پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۴۲۶۵
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷
ستاد حقوق بشر دیروز گزارش مشارکت زنان در عرصه‌های مدیریتی و تصمیم‌گیری در ایران را منتشر کرده است. با ذکر این توضیح که آمار ارائه شده در این گزارش، دستگاه‌های انتظامی، دفاعی، امنیتی، اطلاعاتی، برخی بخش‌های بانکی و بیمه‌ای و مدیران زن مدارس (که بیش از ۳۲هزار نفر هستند) را در برنمی‌گیرد. در متن حاضر،به هفت مورد از مدیران زن در سمت های مدیریتی میانی و عالی کشور اشاره شده و موارد اشاره گردیده، نمونه ای از هزاران زن قابل نام بردن در این حوزه می باشند.

شعارسال: دیروز خانم «حمیرا ریگی زیروکی» به‌عنوان اولین زن اهل سنت، مدیرعامل یک منطقه آزاد در کشور یعنی منطقه آزاد چابهار شد. همزمان ستاد حقوق بشر قوه‌قضائیه گزارشی با عنوان «مشارکت زنان در عرصه‌های مدیریتی و تصمیم‌گیری در جمهوری اسلامی ایران» را منتشر کرد. به این دو بهانه، تصمیم گرفتیم هفت مدیر میانی خانم در دستگاه‌های دولتی و اجرایی کشور را به شما معرفی کنیم. مدیرانی که شاید کمتر از آن‌ها شنیده باشید، ولی در محیط هنوز مردانه فعلی مدیریت در ایران، کار بزرگی انجام دادند. گزیده آمار‌های گزارش ستاد حقوق بشر را هم آورده‌ایم که نشانه‌های خوبی دارد، ولی هنوز هم برای رسیدن به عدالت جنسیتی در این زمینه، کار بسیاری باید انجام شود.

آشنایی با هفت مدیر زن در دستگاه‌های اجرایی کشور

یک: از همین خانم حمیرا ریگی آغاز کنیم. خانم ریگی متولد سال‌۱۳۵۴ است. منصب فعلی او از دیروز، مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار است. او پیش از این سفیر فوق‌العاده و نماینده تام‌الاختیار جمهوری اسلامی ایران در کشور برونئی دارالسلام بود که در شمال اندونزی در جنوب شرق آسیا قرار دارد. خانم ریگی، اولین سفیر زن اهل سنت و دومین سفیر زن بعد از انقلاب بود. ریگی کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات دارد و در نخستین تجربه مهم خود در اولین دوره شورا‌های اسلامی شهر و روستا، رئیس کمیته بانوان شورای چابهار را برعهده داشته است. او پس از آن به‌عنوان سومین زن در کشور بخشدار مرکزی این شهر و رئیس اداره بهزیستی این شهر می‌شود و در دولت قبل به‌عنوان نخستین زن، فرماندار شهرستان قصرقند استان سیستان‌وبلوچستان شد.

دو: دکتر سحر تاج‌بخش مسلمان در حال حاضر یکی از دو معاون وزیر زن در ایران است. او که متولد سال‌۱۳۵۴ است، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی است و این سمت را ۵‌سال است که در اختیار دارد. او دانش‌آموخته دکتری هواشناسی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران است و فعالیت در سازمان هواشناسی کشور را از سال‌۱۳۷۶ آغاز کرده و قبل از این سمت معاون پژوهشی و آموزشی این سازمان بوده است.

سه: دیگر معاون وزیر زن در کشور خانم مریم کارگر نجفی است که معاون تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو است. او متولد سال‌۱۳۵۲ در کرمانشاه است و کارشناسی ارشد رشته مهندسی فرآیند‌های شیمی از دانشگاه تربیت مدرس دارد و از سال‌۱۳۷۶ در معاونت انرژی وزارت نیرو مشغول به کار شده است. او از مهر ۱۴۰۱ به این سمت منصوب شده و پیش از آن مدیرکل بازرسی وزارت نیرو و مدیریت عملکرد و مشاور وزیر بوده است.

چهار: زهرا احمدی‌پور، متولد سال‌۱۳۴۳ در ملایر است و در حال حاضر مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور است. او این سمت از سال‌۱۳۷۶ تا ۱۳۸۲ نیز برعهده داشت و مجددا آن را از سال‌۱۳۹۷ در اختیار دارد و در دولت جدید هم تغییر نکرده است. خانم احمدی‌پور در دولت یازدهم مدتی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود و سابقه ریاست مرکز آموزش مدیریت دولتی را نیز برعهده دارد. او هم‌چنین مدتی نیز عضو هیات‌مدیره سازمان منطقه آزاد جزیره کیش بوده است. او دانش‌آموخته جغرافیای سیاسی است و همین رشته را در دانشگاه تربیت مدرس نیز درس می‌دهد.

پنج: اول آبان امسال، مریم ستوان، که معاون فنی و مهندسی شرکت تولید نیروی برق خراسان، به‌عنوان مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق خراسان منصوب شد. او نخستین زنی است که در تاریخ صنعت نیروگاهی کشور مدیرعامل نیروگاه می‌شود. ستوان البته فرد باسابقه‌ای در این صنعت است. او ۲۸ سال سابقه کار در صنعت برق دارد و مدرک مهندسی مکانیک از دانشگاه شریف دارد و دانش‌آموخته رشته تبادل انرژی است.

او در این مدت به مدیریت دفتر بازار برق منطقه‌ای خراسان دهم رسیده بود. در زمان انتصاب خانم ستوان به آن سمت گفته شده بود که ۹۵ خانم از مدیران ارشد صنعت آب و برق عضو هیات‌مدیره شرکت‌های تابعه صنعت آب و برق مشغول فعالیت هستند. البته نخستین مدیرعامل زن صنعت برق ایران در سال ۱۳۹۹ به این سمت رسید و مهندس هاجر عبدی نام داشت که مدیرعامل شرکت توزیع برق هرمزگان شد.

شش: رئیس سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان یا سمپاد هم یک خانم است. او الهام یاوری نام دارد. او از مرداد سال‌۱۳۹۹ این سمت را در اختیار دارد. رئیس قبلی این سازمان هم یک خانم بود. خانم فاطمه مهاجرانی. یاوری متولد سال‌۱۳۵۵ است. خود نیز جزو سمپادی‌ها و فارغ‌التحصیل مدرسه فرزانگان اصفهان بوه و مدال طلای المپیاد کامپیوتر را دارد. او در تهران متولد و در اصفهان بزرگ شده است. یاوری نیز فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف است و پس از آن به آمریکا مهاجرت کرده و دکترای مهندسی صنایع از دانشگاه برکلی دارد. خانم یاوری از سال‌۱۳۹۰ به ایران بازگشته و ضمن عضویت در هیات علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس مناصبی مثل ریاست مرکز آمار و اطلاعات بازار کار، وزارت کار و تامین اجتماعی را هم داشته است.

هفت: فرماندار شهر زیبای کردکوی در استان گلستان هم یک خانم است. خانم فرشته ترک. او متولد سال‌۱۳۵۲ است و کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی شهری دارد و بخش مهمی از سابقه کاری خود را هم (حدود ۱۵‌سال) در شهرداری این شهر گذرانده است. او حدود ۱۰ سال پیش، برای مدتی هم رئیس شورای شهر این شهر شده بود. یک زن دیگر نیز در حال حاضر منصب فرمانداری را در اختیار دارد و او خانم گلنسا مبارکی، فرماندار شهرستان لاشار استان سیستان‌وبلوچستان است.

۱۲ نکته از گزارش ستاد حقوق بشر

ستاد حقوق بشر دیروز گزارش مشارکت زنان در عرصه‌های مدیریتی و تصمیم‌گیری در ایران را منتشر کرده است. با ذکر این توضیح که آمار ارائه شده در این گزارش، دستگاه‌های انتظامی، دفاعی، امنیتی، اطلاعاتی، برخی بخش‌های بانکی و بیمه‌ای و مدیران زن مدارس (که بیش از ۳۲هزار نفر هستند) را در برنمی‌گیرد؛ دوازده نکته مهم از این گزارش را بخوانید:

۱-در این گزارش و بر اساس سالنامه آماری نظام اداری کشور آمده است که آمار کل کارکنان رسمی، پیمانی، قرارداد کار معین و کارگری دستگاه‌های اجرایی کشور در پایان سال ۱۴۰۱، تعداد ۲‌میلیون و ۲۴۶‌هزار و ۳۹۷نفر است که از این تعداد یک‌میلیون و ۲۴۷‌هزار و ۵۵۹ نفر معادل ۵۶درصد مرد و ۹۹۸‌هزار و ۸۳۸ نفر معادل ۴۴ درصد زن هستند.

۲- ۴۵/۹۰ درصد از شاغلین زن در قوه مجریه، ۲۲/۹۸ درصد در قوه قضائیه، ۱۳/۳۱ درصد در قوه مقننه و در نهاد‌های خارج از قوای سه‌گانه ۱۷/۸۱ درصد مشغول به فعالیت بوده‌اند.

۳- انتصاب زنان در مشاغل مدیریتی در سال‌۱۴۰۲ نسبت به سال‌۱۳۹۹ رشد بیش از دو برابری داشته است و از ۱۹‌هزار و ۵۹۷ نفر در سال ۱۳۹۹، به ۴۲‌هزار و ۳۹۶ نفر در سال‌۱۴۰۲ رسیده است.

۴- در مجلس شورای اسلامی تعداد مدیران سیاسی (نمایندگان) زن تا دی‌ماه ۱۴۰۲ به نفر رسیده است و در معاونت امور مجلس رئیس جمهور تعداد مدیران ارشد، مبانی، پایه و عملیاتی به ۱۱‌نفر، در وزارت امور خارجه تعداد مدیران سیاسی، ارشد، مبانی، پایه و عملیاتی به ۲۶‌نفر، در وزارت کشور تعداد مدیران زن به ۴۰۲‌نفر و در مجموع تعداد مدیران زن در سطوح مختلف مدیریتی در دستگاه‌های مرتبط، به ۴۵۵نفر رسیده است.

۵-مجموع تعداد بانوان انتصاب یافته در سطوح مدیریتی در پست‌های زیرمجموعه استانداری‌ها و سایر سازمان‌ها و نهاد‌های استانی به تفکیک استان‌ها تا آبان ۱۴۰۲، به هفت‌هزار و ۵۱۱نفر رسیده و مجموع تعداد بانوان در سطوح مدیریتی در وزارت کشور و استانداری‌های سراسر کشور تا آبان‌ماه ۱۴۰۲، به ۴۰۲ رسیده است.

۶-بیشترین انتصاب زنان در پست‌های مدیریتی مربوط به استان‌های فارس با هزار و ۱۸۱مدیر، هرمزگان با ۹۳۰مدیر و اصفهان با ۶۰۶مدیر زن است.

۷- در دستگاه‌های مرتبط با امور علمی، فرهنگی و اجتماعی مجموع تعداد مدیران زن به ۶‌هزار و ۱۷۱نفر رسیده است.

۸-تعداد ۴۸۰‌هزار زن فرهنگی شاغل در حوزه‌های مختلف در وزارت آموزش و پرورش مشغول به کارند که از این میزان، ۳۲‌هزار نفر در سطوح مختلف مدیریتی مدارس مشغول به فعالیت هستند. این آمار، در آمار کل مدیریتی زنان لحاظ نشده است.

۹-تعداد مدیران زن انتصابی در سطوح مختلف مدیریتی در دستگاه‌های مرتبط با امور رفاه و سلامت تا دی‌ماه ۱۴۰۲، به تعداد ۱۶۲۸۳ نفر رسیده است.

۱۰-مجموع تعداد مدیران انتصابی زن در سطوح مختلف مدیریتی در دستگاه‌های مرتبط با امور اقتصادی و زیربنایی تا دی‌ماه ۱۴۰۲، به ۱۳‌هزار و ۱۵ نفر رسیده است.

۱۱-تعداد مدیران انتصابی زن در سطوح مختلف مدیریتی در دستگاه‌های مرتبط با امور حقوقی و قضایی تا دی ماه ۱۴۰۲، به ۶‌هزار و ۴۷۱ نفر رسیده است.

۱۲- اکنون‌هزار و ۶ زن در منصب قضاوت مشغول به فعالیت هستند و از این تعداد ۱۳نفر در جایگاه معاون دادستان انتصاب، ۸۹۷نفر در جایگاه دادیاران و مشاوران محاکم خانواده و ۹۶ نفر در جایگاه دادرسان اجرای احکام مدنی انتصاب یافته‌اند.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت دیده بان ایران، تاریخ انتشار: 22اسفند1402، کدخبر: 182180، www.didbaniran.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین