پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۲۶۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴
ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای پادشاه عمان پیام ارسال کرده است. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در ادامه سفر خود به آفریقا و برخی کشورهای خاورمیانه که از روز شنبه ۲۶ بهمن ماه آغاز شده بود، شب گذشته و پس از پایان دیدار ۳ روزه از عربستان، وارد عمان شد.

شعار سال: ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای پادشاه عمان پیام ارسال کرده است. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در ادامه سفر خود به آفریقا و برخی کشورهای خاورمیانه که از روز شنبه ۲۶ بهمن ماه آغاز شده بود، شب گذشته و پس از پایان دیدار ۳ روزه از عربستان، وارد عمان شد.
به گزارش خبرگزاری رسمی عمان، در این دیدار پادشاه عمان و وزیر خارجه آمریکا در خصوص روابط دوجانبه به بحث و تبادل نظر پرداختند. اگر چه بنا به گفته پنتاگون، اهداف این سفر بیشتر در جهت مقابله با نفوذ چین، روسیه و ایران بوده است، اما با ورود وزیر خارجه آمریکا به عمان، گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال مبادله پیام بین آمریکا و ایران از طریق عمان و میانجی‌گری این کشور عربی، افزایش یافته است.
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی مطرح کرد که یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عنوان کرده که دولت عمان با ایران و آمریکا در ارتباط بوده و مذاکره میان این دو کشور، غیر محتمل نیست.
وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای با اعلام سفر پمپئو به عمان، اعلام کرد که در این سفر، وزیر خارجه آمریکا درباره روابط تجاری، همکاری‌های دوجانبه و نیز امنیت دریانوردی با مقام‌های عمانی گفت‌وگو کرده است. در این بیانیه همچنین آمده است که پمپئو در دیدار با سلطان عمان، پیام دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا را به سلطان عمان ابلاغ کرد همچنین دو طرف با بررسی تحولات اخیر در یمن، تاکید کردند که راه‌ حل سیاسی تنها راه پایان دادن به درگیری و تضمین صلح، شکوفایی و امنیت در این کشور است.
خبرگزاری عمان نیز گزارش کرد که در این دیدار، همکاری دوجانبه واشنگتن و مسقط و مسائل دارای اهتمام دو کشور بررسی شد.
بر اساس این گزارش، پمپئو از سلطان عمان برای سفر به آمریکا دعوت کرد و او نیز این دعوت را پذیرفت. پمپئو همچنین مطرح کرده است که آمریکا به همکاری بیشتر با عمان ادامه خواهد داد و در این زمینه تمایل به همکاری با سلطان هیثم، پادشاه جدید عمان دارد. دو طرف همچنین بر اهمیت همکاری امنیتی با شورای همکاری خلیج‌فارس به منظور شکوفایی برقراری امنیت و ثبات در منطقه تأکید کرده‌اند. اگر چه در خبرها کمتر سخنی از موضوع ایران در مذاکرات پمپئو با عمانی‌ها مطرح شده اما از آن جایی که عمان به عنوان یک میانجی قدیمی در خلیج فارس شناخته می‌شده که معمولا پیام‌های مهمی را بین طرف‌های درگیر رد و بدل می‌کرده است، حالا احتمال این که بیشتر موضوعات مطرح شده در جلسات محرمانه ایران باشد، افزایش یافته است. این در حالی است که چندی پیش، یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان در مصاحبه با روزنامه کویتی الرأی گفته بود: عمان با هر دو کشور ایران و آمریکا روابط مهمی دارد و ما حرف‌های آن‌ها را می‌شنویم و امیدواریم که فرصتی پیش آید که بتوانیم قدم‌های مثبتی در این زمینه برداریم.
ارتباط و رفت و آمد اخیر مقام‌های دو کشور ایران و عمان نیز یکی از موارد مهم و مرتبط با این موضوع دانسته می‌شود. از آنجا که منازعات ایران و آمریکا، همواره تاثیرات گسترده‌ای بر کشورهای منطقه، کشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین کشورهای مرتبط با دو طرف داشته است، همواره درخواست‌های متعددی از جانب این کشورها به صورت مستقیم و غیر مستقیم، علنی و غیر علنی در جهت ایفا کردن نقش میانجی برای حل اختلاف‌های طرفین و ایجاد مقدمات لازم برای نشستن آنها بر سر میز مذاکره وجود داشته است. به عنوان نمونه در همین یک سال اخیر خبرهایی از درخواست کشورهایی مانند پاکستان، ژاپن، قطر و عمان برای میانجی‌گری بین ایران و آمریکا مطرح شده بود.
این درخواست‌ها بعد از ترور شهید قاسم سلیمانی و به دلیل افزایش حساسیت‌ها ادامه یافت، به نوعی که پاکستان، عمان و قطر رایزنی‌های خود را با ایران در این زمینه ادامه دادند و حتی هند نیز آمادگی خود را در این زمینه اعلام کرد.
در این بین اما سیاست‌های میانجی‌گری عمان از سابقه دیرینه‌تری برخوردار است. ایران و عمان از تاریخ روابط مشترک دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی بالایی در منطقه برخوردار هستند. در این میان، سلطان قابوس، رهبر و شاه پیشین عمان در همه این سال‌ها، تا حد توان و به اندازه ظرفیت، نقش میانجی را میان ایران و آمریکا ایفا کرده بود.
با مرگ سلطان قابوس و با انتقال آرام قدرت به هیثم بن طارق آل سعید، پادشاه جدید نیز سیاست خارجی جدید خود را در راستای همان عادت پیشین، پی گرفته و قصد دارد با استفاده از ظرفیت‌های خود، سهمی در آرامش بخشیدن به فضای پر التهاب روابط خارجی کشورهای دوست، در منطقه داشته باشد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همدلی،تاریخ انتشار:4اسفند1398،کد خبر:1193،www.hamdelidaily.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Germany
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
0
0
دیگه سلطان قابوس نیست که بهش اعتماد وجود داشته باشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین