پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۴ - 2025 June 07
کد خبر: ۳۹۸۰۶۵
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۶:۳۱
هر ساله در آستانه روز معلم تعداد کثیری از فرهنگیان به دیدار رهبر معظم انقلاب می‌روند تا ضمن شنیدن نقطه نظرات رهبر انقلاب، مشکلات، دغدغه‌ها و پیشنهادات خود را به ایشان ارائه دهند. در دیدار صورت گرفته مورخ ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴، رهبر انقلاب فرمودند که بنده بار‌ها تکرار کرده‌ام که ما هر چه برای آموزش‌وپرورش سرمایه‌گذاری کنیم، این در واقع سرمایه‌گذاری است، هزینه نیست؛ مثل ایجاد یک زمینه برای سود چند برابر است. خوشبختانه رئیس‌جمهور محترم به این معنا معتقدند. وزیر محترم هم جزو مدیران برجسته‌ی آموزش‌وپرورش هستند؛ ایشان هم کاملاً با مسائل آموزش‌وپرورش آشنایند. این‌ها فرصت است. امیدواریم از این فرصت‌ها استفاده بشود. رهبر انقلاب بیان فرمودند که من دو سه نکته در مورد معلّمین عرض بکنم؛ چند نکته هم راجع به اصل آموزش‌وپرورش یادداشت کرده‌ام که عرض کنم. در مورد معلّم، یک نکته این است که همه‌ی دستگاه‌های کشور وظیفه دارند معلّم را گرامی بدارند. نکته بعدی درک خود معلّم از فعّالیّت و کاری است که مشغول است. نکته آخر در باب معلّم، مسئله دانشگاه فرهنگیان و مراکز تربیت معلّم است. دانشگاه فرهنگیان متعلّق به آموزش‌وپرورش است. زمان شهید رئیسی (رضوان اللّه تعالی علیه) برای گزینش، محدودیّتها و ضوابطی تعیین شد؛ نگذارید این ضوابط ضعیف بشود. کیفیّت کار در این دانشگاه باید جوری باشد که ساخت «معلّم تراز و مورد نیاز» در آن ممکن باشد و تحقّق پیدا کند؛ لذا خیلی اهمّیّت دارد. یک نکته هم در مورد کتاب درسی است. خب، این دو عنصرِ «معلّم» و «کتاب درسی» در کنار هم، در واقع همه‌کاره‌ی آموزش‌وپرورشند.

شعارسال: بسم الله الرّحمن الرّحیم (۱)

الحمد للّه ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا ابی‌القاسم المصطفی محمّد و علی آله الاطیبین الاطهرین المنتجبین سیّما بقیّة اللّه فی الارضین.

خیلی خوش آمدید برادران عزیز، خواهران عزیز! این دیدار سالیانه‌ ما با معلّمان محترم و مسئولان آموزش‌وپرورش کشور به قصد عرض ارادت به معلّمان است؛ یعنی حقیر مایلم با تشکیل این جلسه و حرف‌هایی که زده می شود، قدردانی خودم و ارادت خودم به جامعه‌ معلّمان را به این وسیله ابراز کنم. البتّه این جلسه فرصتی است که برخی از مسائل آموزش‌وپرورش هم مطرح بشود که خب بحمداللّه آقای وزیر، به نظر من، مهم‌ترین مسائل آموزش‌وپرورش را مطرح کردند. این را باید شکرگزار باشیم که در این دوره، بخصوص رئیس‌جمهور محترم، (۲) به مسائل آموزش‌وپرورش اهتمام ویژه‌ای ابراز می کنند. بنده بار‌ها تکرار کرده‌ام که ما هر چه برای آموزش‌وپرورش سرمایه‌گذاری کنیم، این در واقع سرمایه‌گذاری است، هزینه نیست؛ مثل ایجاد یک زمینه برای سود چند برابر است. خوشبختانه رئیس‌جمهور محترم به این معنا معتقدند. وزیر محترم هم جزو مدیران برجسته‌ آموزش‌وپرورش هستند؛ ایشان هم کاملاً با مسائل آموزش‌وپرورش آشنایند. این‌ها فرصت است. امیدواریم از این فرصت‌ها استفاده بشود.

بیانات در دیدار معلمان

[طبق]آنچه ایشان بیان کردند، بعضی از کار‌ها شروع شده، بعضی از کار‌ها بنا است شروع بشود. تأکید من، توصیه‌ی من این است که «پیگیری» را اصل بدانید؛ من همیشه به مدیران و مسئولین کشور این توصیه را دارم. خیلی از مسئولین می‌آیند اینجا، حرف‌های خوبی میزنند، صحبت‌های خوبی می کنند لکن خروجی آن حرف‌ها دیده نمی شود. پیگیری کنید که این فکر‌های خوب، این نظرات درست و دقیق نسبت به آموزش‌وپرورش یکایک پیگیری بشود و تحقّق پیدا کند. البتّه ما در مورد آموزش‌وپرورش دنبال نتایج کوتاه‌مدّت نیستیم؛ طبیعت آموزش‌وپرورش این نیست، امّا حرکت و روال باید نشان بدهد که ما چه کار داریم می کنیم، به کجا داریم می رویم. من دو سه نکته در مورد معلّمین عرض بکنم؛ چند نکته هم راجع به اصل آموزش‌وپرورش یادداشت کرده‌ام که عرض کنم.

در مورد معلّم، یک نکته این است که همه‌ دستگاه‌های کشور وظیفه دارند معلّم را گرامی بدارند؛ این مسئله‌ کوچکی نیست، این تعارف نیست؛ این در حرکت عمومی کشور تأثیر دارد. گرامیداشت معلّم لازم است. حالا گرامیداشت، از مساعدت‌های معیشتی و مالی و مانند این چیز‌ها ــ که اسم آوردند ــ شروع می شود، تا ساخت افکار عمومی؛ یعنی ما در افکار عمومی باید ابتکاراتی به خرج بدهیم که معلّم یک چهره‌ زیبای بانشاطِ دوست‌داشتنی‌ای در چشم آحاد مردم باشد، به طوری که اگر به کسی، به جوانی گفتند که در این فهرست شغل‌ها کدام را انتخاب میکنی، نگذارد معلّم را رده‌ آخر؛ گاهی این‌جوری است. وقتی [معلّمی]جاذبه نداشت، آن که دنبال شغل است، اصلاً به فکر معلّمی نمی‌افتد، مگر مجبور بشود. ما باید بعکس کنیم؛ باید این گرامیداشت به نحوی باشد که در افکار عمومی علاقه‌ به معلّم و چهره‌نگاری معلّم آن‌چنان باشد که جذّاب باشد؛ مردم معلّم را به صورت یک موجود فعّال، پُرتلاش، بانشاط، موفّق، باافتخار، سرافراز ببینند؛ البتّه این‌ها راه دارد؛ این‌ها کار‌هایی است که با گفتن و تذکّر دادن حل نمی شود، اهل فنّش باید بنشینند [فکر کنند]؛ کار رسانه‌ای لازم دارد، کار هنری لازم دارد؛ فیلم بسازند، کتاب تولید کنند. همچنان که ما درباره‌ مثلاً یک شهید یک کتاب تولید میکنیم [که وقتی]انسان میخواند عاشق آن شهید میشود، کتاب درباره‌ی رفتار یک معلّم ــ مثلاً به صورت رمان ــ تولید کنیم که وقتی انسان آن کتاب را خواند، عاشق معلّم بشود. پویانمایی، فیلم، سریال، کار‌های گوناگونی از این قبیل ــ کار‌های رسانه‌ای ــ این‌ها به عهده‌ دستگاه‌های دولتی، صداوسیما، دستگاه‌های هنری، وزارت ارشاد و امثال این‌ها است؛ این [کارها]باید بشود. چه کسی دنبال کند؟ آموزش‌وپرورش؛ یکی از کار‌های آموزش‌وپرورش این است که این را دنبال کند. هدف هم چهره‌نگاری شایسته‌ معلّم [باشد]. این مطلب اوّل.

اگر این کار را ما توانستیم بدرستی انجام بدهیم، اوّلاً خود آن معلّمی که داخل کلاس مشغول درس است، احساس سرافرازی می کند، دیگر احساس خستگی نمی کند؛ ثانیاً ــ همین‌طور که گفتیم ــ آن جوان بااستعدادی که دنبال کار میگردد، جزو اوّلین کار‌هایی که به ذهنش می‌آید، معلّمی است؛ افراد بااستعداد وارد میدان کار تعلیم می شوند، سطح کار معلّمی بالا میرود. این یک نکته در مورد معلّم.

نکته‌ بعدی درک خود معلّم از فعّالیّت و کاری است که مشغول است؛ اینجا دیگر مخاطب، خود شما عزیزان و معلّمین سراسر کشور هستید. معلّم باید این توجّه را داشته باشد که فقط کتاب درسی نیست که او به شاگرد در کلاس درس می دهد؛ معلّم با شیوه‌های گوناگون، دانسته و ندانسته، روی دانش‌آموز خود اثر می گذارد. شما با اخلاقتان، با رفتارتان، با نحوه‌ حضورتان در کلاس، با نحوه‌ برخوردتان با دانش‌آموز، با کیفیّت درس دادنتان، با تواضع تان یا تکبّرتان، با نشاط و پشتکارتان یا بی‌حالی و بی‌رغبتی‌تان، روی دانش‌آموز اثر می گذارید و او تحت تأثیر قرار می گیرد. یکی از عوامل تأثیرگذار بر روی شخصیّت جوان و نوجوان عبارت است از «معلّم»؛ همچنان که مادر اثر می گذارد، پدر اثر می گذارد، در یک مواردی و در یک برهه‌ای از زمان، معلّم بیشتر از پدر و مادر روی دانش‌آموز اثر می گذارد. خب، با این درک، با این فهم سر کلاس بروید؛ بدانید چه تأثیری روی مخاطب خودتان دارید. این طبعاً شما را وادار می کند به مراقبت‌هایی در رفتار خود، در گفتار خود، در نوع عملکرد خود. این هم یک نکته.

بیانات در دیدار معلمان

نکته‌ آخر در باب معلّم، مسئله‌ دانشگاه فرهنگیان و مراکز تربیت معلّم است. البتّه [وزیر محترم]توضیح دادند، نکاتی را گفتند که خب بنده هم اطّلاعات متفرّقی از مسائل آن دانشگاه دارم. دانشگاه فرهنگیان مهم است: اوّلاً دانشگاه فرهنگیان متعلّق به آموزش‌وپرورش است؛ اینکه حالا گاهی بین بعضی از محافل صحبت شد که این را ملحق کنند به فلان دانشگاه دیگر، به مصلحت نیست؛ این مال آموزش‌وپرورش است و باید در اختیار آموزش‌وپرورش باشد. دانشگاه فرهنگیان محلّ تربیت همان عنصری است که آن‌همه تأثیرات را دارد. زمان شهید رئیسی (رضوان اللّه تعالی علیه) برای گزینش، محدودیّتها و ضوابطی تعیین شد؛ نگذارید این ضوابط ضعیف بشود. کیفیّت کار در این دانشگاه باید جوری باشد که ساخت «معلّم تراز و مورد نیاز» در آن ممکن باشد و تحقّق پیدا کند؛ لذا خیلی اهمّیّت دارد. این دانشگاه باید محلّ رفت و آمد برترین اساتید علمی و ایمانی و اخلاقی و رفتاری باشد؛ [باید]شخصیّت‌های برجسته‌ی علمی، شخصیّت‌های برجسته‌ی اخلاقی و فکری و فرهنگی در این دانشگاه رفت و آمد داشته باشند؛ این دانشگاه جای بسیار مهمّی است. بنده مکرّر در سال‌های متعدّد روی این دانشگاه تکیه کرده‌ام، الان هم تکیه می کنم و اصرار دارم که نگذارید این دانشگاه ضعیف بشود. هر چه می توانید در تصحیح رفتار دانشگاه فرهنگیان تلاش کنید. خب، این راجع به معلّم.

راجع به مسائل آموزش‌وپرورش، بنده چند نکته را یادداشت کرده‌ام؛ البتّه حرف‌های گفتنی و نکات تذکّردادنی بیشتر از این‌ها است، که من حالا یک چند نکته را اینجا یادداشت کرده‌ام که عرض کنم به شما.

نکته‌ اوّل این است که آموزش‌وپرورش یک نهاد حکومتی است. وظیفه‌ دولت اسلامی است که جوان و نوجوان را تا یک مقطعی لااقل ــ حالا مثلاً تا آخر مقطع دبیرستان ــ با علم، با فن، با حرفه، با معارف، با ایمان بالا بیاورد؛ این، وظیفه است. اینکه در گوشه و کنار، حتّی در خود آموزش‌وپرورش ــ آن‌طور که من از قبل در ذهنم هست ــ زمزمه‌هایی به وجود می‌آید که بخش‌هایی از آموزش‌وپرورش را بسپریم به این و آن، یعنی یک ملوک‌الطّوایفی درست کنیم در آموزش‌وپرورش، این اصلاً معنی ندارد. حاصل، تربیتِ فکری و فرهنگی نسلِ نو، مربوط به دولت است، وظیفه‌ دولت است و حقّ دولت است. دولت‌ها هستند که بایستی این کار را انجام بدهند؛ بنشینند بر اساس موازین، بر اساس ارزش ها، بر اساس اصول، آموزش‌وپرورش را بسازند و جوان‌های کشور را هدایت کنند. اینکه ما فلان سلیقه را، فلان انگیزه را حاکم کنیم [صحیح نیست]. سال‌های پیش، مکرّر بعضی از افراد مسئول سطح بالا پیش من می‌آمدند، اصرار [می کردند]؛ دلیل شان هم این است که، چون بودجه‌ آموزش‌وپرورش زیاد است، روی دوش دولت سنگینی می کند. آموزش‌وپرورش افتخار دولت است؛ دولت هر چه بتواند خرج آموزش‌وپرورش بکند، باید افتخار کند. چون هزینه‌ آموزش‌وپرورش زیاد است، ما بیاییم آموزش‌وپرورش را از دست دولت خارج کنیم؟ به من اصرار می کردند که من موافقت کنم، بنده قاطع رد کردم. اگر در مراکز تصمیم‌گیری در درون آموزش‌وپرورش کسانی هستند که یک چنین عقیده‌ای دارند، حتماً بایستی عقیده‌شان را عوض کنند. آموزش‌وپرورش مال دولت است، متعلّق به دولت است، زیر کلید دولت است. هم دولت موظّف است و باید پاسخگو هم باشد، و هم افتخار دولت این است که بتواند یک آموزش‌وپرورش خوب را در کشور به وجود بیاورد و رشد بدهد. این نکته‌ی اوّل.

نکته‌ دوّم در مورد ساختار آموزش‌وپرورش است. عزیزان من! میلیون‌ها دختر و پسر از شش‌ساله تا هجده‌ساله سروکارشان با آموزش‌وپرورش است، در اختیار آموزش‌وپرورشند؛ اگر این نسل نو، این جمعیّت عظیم میلیونی خوب تربیت نشوند، ما پیش خدا و پیش آیندگان چه جوابی داریم؟ ساختار آموزش‌وپرورش باید به نحوی باشد که به معنای واقعی کلمه این‌ها را از لحاظ علمی ــ علم نافع ــ و از لحاظ فرهنگی و ایمانی و پرورشی تربیت کند. البتّه اینجا یک نمایشگاهی بود، آقایان تنظیم کرده بودند، من قبل از آمدن به جلسه نگاه کردم، دیدم خوشبختانه به برخی از این مسائل مورد نیاز در این ساختار توجّه شده. با دقّت باید این قضیّه دنبال بشود؛ ساختار فعلی و قدیمی آموزش‌وپرورش جوابگو نیست. در برنامه‌ی هفتم، یکی از وظایفی که به عهده‌ دولت گذاشته شده، طرّاحی ساختار جدید سازمانی آموزش‌وپرورش است؛ این جزو وظایف است که خب کار‌هایی هم شده و دارد انجام میگیرد. این را مغتنم بشمرید. آموزش‌وپرورش ایران اسلامی ساختار مخصوص به خودش را لازم دارد، با توجّه به همه‌ی جهات. این شکل مناسب، این قواره‌ی لازم، این ساختار لازم و مورد نیاز را، که حتماً باید تحوّلی باشد و متناسب با نیاز‌ها باشد، به بهترین وجهی دنبال کنید.

البتّه نسخه‌ ترمیم‌شده‌ سند تحوّل ــ آن‌طور که شنیدم ــ الان در دستور کار است و مشغول مطالعه و کار هستند، خیلی خوب؛ هم این نسخه را به معنای واقعی کلمه ترمیم کنید، هم نقشه‌ی راه انجام این نسخه‌ی تحوّل را ــ که در زمان دولت شهید رئیسی شروع شد، نقشه‌ی راه را تذکّر داده شد، دنبال کردند، کار کردند ــ نگذارید نیمه‌کاره بماند، نگذارید متوقّف بشود. باید با مهارت عمل کرد، باید با تعهّد عمل کرد؛ یعنی آن کسانی که ساختار متناسب آموزش‌وپرورش را دارند تنظیم می کنند، این نیاز را دارند که اوّلاً ماهر باشند، آموزش‌وپرورشی باشند، بشناسند؛ ثانیاً متعهّد باشند؛ متعهّد به دین، متعهّد به استقلال کشور. این ساختار جدید باید بتواند جوان و نوجوان ما را عالِم، باایمان، ایران‌دوست، اهل کار و تلاش، امیدوار به آینده تربیت کند؛ باید بتواند این را از آب دربیاورد.

بیانات در دیدار معلمان

یک نکته هم در مورد کتاب درسی است. خب، این دو عنصرِ «معلّم» و «کتاب درسی» در کنار هم، در واقع همه‌کاره‌ی آموزش‌وپرورشند. کتاب درسی خیلی مهم است. بنده در باب کتاب درسی، چندین بار تا حالا ــ هم به طور عمومی در این جلسات معلّمان و آموزش‌وپرورشی‌ها، هم در جلسات خصوصی با مسئولین آموزش‌وپرورشِ گذشته ــ توصیه کرده‌ام، تأکید کرده‌ام؛ یک کار‌هایی هم کرده‌اند؛ حالا فرض کنید مثلاً مِن‌باب‌مثال اسم یک دانشمند اسلامی را داخل کتاب اضافه کنند، یا مثلاً یک چند برگ اسناد لانه‌ جاسوسی را ــ که ما تذکّر دادیم ــ بیاورند؛ این‌ها کافی نیست؛ این‌ها لازم است، امّا کافی نیست؛ کتاب بایستی بتواند دانش‌آموز را پرورش بدهد، بار بیاورد. اوّلاً کتاب باید جذّاب باشد؛ شما الان اگر مراجعه کنید به جوان و نوجوان دانش‌آموز ــ چه در دبستان، چه در دبیرستان ــ می‌بینید که کتاب درسی برایش یک چیز شیرین و جذّاب نیست؛ محتوا باید جذّاب باشد؛ یعنی سنگین‌ترین مباحث علمی را می شود با شیرین‌ترین بیان منعکس کرد؛ این‌جوری است دیگر. خب عمر ما سال‌ها در کار درس و گفتن و شنفتن و مانند این‌ها گذشته؛ سنگین‌ترین مباحث علمی را میتوان با زبان‌های ساده، شیرین و مطلوبِ مستمع بیان کرد. این یک [مسئله]، در مورد محتوا. بعد شکلِ ظاهر؛ قالب کتاب، شکل ظاهری کتاب را با سلیقه، با ابتکار، زیبا، مطابق با اصول زیباشناسی [طرّاحی کنید]. الان این‌جور نیست؛ الان شکل و قالب کتاب‌های درسیِ ما شکل جذّابی ندارد؛ بنابراین یکی از موضوعات مهم، مسئله‌ی کتاب درسی است. پس یک موضوع هم شد مسئله‌ کتاب. آن کسانی که کتاب را تهیّه می کنند، آن مؤسّسه‌ای که موضوعات کتاب را تنظیم می کند و تهیّه می کند، باید صد درصد ایمان دینی و ایمان سیاسی و تعهّد لازم را به اصول و مبانی و ارزش‌های اسلام و انقلاب داشته باشد. این‌جور افرادی بیایند و کتاب را تنظیم بکنند. این هم یک نکته.

دو سه نکته‌ دیگر هم هست که من دیگر نمی خواهم خیلی تفصیل بدهم. در مورد رشته‌های فنّی‌وحرفه‌ای که یکی از توصیه‌های همیشگی ما است، حالا اشاره کردند که میخ واهند رقم را به پنجاه درصد برسانند؛ خوب است، لکن هر چه می توانید این رشته‌های فنّی‌وحرفه‌ای را و کسانی که در زمینه‌های فنّی کار می کنند، درس می خوانند، زحمت می کشند و زودتر به بازار کار می رسند و بیشتر به درد بازار کار می خورند و [باعث]جلوگیری از بیکاری جوان‌ها می شوند، بیشتر دنبال کنید.

یک نکته، مسئله‌ عدالت آموزشی است که خب بحمداللّه در زبان مسئولین کشور زیاد تکرار می شود، بنده هم عقیده‌ راسخ دارم به عدالت آموزشی، امّا توجّه داشته باشید معنای عدالت آموزشی این نیست که ما از استعداد برتر غفلت کنیم. بعضی‌ها در فهم عدالت آموزشی اشتباه می کنند. یک پدیده‌ای مثل سمپاد (۳) نیاز کشور است؛ این‌جور پدیده‌ها نیاز کشور است. شما باید بگردید جوان بااستعداد را پیدا کنید، مطابق با استعدادش به او کمک کنید که پرواز کند، رشد کند. بعضی هستند خب می توانند حرکت بیشتری بکنند، می توانند با وقت‌گذاری کمتر، سهم بیشتری از دانش را در ذهن خودشان و مغز خودشان جای بدهند؛ این‌ها را نمی شود رها کرد؛ نمی شود این‌ها را وادار کرد در همان جریان عمومی حرکت کنند؛ نه، این به هیچ وجه مخالف عدالت آموزشی نیست. عدالت یعنی هر چیزی را بر سر جای خودش گذاشتن؛ این معنای عدالت [است]. آن کسی که توانایی یادگیری بیشتری دارد، به او بیشتر یاد دادن، عدالت است. اگر شما به آن کسی که توانایی یادگیری بیشتر دارد، کمتر یاد دادید، خلاف عدالت رفتار کرده‌اید.

نکته‌ آخر هم در مورد مسئله‌ [معاونت]پرورشی است که جزو حرف‌های همیشگی و اصرار‌های همیشگی ما است و کسانی با غفلت، با بی‌توجّهی، یک دوره‌ای مسئله‌ معاونت پرورشی را مغفولٌ‌عنه قرار دادند، حذف کردند، بی‌اعتنائی کردند؛ استدلال‌های غلطی هم مطرح کردند در این زمینه که رد شد. خب خوشبختانه امروز من دیدم وزیر محترم راجع به مسائل پرورشی و معاون پرورشی و مانند این‌ها توضیحاتی دادند؛ این را ان‌شاءاللّه دنبال کنید، به بهترین وجهی این کار انجام بگیرد. این‌ها راجع به آموزش‌وپرورش.

یک کلمه هم در مورد حرف‌هایی سیاسی‌ای که این چند روز در فضای منطقه و بین‌المللی مطرح شده، عرض کنیم. بعضی از این حرف‌هایی که در این سفر رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه مطرح شد، اصلاً لایق جواب دادن نیست؛ این‌قدر سطح حرف پایین است که مایه‌ سرافکندگی گوینده‌ حرف و مایه‌سرافکندگی ملّت آمریکا است؛ آن‌ها را کار نداریم. لکن روی یکی دو جمله باید توجّه بکنیم.
ترامپ گفت که می خواهد از قدرت برای صلح استفاده کند؛ دروغ گفت. ایشان و مسئولان آمریکایی، دولت‌های آمریکا از قدرت استفاده کردند برای قتل عام غزّه، برای جنگ‌افروزی در هر جایی که بتوانند، برای حمایت کردن از مزدوران خودشان؛ از قدرت این استفاده را کردند. کِی از قدرت برای ایجاد صلح استفاده کردند؟ بله، از قدرت می شود برای صلح و امنیّت استفاده کرد؛ به همین دلیل هم هست که ما به کوری چشم دشمنان، هر روز بر قدرت خودمان و قدرت کشور ان‌شاء‌اللّه اضافه خواهیم کرد. امّا آن‌ها این کار را نکردند؛ آن‌ها از قدرت استفاده کردند برای اینکه بمب‌های ده‌تنی را بدهند به رژیم صهیونی، بریزد روی سر کودکان غزّه، بیمارستان‌ها، خانه‌های مردم در لبنان و در هر جا که بتواند. این یک نکته.

رئیس‌جمهور آمریکا به این کشور‌های عربی یک الگویی را پیشنهاد می کند که به قول خود او، با این الگو این کشور‌ها بدون آمریکا ده روز هم نمی توانند زندگی کنند؛ این‌جوری گفت دیگر؛ گفت اگر آمریکا نباشد، این‌ها ده روز نمی توانند خودشان را نگه دارند؛ آمریکا این‌ها را نگه می دارد. حالا هم در معاملات خود، در رفتار خود، در پیشنهاد‌های خود همین الگو را به این‌ها دارد مجدّداً ارائه می دهد و تحمیل می کند، جوری که این‌ها بدون آمریکا نتوانند زندگی کنند. مطمئنّاً این الگو شکست‌خورده است. به همّت ملّت های منطقه، آمریکا از این منطقه باید برود و خواهد رفت. حتماً در این منطقه آن نقطه‌ مایه‌ فساد، مایه‌ جنگ، مایه‌ اختلاف، رژیم صهیونی است. رژیم صهیونی که غدّه‌ سرطانی خطرناکِ مهلکِ این منطقه است، حتماً باید برکنده شود و خواهد شد.

جمهوری اسلامی اصول مشخّصی دارد، منظومه‌ ارزشی معیّنی دارد، با همه‌ فرازونشیب‌هایی که در پیرامون ما اتّفاق افتاده، بر این اصول تکیه کرده و کشور را پیش برده. امروز ایران، ایرانِ سی سال قبل و چهل سال قبل و پنجاه سال قبل نیست. امروز به توفیق الهی، به فضل الهی، به کوری چشم دشمنان، به رغم اَنف (۴) دیگران، ایران پیشرفت کرده است و چندین برابر این باز هم ان‌شاء‌اللّه پیشرفت خواهد کرد، و این را همه خواهند دید؛ جوان‌های ما، به بهترین وجهی، این را خواهند دید و ان‌شاء‌اللّه در ساخت ایران اسلامیِ مطلوب همه همکاری خواهند کرد.

والسّلام علیکم و رحمة‌الله و برکاته

۱) در ابتدای این دیدار، آقای علیرضا کاظمی (وزیر آموزش‌وپرورش) گزارشی ارائه کرد.
۲ ) آقای دکتر مسعود پزشکیان
۳ ) سازمان ملّی پرورش استعداد‌های درخشان
۴ ) برخلاف میل وخواسته

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خامنه ای، تاریخ انتشار: 27اردیبهشت1404، کدخبر:60211، https://farsi.khamenei.ir.

اخبار مرتبط
برچسب ها: روز معلم ، بیانات رهبری در دیدار با معلمان ، دیدار معلمان با رهبر انقلاب ، دیدار با رهبری ، مشکلات فرهنگیان ، دانشگاه فرهنگیان ، معیشت معلمان ، آموزش‌وپرورش ، ساختار آموزش‌وپرورش ، دیدار رهبر با مدیران مدارس ، دیدار رهبر با مدیران آموزش و پرورش ، دیدار رهبر با معلم ها ، دیدار رهبر با معلمان ، دیدار رهبر با فرهنگیان ، تاکیدات رهبر درباره آموزش و پرورش ، تاکیدات رهبر درباره نظام آموزشی ، تاکیدات رهبر درباره فرهنگیان ، تاکیدات رهبر درباره محتوای کتب درسی ، تاکیدات رهبر درباره مدارس ، تاکیدات رهبر درباره تعلیم و تربیت ، دیدار سالیانه با معلمان ، دیدار با مسئولان آموزش و پرورش ، تاکید رهبر بر پیگیری ، گرامیداشت معلم ، چهره نگاری شایسته معلم ، درک معلم از فعالیت های کاری خود ، مسئله دانشگاه فرهنگیان و مراکز تربیت معلم ، معلم تراز ، ساخت معلم تراز ، نسخه ترمیم شده سند تحول ، جذاب سازی کتاب های درسی ، تاکید رهبر بر سمپاد
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین