پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۹۹۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۴
از افزایش ده برابری قیمت برق مشترکان خانگی خبر داده در حالی که صنعت فولاد که از پر مصرف‌ترین صنایع در مصرف آب و برق است هنوز رانت انرژی دارد.

شعار سال: سال اخیر و به خصوص تابستان قطع برق شدید و طولانی در تمامی مناطق کشور وجود داشت. قطع برقی که مسئولان علت آن را مصرف بالای مشترکان خانگی می‌دانستند و راهکار جلوگیری از قطعی را کنترل مصرف از سمت مردم می‌خواندند.
 
در سال ۱۳۹۹ طرحی به نام برق امید در هیات وزیران تصویب شد. با توجه به این طرح مصرف‌کنندگان به سه دسته مشترکان کم مصرف، خوش مصرف و پرمصرف دسته‌بندی شده و دسته کم‌مصرف از پرداخت قبض برق کاملا معاف می‌شوند. طرح برق امید بدون توجه به صنایع پر مصرف برق هدف اصلی خود را تنها بر مصرف مشترکان خانگی قرار داده و به این نکته اشاره نمی‌شود که گران شدن برق برابر با گرانی در سایر هزینه‌های زندگی است.
 
در سال‌های اخیر آزادسازی قیمت‌ها شتاب بیشتری گرفته است. سیاست‌های کلانی که فارغ از اینکه کدام دولت بر سر کار باشد به خاطر تعهدات به سازمان‌ها و بانک جهانی و در ازای دریافت وام‌ و تسهیلات و سیاست ‌گذاری‌های کلان حاکمیت باید اجرایی ‌شود.
 
نمونه اخیر و نزدیک آن آزادسازی قیمت بنزین بود که ابتدایی‌ترین توجیه که از زبان مسئولان شنیده می‌شد تفاوت قیمت انرژی در ایران نسبت به منطقه و سایر کشورهای جهان بود. همین رویه موجب برخوردهای شدید با سوخت‌بران شد؛ افرادی که برای حداقل معیشت سوخت را جابه‌جا می‌کردند بدون اینکه با قاچاق‌چیان کلان در این حوزه برخوردی شود.
 
در ادامه سیاست‌های کلان اقتصادی نوبت به آزادسازی قیمت برق رسیده. ابتدا مردم مقصر مصرف بالا نشان داده می‌شوند. در ادامه هم قیمت برق در ایران با منطقه و کشورهای همسایه مقایسه می‌شود.
 
در همین راستا حسین افضلی مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران گفته «مردم در ایران پول برق را به صورت واقعی نمی‌دهند. تعرفه برق در دنیا هر کیلو وات حدود ۱۳ هزار تومان و حتی در ایتالیا این نرخ بیش از ۸ سنت و حدود ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان است در ایران هر کیلو وات ساعت بین ۶۰ تا ۷۰ تومان محاسبه می‌شود.»
 
این مقایسه در حالی است که به درآمد و پایه حقوق در کشورهای دیگر و مصرف‌کنندگان اصلی برق در حوزه صنعت اشاره‌ای نمی‌شود. در حالی که در ایران هر روزه شاهد سرکوب دستمزدها و از طرفی آزادسازی قیمت‌ها هستند و این تفاوت قیمت از جیب مردم پرداخت می‌شود.
 
احسان سلطانی پژوهشگر اقتصادی گرانی قبض برق را یک راهکار دولت برای کسب درآمد و پوشش کسری بودجه می‌داند و به این نکته اشاره می‌کند که اگر بپذیریم که برق را گران کرده‌اند که مصرف کم شود، پس چرا نحوه محاسبه قیمت برق غیرخانگی تغییری نکرده است.
 
در آبان ماه سال ۱۳۹۸ بنزین در یک شب گران شد و حتی حسن روحانی رئیس دولت وقت ادعای بی‌خبری از این تصمیم را داشت. آزادسازی قیمت بنزین با اعتراضات بسیار و برخودهای شدیدی روبه‌رو شد که هنوز مردم قربانی اصلی تبعات اقتصادی آن هستند. اما در آزادسازی قیمت برق، گویا آزادسازی قیمت بنزین درس عبرتی برای مسئولان شده و با زمینه‌سازی و قطعی‌های مکرر، گامی بلند، جدی و آرام برای آزادسازی قیمت برق گرفته‌اند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری میدان  ، تاریخ انتشار: 28 شهریور1400، کدخبر: ،www.meidaan.com،80143

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
0
0
تقریبا هر اتفاقی که میفته اول مردم مقصر هستند، مردم آب زیاد مصرف می‌کنند، صرفه جویی در برق نمی‌کنند، و موارد دیگر
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین