پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۱۸۶۲
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۱
یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه تبدیل معاونت جوانان به سازمان ملی جوانان در راستای دغدقه های فرهنگی اجتماعی و اقتصادی جوانان است گفت: مشکلات و هدف اصلی جوانان ذیل یک معاونت در یک وزارتخانه قابل حل نیست.
شعارسال: طیبه سیاوشی عنایتی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، در خصوص دستور رییس جمهور مبنی بر احیای دوباره سازمان ملی جوانان گفت: دغدغه مسایل جوانان مسئله ای بود که ما از ابتدای ورود خود به مجلس با آن مواجه بودیم و وزارت ورزش و جوانان هم دایم این دغدغه جوانان را داشتند و در جلسات و نشست هایی که با کمیسیون اجتماعی مجلس داشتند این موضوع را مطرح می کردند.

وی با بیان اینکه سیاست های ورزشی بر معاونت جوانان سایه انداخته و نتوانسته اهداف مربوط به جوانان را اجرایی کند، بیان کرد: مسئله جوانان یک مسئله فرابخشی است. مشکلات و هدف اصلی جوانان ذیل یک معاونت در یک وزارتخانه قابل حل نیست به همین دلیل مرتب پیشنهاداتی مبنی بر تبدیل مجدد معاونت جوانان به سازمان ملی جوانان مطرح می شد ولی مقاومت هایی هم وجود داشت که گفته می شد دست به ساختارها نزنید چون در گذشته این معاونت، سازمان بوده لذا باید از نتایج آن استفاده کنیم تا ببینیم به چه دلیل این سازمان ملی جوانان تبدیل به معاونت شده است بنابراین مرتب این مباحث، تحقیقات و پژوهش های صورت گرفته در این زمینه و مذاکراتی هم بین کمیسیون فرهنگی مجلس و وزارت ورزش و جوانان انجام می شد.

سیاوشی در ادامه افزود: دو مسئله مهمی که در زمان برنامه ششم توسعه مطرح شد این بود که با کمک وزارت ورزش و جوانان دولت یازدهم یک مدل قانونی با حمایت مجلس در این برنامه ارایه دادیم که در واقع با توجه به اهمیت مسئله جوانان یک پنجم از 27 دهم درصد مالیات افزوده برای مسایل جوانان از جمله اشتغال، سمن ها و ازدواج آنها تخصیص یابد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: موضوع دوم این بود که گفته شد: برای گسترش سمن ها باید خانه جوانان راه اندازی شود در حالی که این خانه ها نیازمند هزینه ها و مرکزی برای تصمیم گیری دارد تا بتواند اینها را در سراسر کشور راه اندازی کنند تا مسایل دغدغه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و مشاوره های قبل از ازدواج جوانان در آنجا مطرح و مرتفع شود.

وی اظهار کرد: اما مسئله مهم این است که آیا این میزان بودجه ،کفایت مسئله مهمی مانند حوزه جوانان را می کند لذا اگر خانه های جوانان تبدیل به سازمان شود قاعدتا می توانند از بودجه بیشتری بهره مند شوند و مانند یک دستگاه مشخصی که هر سال بودجه معینی دریافت می کند این خانه ها هم می توانند بسیاری از مسایل و مشکلات جوانان را حل کنند. اما مخالفان این طرح معتقد هستند که در صورت تبدیل به سازمان، مجلس قدرت نظارت بر آن را از دست می دهد.

سیاوشی اذعان کرد: بنابراین دغدغه آقای دکتر روحانی برای 4 سال آینده بر این امر متمرکز شده است که دوباره معاونت جوانان به سازمان ملی جوانان تبدیل شود تا بتواند در اهدافش موفق شود هرچند این تبدیل شدن مراحلی دارد و مخالفان و موافقانی نیز خواهد داشت ولی رییس جمهور به دنبال اجرایی کردن این طرح است.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به یک پنجم بودجه حوزه جوانان از 0.27 درصد مالیات بر ارزش افزوده تصریح کرد: این میزان بودجه برای اقدامات عمرانی حوزه جوانان مانند ساخت خانه های جوانان در شهرهای مختلف کشور در نظر گرفته شده است و رقم مناسبی برای این امر می باشد ولی حوزه جوانان هزینه های دیگری مانند برگزاری همایش ها در شهرهای مختلف همچنین مسئله مشاوره دارد و با توجه به اینکه این هزینه ها بر عهده معاونت جوانان و معاونت سازمان ملی جوانان خواهد بود لذا یکی از دغدغه های اصلی بوده و نیازمند بودجه مناسب می باشد.

وی با اشاره به احداث خانه های جوانان گفت: بهتر بود قبل از افتتاح این خانه ها یک آگاهی سازی در مورد کارکرد و فعالیت آنها به جوانان صورت می گرفت، اینکه خانه های جوانان چه کاربری برای آنها خواهد داشت و اینگونه اطلاع رسانی می شد که این خانه ها قرار است مرکز و مأمنی برای طرح و بررسی دغدغه ها، مسایل و گرفتاری های جوانان و در نهایت ارایه راهکار برای ورود آنها به بازار کار، مسایل اجتماعی و فعالیت های فرهنگی باشد و همچنین جوانان می توانند از تدابیر حمایتی مشاوره‌ها در این خانه ها بهره مند باشند.

سیاوشی با بیان اینکه خانه های جوانان مرکزی برای گردهمایی جوانان است، تصریح کرد: در واقع راه اندازی این خانه ها می تواند از گردهمایی خصوصی و پنهانی جوانان جلوگیری کند و در نهایت یک زندگی شفاف تر برای آنها فراهم کند تا باعث نشاط و شادابی آنها شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری شبستان، تاریخ انتشار: 19اردیبهشت1396، کدخبر: 627397: WWW.shabestan.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین