پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۸۸۰۱
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹
فرید زکریا در یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست با اشاره به سخنرانی رییس جمهور آمریکا در اجلاس اقتصادی داووس نوشته سخنان ترامپ آنقدر عجیب است که مدت‌هاست همه به اظهارات عجیب و غریب او عادت کرده‌اند. به گفته زکریا، ترامپ و ترامپیسم عادی شده است. یادداشت کامل فرید زکریا را بخوانید تا بدانید ماجرا از چه قرار است.
شعارسال: فرید زکریا ستون نویس مشهور آمریکایی این هفته در ستون مخصوص خود در واشنگتن پست به سخنرانی ملی گرایانه و پوپولیستی ترامپ در نشست اقتصادی داووس اشاره کرده و گفته این هفته هیچکس بر خلاف سال گذشته از اظهارات ترامپ تعجب نکرده است. زکریا دلیل این عدم تعجب را در عادی شدن رویکرد‌های مشابه ترامپ در جهان جستجو کرده و گفته همه کشور‌ها به تدریج به سمت حمایت از صنایع داخلی و جهانی شدن وارونه در حرکتند و از این رو سخنرانی عجیب رییس جمهور آمریکا هیچ کس را به تعجب وا نداشته است.

او در این یادداشت نوشته سخنرانی دونالد ترامپ در فروم اقتصاد جهانی داووس نسبتا خوب پیش رفت. بخشی از آن به این دلیل بود که داووس کنفرانسی در دست مدیران عامل کسب و کارهاست و آن‌ها پیام‌های تجاری ترامپ را می‌پسندند. اما بیشتر به این دلیل که او و نمود‌های او دیگر برای کسی عجیب و غیر قابل باور نیست. به اطراف و اکناف جهان نگاه کنید؛ خواهید دید که ترامپ و ترامپیسم عادی شده است.

به گفته فرید زکریا، داووس یک زمانی جایی بود که کشور‌ها برای نمایش تعهدشان به اقتصاد و جوامع در آن دور هم جمع می‌شدند. از این گذشته این نیرو‌ها در واقع نیرو‌های پیشران رشد جهانی بودند و صد‌ها میلیون فقیر را کم می‌کردند. هر ساله یک کشور متفاوت به ستاره این فروم تبدیل می‌شد و معمولا وزیر دارایی آن‌ها به عنوان معمار رونق اقتصادی شناخته و مورد تجلیل قرار می‌گرفت. آمریکا یکی از پر انرژی‌ترین مروج‌های ایده دوقلوی آزادی سیاسی و اقتصاد آزاد بود، اما امروز داووس حسی کاملا متفاوت را منتقل می‌کند. با وجود اینکه رشد اقتصادی در جهان تقریبا ثابت بوده و کشور‌ها رو به جلو حرکت می‌کنند، زمانه تغییر کرده است. جهانی شدن که یک زمان عنوان اصلی مباحث بود امروز جایش را به پوپولیسم داده است. بیشتر بخوانید: کلینتون: آمریکا نمی‌تواند چهار سال دیگر با ترامپ ادامه دهدبه گزارش رویداد۲۴ این ستون نویس مشهور آمریکایی ادامه داد: این فقط یک حرف از روی هوا و یک لفاظی نیست. همان طور که یک زمان مورگان استنلی و روچیر شارما در سال ۲۰۰۸ گفتند، ما وارد عصر جهانی شدن زدایی شده‌ایم.

به گفته فرید زکریا، این رویکرد معکوس به خوبی در مورد هند قابل مشاهده است. در سال ۲۰۱۸ نارندرا مودی نخست وزیر هند به داووس آمد اعلام کرد بسیاری از کشور‌ها نگاه به درون دارند و جهانی شدن تضعیف شده است. از ان زمان دولت او به شدت تعرفه‌ها را برای صد‌ها قلم کالا افزایش داده و اقداماتی برای حفاظت از کشاورزان هندی، فروشندگان، کمپانی‌های دیجیتال و دیگر کسب و کار‌ها در رقابت با رقبای جهانی کرده است.

او به یادداشتی در اکونومیست اشاره کرده و نوشت: اکونومیست اخیرا در گزارشی اشاره کرده بود که اروپا به عنوان یکی از موتور‌های محرکه آزادی اقتصاد و سیاست نیز اخیرا به مداخلات بیشتر دولت برای پیشبرد صنایع داخلی روی آورده است. اگر فکر می‌کنید اینترنت از این رویکرد جدید مستثناست، باید بگویم اشتباه می‌کنید. مراکز اروپایی رصد سیاست و اقتصاد بین المللی اقدامات مختلفی را شناسایی کرده‌اند که در راستای حمایت از بومی سازی اقتصاد دیجیتال در ۶۴ کشور مختلف اجرا شده است. این اقدامات از سال ۲۰۰۸ شدت گرفته است.

او ادامه داد: البته ضروری است که درباره روند معکوس جهانی شدن اغراق نکنیم. گزارش DHL در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد جهانی شدن هنوز یک رویکرد قوی و در حال توسعه است. مردم می‌خواهند به سراسر جهان سفر کنند و با هم تجارت داشته باشند، اما در سطح سیاست‌های دولتی، امروز قضیه برعکس شده است.

نوریل روبینی اقتصاددان استدلال می‌کند که نتیجه تجمعی همه این اقدامات اعم از حمایت از صنایع داخلی، یارانه به قهرمانان ملی، منع مهاجرت، کاهش سرعت رشد اقتصادی، کاهش شغل، اقتصاد‌های ناکارآمد است. ما در گذشته بار‌ها شاهد چنین چیزی بودیم نه فقط در هند، که چندین دهه است از رکود ناشی از سیاست‌های حمایتی رنج برده است. اما امروز ناسیونالیسم و حمایت گرایی داخلی غالب شده است.

زکریا در پایان خاطرنشان کرده این مرحله از «جهانی شدن زدایی» از بالا هدایت می‌شود. کشور‌های بزرگ جهان طبق معمول کار را در دست دارند. برای مثال به چین و اقدامات حفاظتی اش در برابر بازار‌های جهانی نگاه کنید و ببینید هنوز این کشور با سرعت در حال رشد است. آمریکا که خود را سردمدار اقتصاد آزاد می‌داند رییس جمهوری دارد که خواستار تحدید مهاجرت و اقدامات محافظتی در برابر رقبای خارجی است. در داووس ترامپ امسال بیش از سال‌های گذشته مورد استقبال قرار گرفت و از این به بعد این استقبال بیشتر هم خواهد شد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 13 بهمن 1398 ، کدخبر: 202874 ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین