پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۹۹۵
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۵
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اواخر سال 89 طرح ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان را تصویب کردند که برخی، این ادغام را به معنای به حاشیه راندن مشکلات بیش از 20 میلیون جوان ایرانی دانستند و می دانند.

شعارسال: اینان، معتقدند که جوانان با افزایش مشکلاتی از جمله معیشت، کاهش ازدواج و افزایش طلاق ها مواجه اند و ادغام حوزه جوانان در ورزش در واقع نوعی به حاشیه کشاندن مسائل این حوزه به شمار می آید به همین علت باید این دو حوزه یعنی جوانان و ورزش جدا شوند.

گفته می شود که نتایج پژوهش ها از سوی شماری از دستگاه های اجرائی و نیز کارشناسان مستقل نیز بر این امر صحه گذاشته است و جدائی ورزش از جوانان راه حل برون رفت از این مشکل است.

اما به نظر می رسد که اظهارات مرداد ماه محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان در مراسم افتتاحیه گردهمائی سراسری مسئولان امور جوانان این وزارتخانه مبنی بر اینکه «فعلا خبری از انفکاک نیست.» نشان می دهد که انگار این دو حوزه قصد جدا شدن، حداقل در زمان حاضر را ندارند.

سئوالی که در زمان حاضر مطرح است این است که آیا بدون انفکاک معاونت جوانان و ورزش می توان با حمایت دولت و افزایش بودجه معاونت جوانان، بخشی از مشکلات جوانان را حل کرد؟ چون اصل بر سر حل مشکلات یا کاهش آن است و به نظر می رسد که جدائی یا عدم جدائی این دو حوزه شاید زیاد مهم نباشد و اگر مشکلات جوانان حل شود یا کاهش یابد آن وقت چه فرقی می کند که حوزه جوانان در کجا و در کدام وزارتخانه باشد.

سید مناف هاشمی معاون توسعه منابع و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان است . وی معتقد است که برای رفع مشکلات جوانان نمی توان تنها شعار داد بلکه نیازمند اعتبار و برنامه ریزی است.

هاشمی از رشد 50 تا 100 درصدی بودجه جوانان در برنامه سال 95 خبر می دهد و می گوید: در بودجه بندی سال 95 توجه ویژه ای به مسائل جوانان شده است.

اینکه چرا بودجه جوانان به میزان 50 تا یکصد درصد افزایش یابد شاید به این علت باشد که بودجه امسال این حوزه در حد ناچیزی است؛ ناچیزی آن به اظهارات پیشین محمدرضا رستمی معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان باز می گردد که از مبلغ ناچیزی که در سال های گذشته برای حل مشکل جوانان به این سازمان اختصاص یافته گلایه کرده است.

وی، این میزان را در سال 1394 تنها هشت میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: با این بودجه، کاری نمی شود انجام داد، یعنی اگر بگوئیم 25 میلیون جوان داریم، بودجه سرانه برای هر جوان 200 تا 300 تومان می شود.

این سرانه 200 تا 300 تومانی برای کسانی است که به گفته عابد فتاحی، نماینده مجلس شورای اسلامی، برخی از آنان ، جوانان تحصیل کرده ای به شمار می آیند که به دلیل نداشتن شغل با یاس و ناامیدی دست و پنجه نرم می کنند. این افراد کسانی هستند که بیش از 10 میلیون تن از آنان در سن ازدواج قرار دارند که اگر این جمعیت امکان ازدواج داشته باشند، می توانند با فرزند آوریشان مشکل جمعیتی کشور را هم حل کنند.

همچنین می توان به اظهارات محمدرضا واعظ مهدوی، معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی به مناسبت تدوین برنامه ششم توسعه اشاره کرد که وی در رابطه با جونان اظهار کرد: طی برنامه ششم توسعه 840 هزار دانش آموخته به بازار کار افزوده می شود.

محمدرضا واعظ مهدوی می گوید در برنامه ششم توسعه کشور به اموری همچون افزایش اشتغال برای جوانان، مهیا کردن شرایط ازدواج و رشد و بالندگی و نشاط جوانان توجه شده است .

براساس این اظهارات ، بنابراین، باید هم به افزایش اعتبارات و هم توجه بیش از پیش به این حوزه تاکید کرد.

*آیا حوزه جوانان منحصر به یک وزارتخانه است؟

حال که تفکیک جوانان از وزارت ورزش و جوانان فعلا عملی نشده است و معلوم نیست که اگر این تفکیک هم انجام شود، این حوزه چه سرنوشتی پیدا می کند به نکته ای باید توجه کرد و آن اینکه برنامه و اقدامات در حوزه جوانان منحصر به وزارت ورزش و جوانان نیست؛ این، همان مطلبی است که واعظ مهدوی به آن تاکید دارد و می افزاید: وزارت ورزش و جوانان نقش فرادستی و ستادی در حوزه جوانان بر عهده دارد.

وی در ادامه با بیان این وزارتخانه ها و دیگر نهادها مرتبط با حوزه جوانان باید مسئولیتشان در حوزه جوانان را انجام دهند، می گوید: وزارت ورزش و جوانان باید اقدامات دیگر وزارتخانه ها در حوزه جوانان را رصد و پیگیری کند و نتایج را به مسئولان اعلام کند.

وی در ادامه، وزارت آموزش و پرورش، علوم، بهداشت درمان و وزارت تعاون و رفاه اجتماعی را از جمله نهاد های دخیل در حوزه جوانان می داند و اینکه بسیاری از مهارت های اجتماعی و یا اقتصادی باید به جوانان از سوی نهادهای مربوطه آموزش داده شود.

واعظ مهدوی در ادامه با اشاره به اقدامات پژوهشی که معاونت جوانان وزارت ورزش انجام می دهد، می افزاید: این پ‍ژوهش ها باید بر اساس استاندارد ها انجام شود و نتایج در اختیار هیات دولت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی قرار بگیرد.

این مقام سازمان مدیریت در ادامه یکی از ابزارهای مهم برای افزایش بودجه را همین گزارشات اعلام می کند و اینکه دولت باید در کنار تقدیم بودجه به مجلس شورای اسلامی، این پژوهش ها را در اختیار مجلس قرار دهد.

واعظ مهدوی وظیفه اصلی معاونت جوانان را ارزشیابی عملکرد دیگر وزارتخانه و نهادها در حوزه جوانان می داند و تاکید می کند که بودجه زیادی در خصوص جوانان در اختیار دیگر وزارتخانه ها قرار گرفته است و مسئولیت اصلی معاونت جوانان نظارت بر عملکرد دیگر وزارتخانه ها است.

وی در ادامه وظایف اصلی معاونت جوانان وزارت ورزش را استاندارد سازی مهارت های مورد نیاز جوانان، سنجش واقعیت ها موجود در حوزه جوانان و نیز تخمین فاصله موجود بین استاندارها و واقعیت موجود در حوزه جوانان عنوان می کند.

واعظ مهدوی در ادامه می گوید: معاونت جوانان وزارت ورزش باید مشخص کند کدام وزارتخانه و یا نهاد، وظیفه اش را در حوزه جوانان به طور کامل انجام نداده است و آن را به دولت و سازمان برنامه بودجه گزارش دهد.

از سوی دیگر واعظ مهدوی مشکل جوانان را به کمبود منابع مالی مربوط نمی داند و به ساز و کار مدیریتی کنونی معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان تاکید می کند.

با این تفاسیر باید برای جوانان باید چه کنیم؟ آیا بودجه شان را افزایش دهیم و به وزارت ورزش و جوانان دهیم؟ یا اینکه بودجه دستگاه های اجرائی برای حوزه جوانان زیاد است و باید به آن مدیریت کرد؟ آیا اصلا بابت این مدیریت ها، استاندارد تعریف شده است؟ آیا با افزایش بودجه ، استاندارد ها را هم باید لحاظ کرد؟

به اعتقاد معاون سازمان برنامه و بودجه کشور که افزایش بودجه راه حل بسیاری از نهاد ها از جمله معاونت جوانان نیست و باید با راه کارهای خلاق و استاندارد مشکلات جوانان را حل کرد.

شاید با این روندی که رشد جمعیت حال حاضر کشور دارد شمار جوانان در آینده کم شود و کشور با افزایش تعداد سالمندان ، به تدریح خاکستری شود اما در جمعیت الان کشور جوان است و باید فکری برای آنان کرد که صد البته با توجه به جوانان احتمال خاکستری شدن آینده ایران کمتر می شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار خبر 6 بهمن 1394، کدمطلب: 81935927 (5125291)، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین