر برای هر کیلو وات ساعت برق تولیدی مصرف می‌شود. در سیکل ترکیبی‌ها و گازی ها، مصرف آب به نصف می‌رسد و حدود یک و نیم لیتر می‌شود (بطور متوسط یک لیتر آب برای تولید یک کیلو وات ساعت تولید برق در شرایط خوشبیتانه در نیروگاه‌های حرارتی). این‌ها بخشی از واقعیت مربوط به صنعت نیروگاهی ما هستند. این متن می تواند از نظر برخی از آمار و ارقان دارای دیدگاه متفاوت باشد، لذا منتظر دریافت توضیحات وزارت نیرو، توانیر یا هز ذی نفع و ذی مدخلی برای اصلاح و تنویر افکار عمومی هستیم.

شعارسال: صنعت تولید برق در تمامی بخش های خود از بخش نیروگاهی گرفته تا خطوط انتقال و در نهایت در بخش مصرف( با تاکید بر شیوه مصرف) با چالش روبرو است. چالش هایی که مدیران صنعت برق علاقه مند هستند هیچ صحبتی درباره آن صورت نگرفته و تنها در بخش مصرف ، روی شیوه مصرف داد و هوار راه بیندازند و مصرف کننده را گناهکار معرفی کنند.
در گزارش زیر ،مسلم موسوی رئیس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران اقدام به تحلیل شاخص های صنعت نیروگاهی کشور از چند منظر وضعیت سوخت مصرفی و راندمان آن ( راندمان سوخت مصرفی)، میزان مصرف آب برای تولید برق و در نهایت ، تمرکز بر بحث آلوده سازی های محیط توسط صنعت برق کشور نموده است. موضوعی که وزارت نیرو بشدت متمایل است روی آن سرپوش گذاشته شود. سلام بر وزارت نیرو و به قول کتاب علی ربیعی، زنده باد فساد. چقدر نقد کردیم و هیچ صدایی نشنیدیم؟چقدر دلسوزانه برای کشور حرف زدیم و به یک ور آقایان بود. گفتیم که برای منافع کشور و به حکم قانون، مدیران ناکارامد را از پا آویزان می کنیم. بعضی از آقایان بیشتر مراقب شیوه فعالیت خودشان باشند. وظیقه شرعی،حرفه ای و انقلابی ما ، شوخی ندارد.

مسلم موسوی رئیس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران مدعی است که ۸۵ درصد ظرفیت نیروگاه‌های کشور، حرارتی هستند (انواع نیروگاه شامل حرارتی، آبی و بادی و خورشیدی شده و نیروگاه‌های حرارتی، خود به انواع بخاری، گازی، سیکل ترکیبی و هسته ای، تقسیم بندی می‌شوند). ادعا شده نیروگاه حرارتی کشور بطور متوسط راندمان ۱۹ درصدی دارد و در واقع ۸۰ درصد سوخت را هدر می‌دهند. در کنار هدر دهی سوخت، حجم بالای آب استفاده کرده و تولید آلودگی هم می‌کنند و در نهایت در شبکه انتقال هم، بخش زیادی از برق تولید شده، هدر می‌رود. از طرف دیگر باید توجه داشته باشیم که میزان مصرف سوخت نیروگاه‌های حرارتی کشور ۲۳ میلیارد مترمکعب گاز (معادل سازی در قالب ارزش حرارتی لیتر مازوت و گازوئیل با متر مکعب گاز و هم واحدسازی سیستم اندازی گیری در قالب مترمکعب گاز) توسط نیروگاه‌های بحاری مصرف می‌شود، ۴۲ میلیارد مترمکعب توسط نیروگاه‌های گازی استفاده می‌شود. نیروگاه‌هایی نظیر نیروگاه ری داریم که بالای ۴۰ سال عمر داشته و راندمان ۱۶ درصد دارد (نیروگاه سیکل ترکیبی حداکثر ۶۰-۵۵ درصد راندمان دارند و با ۴۰ درصد عدم استفاده مواجه هستیم). از نظر میزان مصرف آب، بیشترین میزان مصرف را در نیروگاه‌های بخاری داریم. بطور متوسط سه لیتر برای هر کیلو وات ساعت برق تولیدی مصرف می‌شود. در سیکل ترکیبی‌ها و گازی ها، مصرف آب به نصف می‌رسد و حدود یک و نیم لیتر می‌شود (بطور متوسط یک لیتر آب برای تولید یک کیلو وات ساعت تولید برق در شرایط خوشبیتانه در نیروگاه‌های حرارتی). این‌ها بخشی از واقعیت مربوط به صنعت نیروگاهی ما هستند.

در نیروگاه‌های حرارتی به ازای تولید هر کیلووات ساعت برق یک لیتر آب مصرف می‌شود + فاجعه بهره وری

تعداد بازدید : 9
 
بر اساس برخی آمارها ، در کل کشور ظرفیت ۷۰ هزار مگاواتی تولید برق در زمان پیک مصرف، تقاضای ۸۵ هزار مگاواتی مصرف برق وجود داشته و حدود ده هزار نفر در صنعت برق برای تولید این انرژی حیاتی، فعالیت می‌کنند. در حال حاضر ۵۸۳ واحد تولید برق حرارتی در ۱۲۹ نیروگاه کشور احداث شده که سهم واحد‌های حرارتی تحت مالکیت بخش‌خصوصی و صنایع به ۳۸۰ واحد و ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی تحت مالکیت بخش‌خصوصی به ۴۶ هزار و ۴۲۵ مگاوات رسیده است.

طبق آمار سال ۱۳۹۳ (ده سال قبل)، در کل صنعت برق کشور ٢/٥٠ میلیارد مترمکعب گازطبیعی، ٣/١٠ میلیارد لیتر نفت کوره، ٨/٩ میلیارد لیتر نفت گاز، ٦/٢ میلیارد مترمکعب گاز کوره بلند و تنها ٦/١٠‌میلیون متر مکعب گاز کک مورد استفاده قرارگرفته و در اثر مصرف این مقدار از سوخت‌های فسیلی مقدار بسیار زیادی آلاینده نظیر CO٢، NOx و SO٢ تولید شده است. از ٦٠٢,٢ میلیارد تن گاز دی‌اکسید‌کربن تولید‌شده در کشور حدود ٣٠‌درصد آن توسط نیروگاه‌ها تولید می‌شود (بالغ بر ١٧٧.٧‌میلیارد تن) و از ١.٤٨٣‌میلیون تن دی‌اکسید سولفور تولید‌شده از مصرف انرژی، ٤٢.٣‌درصد (٦٢٨‌هزارتن) آن به بخش نیروگاهی کشور تعلق دارد.

طبق برآورد‌ها به ازای تولید ١٠٠٠مگاوات ساعت برق، برای نیروگاه‌های بخاری ٧٠٠ متر مکعب در ساعت، نیروگاه‌های سیکل ترکیبی تا ٣٠٠ متر مکعب در ساعت و برای نیروگاه‌های گازی تا ١٢٠ مترمکعب در ساعت، آب مصرف می‌شود. با توجه به سهم تولید برق در نیروگاه‌های مختلف، نیروگاه‌های بخاری٣١,٢درصد، سیکل ترکیبی ٣٥.٣درصد، گازی ٢٦.٧درصد، آبی ٥درصد، تجدیدپذیر و اتمی ١.٨درصد و دیزلی نیز ٠.٠٣درصد، به طور متوسط به ازای تولید هر ١٠٠٠ مگاوات ساعت، ٣٨٢.٣ مترمکعب آب مصرف می‌شود.
سوال اینجاست که چرا باید با راندمان ۲۰ درصدی سوخت مصرف کنیم و با راندمان حدود ٣٠ درصدی برق تولید کنیم و با راندمان ۵۰ درصدی برق را منتقل کنیم و با راندمان ٣٠ درصدی برق را مصرف کنیم و هزینه و برق بهای محله منهتن نیویورک را بپردازیم؟ آقایان هشدار می دهیم که به خود بیایید و در کنار تامین منافع فردی و سازمانی، به منافع صنعت و منافع ملی اندیشه کنید. نیاید روزی که بعضی از مدیران ارشد این صنعت را به اتهام قصور، تقصیر، ترک فعل و اهمال، در دادگاه ببینیم. 

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت نوداقتصادی، تاریخ انتشار: 27آبان1402، کدخبر: 2153595، www.90eghtesadi.com / سایر منابع.

اخبار مرتبط
برچسب ها: مسلم موسوی ، نیروگاه‌های حرارتی ، نیروگاه‌های سیکل ترکیبی ، هدررفت انرژی ، تولید برق ، تولید برق حرارتی در ایران ، صنعت برق کشور ، میزان مصرف آب در تولید برق ، هدر رفت آب در تولید برق ، چالش های صنعت برق ، چالش های نیروگاه های حرارتی ، راندمان 19 درصدی نیروگاه های حرارتی ایران ، هدر رفتن 80 درصدی سوخت توسط نیروگاه های حرارتی ، میزان مصرف آب توسط نیروگاه های حرارتی ، مصرف یک لیتر آب برای تولید یک کیلو وات ساعت برق توسط نیروگاه های حرارتی ، میزان آلود سازی محیط توسط نیروگاه های حرارتی ، راندمان نیروگاه های حرارتی ، مصرف سوخت در نیروگاه های حرارتی ، نیروگاه حرارتی یعنی چی ، شاخص های تحلیل صنعت نیروگاهی کشور ، نیروگاه تولید برق ری با عمر حدود 40 سال و راندمان 16 درصدی ، سهم و ظرفیت تولید برق توسط نیروگاه های حرارتی در اختیار بخش خصوصی ، 30 درصد آلودگی دی اکسید کربن توسط نیروگاه های حرارتی کشور ، 42 درصد سهم آلودگی دی اکسید سولفور توسط نیروگاه های حرارتی ، برق محله منهتن ، تولید برق از منابع تجدید پذیر ، تولید برق سبز ، تولید برق سبز در دانمارک ، انتقاد از وزارت نیرو ، میزان تولید و مصرف برق ، انتقاد از توانیر ، بهره وری صنعت برق ، فاجعه صنعت برق کشور
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
0
0
چقدر وحشتناک
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
0
0
یعنی اینا با این وضع تولید، یارانه هم می گیرند؟ پس بگو چطور گازوئیل از نیروگاه ها قاچاق می شه؟ پس بگو چرا ساخت نیروگاه اینقدر به صرفه است؟ پس بگو چرا باید قیمت برق در ایالات متحده آمریکا رو با کیفیت برق پائین تولید شده خودمون با قطع و و صل و نوسان ، بپردازیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین