پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۱۲۷۱
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۵
جمعه بازار پروانه، پارکینگ است. روزهای جمعه رنگ زندگی بر خود می بیند و هزاران نفر از شهروندان و گردشگران را به سوی خود می کشاند. سال 75 برای ساماندهی دستفروشان افتتاح شد اما در حال حاضر عتیقه فروشان و لباس فروشان و کالاهای هنری را در خود جای داده است. گردشگران خارجی زیادی به این جمعه بازار سر می زنند.

شعارسال: جمعه بازار پروانه بنا است به طور موقت! جمع شود تا تعمیر و ایمن سازی آن از سوی بنیاد مستضعفان انجام شود اما کسبه از این اقدام گلایه مندند.
 
جمعه بازار پروانه، پارکینگ است. روزهای جمعه رنگ زندگی بر خود می بیند و هزاران نفر از شهروندان و گردشگران را به سوی خود می کشاند. سال 75 برای ساماندهی دستفروشان افتتاح شد اما در حال حاضر عتیقه فروشان و لباس فروشان  و کالاهای هنری را در خود جای داده است. گردشگران خارجی زیادی به این جمعه بازار سر می زنند.
 
خیلی از کسبه برای ارتباط بهتر با این افراد انگلیسی یاد گرفته اند. حالا بعد از 25 سال کسبه این جمعه بازار جذاب که سرقفلی ندارند، باید به مدت نامعین ولی موقت! بساط خود را جمع کنند و به خیابان برازجان بروند.
 
شهرداری می گوید بروید و قول می دهیم کل هفته را بازار روز تبدیل کنیم. آن ها کل هفته را به دنبال عتیقه جات و دوخت لباس و ساخت صنایع دستی می پردازند و جمعه ها در این بلبشو اقتصادی نان خانواده می دهند.
 
شهرداری نگران ایمنی است. اگر آتش سوزی بشود پلاسکو تکرار خواهد شد. اما تنها دلیل ایمنی مطرح نیست. کسری پارکینگ پلاسکو که از سوی بنیاد مستضعفان در حال ساخت است باید تامین شود. بسیاری نگران درآمد کاسبان این پارکینگ در بازار شب هستند اما شهرداری تهران و بنیاد مستضعفان که قرار است کار مقاوم سازی پارکینگ پروانه را انجام دهد به کسبه اطمینان خاطر داده اند که کسبه می توانند با خیال راحت به کاسبی خود بپردازند و قرار نیست این مکان در بازار شب عید تعطیل شود. حتی معاون توسعه ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان گفته است عملیات مقاوم‌سازی و مکانیزاسیون پارکینگ پروانه در جریان بهره‌برداری فعلی آن انجام می‌شود و اجرای این عملیات هیچ مشکلی برای کسب و کار جاری در این پارکینگ ایجاد نمی‌کند.
 
تعداد بازدید : 5

پیمانکار: حدود 18 سال پارکینگ پروانه تعمیر نشده است
 
امامی، پیمانکار پارکینگ پروانه در این رابطه گفت: دو سال پیش از طریق مزایده عمومی برنده شدیم و پایان بهمن قرار داد ما تمام می شود. در طول این دو سال چندین بار از طرف آتش نشانی اخطاریه داده شده است.
 
پیمانکار پارکینگ پروانه افزود: 1100 غرفه داریم. در طبقه اول غرفه های عتیقه جات، طبقه دوم صنایع دستی و طبقه سوم بیشتر لباس فروخته می شود.
 
او تصریح کرد: روزهای جمعه غرفه ها دایر می شود. بدین ترتیب از پنجشنبه ساعت 8 پارکینگ وجود ندارد. بدین ترتیب صبح جمعه غرفه داران آماده می شوند. مراجعه کنندگان در حدود 20000 نفر از 8 صبح تا 5 می آیند و از 5  عصر تا 12 شب غرفه داران در حال جمع آوری اجناس خود هستند.
 
امامی در رابطه با معضلات این جمعه بازار گفت: مزایده به مبلغ 6 میلیارد و دو ساله بوده است که به شهرداری ماهانه پرداخت می شود. بیشترین معضلات ما در مورد اعلام اطفا حریق است و 18 سال است که هیچ تعمیری در ساختمان ایجاد نشده است. هیچگاه مشکل آتش نشانی نداشته ایم. 15 نفر پلیس انتظامی و 4 آتش نشان هر هفته در این مکان مستقر هستند.
 
او در رابطه با آمار سرقت از پارکینگ پروانه در روزهای جمعه گفت: سرقت زیاد رخ می دهد. به تازگی 11 نفر از یک تیم موبایل قاپی دستگیر شده اند. کیف قاپی و لوازم مختلف هر هفته اتفاق می افتد.
 
این پیمانکار خاطر نشان کرد: حدود 1000 نفر ثابت و 100 نفر متغیر در این بازارچه حضور دارند. در سایت ثبت نام می کنند. 170 غرفه رایگان ارائه می دهیم که این افراد از بهزیستی معرفی می شوند  و سرپرست خانوار و... هستند دراین جا به صورت رایگان حضور پیدا می کنند.
 
به گفته امامی گردش مالی غرفه داران پارکینگ پروانه فوق العاده بالا است. از 40 هزار تومان تا 60 هزار تومان غرفه ها هر جمعه اجاره داده می شود.
 
نماینده شهرداری منطقه 12: کسبه پارکینگ پروانه به برازجان منتقل می شوند/ واگذاری پارکینگ پروانه به بنیاد مستضعفان
 
محمدرضا ندرلو، معاون خدمات شهری منطقه 12 طی این بازدید گفت: جمعیت مردم در شب های عید در روز جمعه به 40 هزار نفر می رسد. این قابلیت به قدمت اینجا و کسبه باز می گردد. هر یک از این افراد برند هستند و هر کجا تهران بروند مشتریان را با خود می برند.
 
او افزود: این افراد دفترچه دارند و شناخته شده هستند و نمی توانند جنس تقلبی بفروشند و مانند دستفروشان نیستند که نتوانیم پیدایشان کنیم. قبل از سال 75 در حدود 300 نفر در خیابان ناصرخسرو فعالیت کردند که امروزه به اینجا آمده اند و فعالیت ها گسترده تر شده است.
 
ندرلو خاطر نشان کرد: این افراد سال 75 به این فضا در 4 طبقه منتقل می شوند. در طول هفته اینجا پارکینگ است و در جمعه ها بازارچه می شود.
 
معاون خدمات شهری منطقه 12 با اشاره به اینکه کسبه منطقه 12 بیشتر موتور سوار هستند، گفت: کسبه پلاسکو بیشتر عمده فروش بوده اند و کمتر به ماشین نیاز داشتند بدین ترتیب احساس نیاز به پارکینگ وجود نداشت.
 
او در رابطه با حوادث آتش سوزی در این مجموعه افزود: از سال 75 تا الان در حدود 24 سال اتفاقی نیفتاده است. اما در حال حاضر جمعیت زیادی حضور پیدا می کنند و اگر اتفاقی رخ بدهد راهروها و رمپ ها توانایی خروج سریع جمعیت را ندارد.
 
او ادامه داد: همه این قضایا به کنار وساخت پلاسکو که در حال انجام است نیاز به پارکینگ دارد. آقای حناچی با بنیاد توافقی کردند بدین ترتیب این مجموعه مدتی خاص در دست بنیاد مستضعفان برای تعمیرات اساسی باشد. اینجا از ایزوگام تا کریدور خروجی و اطفا حریق و سقف و... مشکل دارد.
 
ندرلو با اشاره به اینکه آتش نشانی در این مجموعه تنها کپسول خشک دارند، افزود: جلسه ای با نمایندگان داشتیم و قرار شد تا اسفند ماه کسبه حضور داشته باشند. تنشی ایجاد شد که کسبه تصور کردند که از این هفته تعطیل خواهد شد. زمینی به نام زمین برازجان داریم که بنا است کسبه را به آن جا منتقل کنیم.
 
او افزود: کسبه پروانه پنجشنبه ها می توانند به این زمین بیایند و آنجا فعالیت کنند و جمعه ها هم تا پایان سال به جمعه بازار پروانه بیایند. پس از آن برای تعمیرات به بنیاد مستضعفان  داده شود.
 
تعداد بازدید : 5

عملیات مقاوم‌سازی پارکینگ پروانه هیچ مشکلی برای کاسبان آن ایجاد نمی‌کند
 
منوچهر خواجه دلوئی معاون توسعه ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان، در این زمینه گفت: در توافق اخیر شهرداری تهران با بنیاد مستضعفان، مقرر شد پارکینگ پروانه به عنوان پارکینگ ساختمان جدید پلاسکو مورد بهره‌برداری قرار گیرد و بنیاد مستضعفان نیز قرار است فقط نسبت به مقاوم‌سازی این پارکینگ و مکانیزاسیون آن اقدام کند.
 
وی با تأکید بر اینکه به هیچ‌وجه قرار نیست کسب و کار جمعه بازار پارکینگ پروانه به دلیل عملیات مقاوم‌سازی آن تعطیل شود گفت: نکته حائز اهمیت آن است که اجرای عملیات مقاوم‌سازی و مکانیزاسیون پارکینگ پروانه در جریان بهره‌برداری فعلی آن انجام می‌شود و اجرای این عملیات هیچ مشکلی برای کسب و کار جاری در این پارکینگ ایجاد نمی‌کند.
 
خواجه دلوئی خاطرنشان کرد: بر همین اساس هیچ جای نگرانی نسبت به آینده فعالیت فعلی این پارکینگ وجود ندارد و شایعات مطرح شده نسبت به تعطیلی کسب و کار جمعه بازار پارکینگ پروانه به دنبال شایعات تملک این پارکینگ یا عملیات مقاوم سازی آن که باعث نگرانی برخی از کسبه و مردم شده، صحت ندارد.
 
نمی‌توانیم مانند مردان پیک موتوری شویم
 
یکی از زنان که از کسبه 15 ساله  پارکینگ پروانه است ضمن اعتراض به این اقدام گفت: از نظر اقتصادی اوضاع خوبی نداریم. باید پول در بیاوریم. دو تا بچه دارم. اگر بنا به تغییر و جا به جایی باشد نمی توانیم و این اتفاق برای ما محال است.
 
او افزود: من به عنوان یک خانم بعد از تعطیلی این جمعه بازار باید چه کنم؟ از 4 صبح اینجا هستم  و خیلی ها مانند من هستند. دختران دانشجویی که هزینه دانشگاه خود را می دهند. اینجا فضای امنی برای ما است. نمی توانم مثل مردان پیک موتوری بشویم. نمی توانم در خیابان دستفروشی کنم. خیابان برای من امنیت ندارد.
 
این زن که از کسبه جمعه بازار پروانه است، خاطر نشان کرد: شب عید است و چک دارم و در بازار اعتبار دارم. اگر یک هفته نباشم نمی توانم ادامه بدهم. چرا که اعتباری در بازار کار می کنم.
 
تعداد بازدید : 4

شوک بزرگ به کسبه جمعه بازار پروانه
 
یکی از مردان کسبه پارکینگ پروانه که 7 سال است در این فضا مشغول کسب و کار است، گفت: 25 نفر با من به طور غیر مستقیم کار می کنند. همه اجناس را با دست تولید می کنم. اگر این پارکینگ حتی جا به جا شود به مشکل زیادی بر خورد می کنم. به همه ما شک وارد شده است.
 
او افزود: غرفه داران به ما گفتند که می خواهند اینجا را تعطیل کنند. این برای ما محال است. چرا کسی ما را در شب های عید درک نمی کند. کل عید را با استرس تعطیلی پارکینگ باید به سر ببریم.
 
 
تعداد بازدید : 4

 
تعداد بازدید : 4

ایمن سازی همراه با حضور کسبه جمعه بازار باشد
 
نماینده زنان جمعه بازار پروانه در این میان رو به نماینده شهرداری منطقه 12 گفت: فرصت آزمایش وجود ندارد. اصرار داریم که این مکان باقی بماند و به گونه دیگری ایمن سازی کنید که ما هم بمانیم. روزهای جمعه اقدامات انجام ندهید و بقیه کارها را در طول هفته انجام بدهید.
 
او افزود: خیلی از افراد از شهرستان های اصفهان، ری، چالوس، گنبد، شیراز و... می آیند. نمی توانیم جمعه بازار را به پنجشنبه بازار در مکان دیگر شیفت بدهیم.
 
او تاکید کرد: همه ما غرفه داران کپسول داریم. تنها 8 ساعت در هفته به این مکان نیاز داریم. 20 سال در اینجا فعالیت می کنم و یک شبه نان من و سه بچه ای که با غرور کار می کنیم و به خودمان تکیه داریم را می برید.
 
نماینده غرفه داران افزود: مسئولین باید درست فکر کنند که ایمن سازی به کسب و کار ما ضربه وارد نکند. ما کسی را جز شهرداری نمی شناسیم. در چین بیمارستان را ظرف 10 روز ساختند اینجا هم با سرعت ایمن کنید. چرا چندین ماه باید تعطیل کنید که بعد از آن مشخص نباشد چه اتفاقی رخ می دهد.
 
او ادامه داد: تا صبح نخوابیده ایم. نمی دانیم چه اتفاقی برای نان شب ما می افتد. همه ما 1000 کسبه با حدود 20 نفر کار می کنیم. تنها ما از نان خوردن نمی افتیم.
 
به گفته او مسئولین وعده داده اند که تا آخر فروردین این فضا را حفظ کنند.
 
رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران: هویت شهری پاساژ پروانه متعلق به پایتخت است
 
الهام فخاری رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در حاشیه بازدید خود از پاساژ پروانه با اشاره به این نکته که باید در مدیریت شهری تصمیم‌گیری‌ها بر اساس پیش‌بینی همه جوانب کار باشد، گفت: باید با نگاه عقلانی و باتوجه به عواطف مردم، باید درباره وضعیت پاساژ پروانه تصمیم‌گیری کرد و باید دانست که فضای زندگی مردم تفکیک‌پذیر نیست و موضوعات و تصمیم‌گیری‌ها در مدیریت شهری باید بیشتر به سمت تعامل‌های اجتماعی و فرهنگی باشد.
 
رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران تأکید کرد: اگر قرار است محیط کسبی دچار تغییر شود، مردم نسبت به آن در هر حوزه واکنش نشان می‌دهند و باید تأکید کرد که هویت شهری پاساژ پروانه مهم است و این موضوع به مردم ربط دارد.
 
فخاری با اشاره به ایمن‌سازی پاساژ پروانه، گفت: باید به گونه‌ای تصمیم گرفت که در کنار حفظ مسائل روانی و روحی کسبه پاساژ پروانه، ایمنی آن نیز رعایت شود و متأسفانه نباید برای تأمین نظر یک نهاد دیگر جهت تأمین پاساژ پلاسکو به شکل بخشینه‌گری به پاساژ پروانه نگاه کرد.
 
رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به این نکته که غرفه‌داران پاساژ پروانه به شهرداری تهران اعتماد دارند، گفت: شهرداری تهران نیز باید در مسیر اعتماد مردم حرکت کند و تنها به فکر تعامل نباشد، زیرا هویت اجتماعی جمعه بازار پروانه نباید به شکل چند وجهی مورد توجه قرار بگیرد.
 
سخنگو شورای شهر تهران: ایمنی، اقتصاد و هویت سه بُعد ضروری پاساژ پروانه است
 
علی اعطا ، سخنگوی شورای شهر تهران در بازدید خود از پاساژ پروانه و جمعه بازار آن در جمع خبرنگاران با اشاره به سابقه فعالیت جمعه بازار پروانه، گفت: جمعه بازار پروانه بیش از دو دهه در حال فعالیت است که در این بازه زمانی به هویتی دست یافته که مردم آن را به بازار صنایع دستی و عتیقه می‌شناسند.
 
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: چندی است شهرداری تهران درگیر تأمین پارکینگ ساختمان پلاسکوست و به دلیل آنکه پاساژ پروانه در شعاع ۲۵۰ متری ساختمان پلاسکو است، مورد توجه جهت تأمین پارکینگ ساختمان پلاسکو قرار گرفته است و قرار است مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی آن انجام شود.
 
اعطا با تأکید بر این نکته که ایمنی مهم است، گفت: ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی پاساژ پروانه باید زودتر مورد توجه مدیریت شهری قرار می‌گرفت، زیرا پس از تجربه ساختمان پلاسکو، شعار کمیته پلاسکو این بود که پلاسکو را فراموش نکنیم.
 
او ادامه داد: میزان حضور شهروندان در جمعه بازار پاساژ پروانه، جمعه‌ها بالغ به ۲۰ هزار نفر می‌شود که این امر ایمن‌سازی آن را بیش از پیش مهم می‌کند، اما نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که باید تصمیمی درست در این زمینه گرفته شود تا در این شرایط اقتصادی به گونه‌ای عمل نشود که ارتزاق هزار خانوار مشغول به فعالیت در پاساژ پروانه با خطر مواجه شود.
 
عضو شورای شهر تهران با اشاره به این نکته که پاساژ پروانه دارای ۳ بعد است، گفت: بعد ایمنی، اقتصاد و هویت از ویژگی‌های مهم پاساژ پروانه است و باید بدانیم هویت این پاساژ متعلق به شهر است و هر تصمیم مدیریت شهری باید در مسیر حفظ این ۳ بعد باشد.
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری  برنا  ،تاریخ انتشار:   26  بهمن    1398،کدخبر:  964317 ،www.borna.news
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین