پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۲۱۱
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۶
سال های سال است که پایگاه تحلیلی شعار سال روی دو موضوع قیمت گذاری تعرفه برق و روش های افزایش بهره وری و راندمان تولید و مصرف برق، با وزارت نیرو دچار چالش های بنیادین است. وزارتی که روابط عمومی خواب الود دارد و هیچ حرکت و صدایی هم از مشتی حقوق بگیر کم خاصیت و پرخاصیت، شنیده نمی شود( داداشی ها حتی یک حرکت هم نمی کنند که نگران خدای ناکرده مرگ شان نباشیم). یکی از محورهای چالش و پیشنهاد اصلاحی ارایه شده ، ساماندهی وضعیت کولرهای ابی کشور با گرید مصرف انرژی وحشتناک است. پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، پیشنهاد داده بود که می توان در کوتاه مدت ، بجای دغدغه مندی برای تامین هزینه نیروگاه سازی ، تمرکز را روی کارگاه ها و کارخانجات تولید الکترو موتور قرار داد و استاندارد اجباری گرید A و B را با رویکردی حمایتی ، دنباله گیری کرد. همچنین پیشنهاد شده بود همانند جااندازی لامپ کم مصرف ، الکترو موتورها را با نصب رایگان و فروش اقساطی، در اختیار شهروندان قرار دهند. خبر می رسد که حتی محرابیان بعنوان مدیر ارشد این وزارتخانه، دغدغه مند برای اجرای این طرح شده است.

شعارسال: محمد تقی زیاری مدیر کل دفتر راهبری طرح‌های بهره وری انرژی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) در نشست گام دوم استاندارد برچسب انرژی کولر آبی که در تاریخ ۲۲ آذرماه سال ۱۴۰۲ برگزار شد، عنوان کرد، در کشور بالغ بر ۲۰ میلیون کولر آبی وجود دارد که سالانه نزدیک به ۱۷هزارو ۸۰۰ میلیون کیلووات ساعت برق مصرف می‌کنند؛ مصرف آب این کولر‌ها نزدیک به ۷۰۰ میلیون مترمکعب در سال است و به عبارتی کولر‌های آبی در کشور به تنهایی معادل ۲۰ درصد از مصرف برق کل صنایع کشور را به خود اختصاص می‌دهند. این در حالی است که با ارتقای استاندارد برچسب کولر آبی که در ابتدای آذر سال ۱۴۰۱ اعلام اجباری شد، نزدیک به ۱۴۸ مگاوات کاهش تقاضای برق محقق گردیده در صورت اجرای کامل استاندارد و استفاده از موتور‌های پر بازده در کولرها، سالیانه موجب کاهش تقاضای برق به میزان ۳۰۰ تا ۴۰۰ مگاوات در این محصول خواهد شد.


حساسیت بجا ولی دیرهنگام وزارت نیرو به میزان مصرف برق در کولرهای آبی + چند سال است که گفته ایم و نمی شنیدید؟

زیاری خاطرنشان کرد، گام اول استاندارد کولر آبی (اصلاحیه اول استاندارد برچسب انرژی کولر آبی) در ۱۴ تیرماه ۱۴۰۱ در جلسه اصلی کارگروه اجلاسیه کمیته ملی به تصویب رسید. اصلاحیه اول استاندارد برچسب انرژی کولر‌های آبی توسط سازمان ملی استاندارد در تاریخ اول آذر ۱۴۰۱ اعلام اجباری شد. وی همچنین در خصوص گام دوم این فرآیند با اشاره به ویژگی‌های استاندارد جدید اعلام شده، خاطرنشان کرد: در استاندارد جدید ۷۰ درصد سهم رتبه انرژی به دور کند کولر اختصاص یافته و همچنین برای سیستم کنترل دما نیز امتیازات تشویقی اختصاص یافته است.

مدیر کل دفتر راهبری طرح‌های بهره‌وری انرژی ساتبا افزود: دیگر ویژگی مهم این استاندارد، تغییر روش انجام آزمون بوده که با این روش برخی از ابهامات استاندارد قبلی رفع خواهد شد. بر اساس آمار و اطلاعات اخذ شده با ارتقای استاندارد برچسب کولر آبی که در ابتدای آذر سال ۱۴۰۱ اعلام اجباری شد نزدیک به ۱۴۸ مگاوات کاهش تقاضای برق محقق شده و در صورت اجرای کامل این استاندارد و استفاده از موتور‌های پر‌بازده در کولرها، سالیانه کاهش تقاضای برق به میزان ۳۰۰ تا ۴۰۰ مگاوات در این محصول محقق شود.

هاشمی، دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی نیز در این نشست به مسایل مربوط به کولرسازان و موتورسازان برای تولید کولر‌ها با استاندارد‌های جدید پرداخت و تاکید کرد برای ارتقای استاندارد‌ها به زمان نیاز است.

گازر، مدیر کل دفتر نظارت بر استاندارد‌های سازمان ملی استاندارد نیز در این نشست گفت، گلایه‌مندی این است که با ارتقای سطح استاندارد برچسب انرژی به تولیدکنندگان داخلی فشار وارد می‌شود، ولی همه باید کمک کنیم و استاندارد ارتقا پیدا کند، چرا کمبود آب و انرژی در ۵ سال آینده بیشتر خواهد شد. اصلاحات در استاندارد با حمایت‌های لازم انجام می‌شود و راه رفته دنیا باید طی شود. کولر‌ها در پیک مصرف، بار زیادی به شبکه برق وارد می‌کنند، بنابراین ارتقای استاندارد کمک کننده است چرا که حرکت در جهت کاهش مصرف ضروری است.

بنا بر این گزارش در این نشست کولرسازان و موتوسازان مخالف و موافق اجرای گام دوم ارتقای استاندارد رده برچسب انرژی به بیان نظرات خود پرداختند و مسایل و چالش‌های پیش روی تولید را در حضور معاون وزیر نیرو بیان کردند. همچنین در حاشیه این نشست محمود کمانی، معاون وزیر نیرو و رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) از نمایشگاه تولیدات کولرسازان و موتوسازان بازدید کرد و از نزدیک نظرات تولیدکنندگان الکتروموتور‌ها و کولر‌های پربازده در کشور را جویا شد.

نشست اطلاع‌رسانی اجرای گام دوم استاندارد برچسب انرژی کولر‌های آبی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق با حضور زیاری، مدیر‌کل دفتر راهبری طرح‌های بهره‌وری انرژی و گازر، مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد‌های انرژی و محیط زیست سازمان ملی استاندارد ایران در حضور معاون وزیر نیرو برگزار شد.

همچنین در این رابطه، محرابیان (وزیر نیرو) توضیحاتی را در جلساتی جداگانه ارایه داده و بیان نموده است که، تفاوت مصرف برق بین اوج گرما و زمستان به اندازه ۳۳ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی کشور است. این عدد ناشی از مصرف برق کولر‌های کشور است. کل مصرف برق کشور فیلپین ۱۶ هزار مگاوات است (شعار سال: علت طرح این مقایسه تطبیقی نسبتا بی ربط چه بوده، خودشان باید توضیح دهند) و کولر‌های ما در تابستان دو برابر کل مصرف فیلیپین، برق مصرف می‌کنندو فیلیپین با این میزان مصرف ۴۰۰ میلیارد دلار تولید ناخالص دارد.

محرابیان بیان داشت که، دولت دوازدهم را در تابستان ۱۴۰۰ با حدود ۱۵ هزار مگاوات ناترازی در حوزه برق تحویل گرفتیم، اما دولت با اتخاذ دو سیاست توسعه ظرفیت نیروگاهی و مدیریت مصرف، کار خود را شروع کرد.

افزایش ظرفیت نیروگاهی با ۳ محور در دستور کار دولت قرار گرفت که به ترتیب شامل، توسعه نیروگاه‌ها است که به ظرفیت نیروگاهی کشور از ابتدای دولت تاکنون بنا بود که ۱۰ هزار مگاوات افزوده شود که امروز حدود ۸ هزار مگاوات آن محقق شده است. استفاده از ظرفیت صنایع انرژی برای سرمایه‌گزاری در حوزه تولید برق که تاکنون حدود ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی در این حوزه برنامه‌ریزی شده و پیش‌بینی این است که تا اوج بار مصرف تابستان نزدیک به ۳ هزار مگاوات آن محقق شده است. استفاده از ظرفیت نیروگاه‌های تجدید پذیر در رفع ناترازی؛ عدم استفاده از سوخت و آب این نوع نیروگاه‌ها را به نیروگاه‌های اقتصادی تبدیل کرده است و پیش‌بینی و برنامه‌ریزی ۱۰ هزار مگاوات تولید برق توسط این نیروگاه‌ها انجام شده است. همچنین تا امروز بیش از ۱۰ هزار مگاوات قرارداد بسته شده و عملیات اجرایی آن آغاز شده است. در کنار این سه راهبرد، افزایش راندمان نیروگاه‌های موجود نیز از دیگر پروژه‌های مهم بود که بیش از ۲ هزار مگاوات از این طریق به ظرفیت نیروگاه‌ها اضافه شد و همچنین تعمیرات و اورهال نیروگاه‌های موجود

تعداد بازدید : 2


در بخش مدیریت تقاضا، استفاده از ظرفیت مردمی و طرح پاداش صرفه‌جویی از برنامه‌های مهم بود. همچنین در بخش مدیریت تقاضا با استفاده از سازوکار‌های استانداردسازی در دستور کار قرار گرفت. همچنین در طی دو سال گذشته نتایج سیاست‌ها بدین شرح بود؛ در تابستان ۱۴۰۰، ما خاموشی‌های بسیار گسترده‌ای داشتیم، به صورتی که در تابستان سال ۱۴۰۰ شاهد ۲ یا ۳ نوبت خاموشی بودیم. البته در بخش تولید و صنعت کمبود‌ها بسیار بیشتر بود؛ بنابراین اگر بخواهیم مقایسه‌ای از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ داشته باشیم، به این صورت است که مصرف خانگی در تابستان ۱۴۰۰، حدود ۴۸ میلیارد کیلووات ساعت بود (برق تأمین شده) که البته تقاضا بیشتر بود. همچنین ۳۶.۷ میلیارد کیلو وات در صنایع تأمین برق کردیم.

وزیر نیرو گفت، در بخش صنعت ما اگر کل ظرفیت‌های نیروگاه‌ها را بر gdp تقسیم کنیم، به ازای هر سنت دلار از تولید ناخالص داخلی، ۲۵ وات ظرفیت منسوبه داریم. این شاخص در ۱۰ کشور صنعتی عدد ۸ است. به بیانی دیگر هزینه‌ی انرژی مصرف شده برای یک واحد تولید در سایر کشور‌ها حدود یک سوم‌کشور ما است. این تفاوت در انرژی بری در کشور ما به چند دلیل است که مهمترین‌ها عبارتند از: استفاده از تجهیزات قدیمی و انرژی بر. در ۶ ماهه اول امسال ۷۲ درصد از صادرات ما مربوط به منابع اولیه است که متوسط قیمت صادراتی آن‌ها حدود ۳۲۰ دلار است و کمتر از یک درصد از صادرات ما مبتنی بر محصولات‌های تک است که بیش از ۱۰ هزار دلار قیمت دارد.

اینجا دو زیان گریبان کشور را می‌گیرد یکی هدر رفت و استفاده از انرژی کشور است و زیان دوم از دست دادن منابع نخبگانی کشور است. لازم به ذکر است که ایجاد ظرفیت در انرژی، ۱۰ برابر مدیریت و کاهش مصرف هزینه دارد. افزایش راندمان، ایجاد بهره‌وری و استفاده از محصولات با بهره‌وری بالا موجب کاهش هزینه‌های کشور است. این کاهش معنای دیگرش کاهش مصارف بودجه است. برق یک مثال است در بنزین و گاز و مابقی انرژی‌ها نیز همین مشکلات را داریم.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین