پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۷۱۱۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۱
دیر زمانی است که پرداختن به ضرورت‌های حضور زنان در مدیریت شهری حول ادله‌هایی نظیر آسیب شناسی تعداد پست‌های سازمانی در اختیار زنان و بحث درباره سرانه‌های رفاهی، به سر آمده است. در شرایط حاضر، تبیین موضوع عموما از نگاه آسیب شناسانه فاصله گرفته و نگاه‌های بهبود بخش و توسعه گرایانه، جایگزین شده اند. سه محور یا رویکرد بهبود وضعیت جامعه آسیب دیده از شکاف‌های جنسیتی، عمومی کردن استاندارد‌های زندگی برپایه تجربه زیستی بجای استانداردگرایی حداکثری علمی، آسیب دیدگی و فساد کمتر مدیران زن در برابر مدیران مرد را شاید بتوان بعنوان مهمترین ضرورت‌های حضور زنان در مدیریت شهری دانست.
شعار سال: زمانی که از ضرورت‌های حضور زنان در مدیریت شهری بحث می‌شود، عموما با نگاهی آسیب شناسانه به دنبال آمار‌های منعکس کننده تعداد پست‌های مدیریتی در اختیار زنان در سازمان‌های تخصصی مرتبط با مدیریت شهری نظیر شهرداری‌ها و شورا‌ها می‌گردیم و یا با نگاهی تقلیل گرایانه درباره ضعف احساس امنیت زنان در محیط‌های شهری و کمبود‌ها و شکاف‌های مربوط به سرانه فضا‌های ورزشی و رفاهی زنان بحث می‌کنیم، غافل از اینکه ضرورت‌های حضور زنان در مدیریت شهری، بحثی بشدت عمیق، حساس، چند لایه و برخوردار از پیچیدگی‌های خاص است.
ضرورت‌های حضور زنان در مدیریت شهری
الزامات مرتبط با حضور زنان در مدیریت شهری را می‌توان در مواردی همانند سرفصل‌های زیر دنباله گیری نمود:

*** بهبود وضعیت جامعه آسیب دیده از شکاف‌های جنسیتی: جامعه آسیب دیده از شکاف‌های جنسیتی در چهار بعد مشارکت اقتصادی، سیاسی، بهداشتی و آموزشی مرتبط با زنان، بشدت مشکل دار شده است. شاید شدت این مشکل در ابعاد بهداشتی و آموزشی، کمتر احساس شود، اما بشدت در ابعاد مشارکت اقتصادی و مشارکت سیاسی، احساس می‌شود. فعالیت تاریخی تبعیض آمیز، منجر به ناترازی در دستیابی زنان و مردان به منابع قدرت و مالکیت امکانات تولید شده است. هرچند که نگاه سنتی حاکم بر جوامع و تقسیم کار جنسیتی، دامن زننده و تقویت کننده به چنین ناترازی‌هایی بوده است، اما در شرایط حال جوامع، به هزاران دلیل قانونی، عرفی، عقلی، شرعی دیگر نمی‌توان روند‌ها و رویه‌های گذشته را دنباله گیری نمود، لذا بهبود وضعیت جامعه آسیب دیده از شکاف جنسیتی، می‌بایست با مدیریتی حساس به مباحث زنان و با حضور خود آن‌ها، برنامه ریزی، مدیریت و سیاستگذاری شود.

*** عمومی کردن استاندارد‌های زندگی برپایه تجربه زیستی بجای استانداردگرایی حداکثری علمی: تجربه زیستی انسان‌ها، تجاربی منحصر به فرد و خاص است. تجارب زیستی انسان‌ها در حوزه‌هایی چند دارای اشتراکات غیرقابل انکار بوده و در برخی حوزه ها، بشدت منحصر بفرد است. بعنوان نمونه، آیا یک مرد می‌تواند مشکلات قدم زدن یک زن باردار روی سنگفرش یک خیابان را درک کند؟ این تجربه، یک تجربه زیستی منحصر به فرد بوده که شاید تنها خانم‌های دارای تشابه تجربه قادر به درک و بیان سختی‌های آن باشند.
برای حل چنین مشکلاتی در مدیریت شهری، یا باید به سمت استانداردگرایی‌های حداکثری علمی برویم و یا باید عمومی کردن استاندارد‌های زندگی برپایه تجربه زیستی را مبنای کار قرار دهیم. تجارب تطبیقی در تمام دنیا، نشان دهنده گرایشات بالا به رویکرد دوم دارد.

*** آسیب دیدگی و فساد کمتر مدیران زن در برابر مدیران مرد: بنا بر دلایل عدیده نظیر تعادل گرایی بالا، حس محافظه کاری شدید، چارچوب مداری بیشتر ارتباطات، اخلاق گرایی بالاتر و ...، زنان نسبت به مردان، احتمال آلودگی زنان به فساد‌های مالی و سازمانی، در همه دنیا کمتر از مردان است. در جوامع در حال گذار نظیر شرایط حاضر کشور ما، یکی از موثرترین راهکار‌های ارتقا سلامت اداری و سازمانی، بهره گیری بیشتر از مدیران زن متخصص و توانمند خواهد بود. این تجربه نیز در بسیاری از شرکت ها، سازمان‌های عمومی و دولتی در سطح جهان، آزمون شده و موفقیت آمیز بوده است.

*** .....
بر اساس توضیحات ارایه شده به خوبی ملاحظه می‌گردد که ضرورت‌های حضور زنان در مدیریت شهری را نباید به مباحث آماری مرتبط با تعداد پست‌های اشغال شده و شاخص‌های مربوط به سرانه‌ها، تقلیل داد و مسئله را می‌بایست از دریچه توسعه پایدار و پایداری توسعه در محیط‌های شهری نظاره گر بود.

نویسنده: طاهره قاسمی، تحلیل گر مسائل اجتماعی- اقتصادی، فعال مدنی
نامزد ششمین دوره انتخابات شورای شهر تهران 1400
 
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
معصومه
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
0
2
بسیار عالی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
0
1
بعنوان یک متخصص دانشگاهی برایم جالب بود که از این زاویه به مسئله نگاه شود. نویسنده بجای درگیر شدن در مسائل جاری برنامه ریزی ، به لایه های مکنون وناپیدا و در عین حال جامع کار پرداخته است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین