پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۴۱۸۶
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۷
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برنامه جدید دولت برای بازار اجاره از تهاتر زمین دولتی با انبوه سازان خبر داد.پروانه اصلانی در خصوص برنامه‌های معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی برای ساماندهی بازار اجاره، اظهار داشت:اتاق فکری در این معاونت تشکیل شده که بر اساس آن، وزارت راه و شهرسازی به دنبال آن است تا با استفاده از ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد و همچنین ظرفیت‌های بخش خصوصی، مدل اجاره‌داری حرفه‌ای را در کشور ایجاد کند که به همین لحاظ، ضرورت دارد تا مشوق‌هایی از سوی وزارتخانه به بخش خصوصی ارائه شود و بخش خصوصی واحدهایی را بسازد و یا واحدهایی را که در حال تکمیل دارد در اختیار این بخش و دولت قرار دهد.

شعار سال: پروانه اصلانی در خصوص برنامه‌های معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی برای ساماندهی بازار اجاره، اظهار داشت:

اتاق فکری در این معاونت تشکیل شده که بر اساس آن، وزارت راه و شهرسازی به دنبال آن است تا با استفاده از ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد و همچنین ظرفیت‌های بخش خصوصی، مدل اجاره‌داری حرفه‌ای را در کشور ایجاد کند که به همین لحاظ، ضرورت دارد تا مشوق‌هایی از سوی وزارتخانه به بخش خصوصی ارائه شود و بخش خصوصی واحدهایی را بسازد و یا واحدهایی را که در حال تکمیل دارد در اختیار این بخش و دولت قرار دهد.

وی با تاکید بر اینکه ساخت واحدهای استیجاری توسط بخش خصوصی و با حمایت دولت، طرحی میان‌مدت است، خاطرنشان کرد:

هم‌اکنون پروژه‌های مسکونی نیمه‌تمام و تمام شده هستند که قابلیت الحاق به طرح اجاره‌داری حرفه‌ای را دارند؛ این در حالی است که در این بخش، پیشنهاد می‌شود تا بخش خصوصی واحدهای ساخته شده و یا در حال تکمیل خود را با دولت تهاتر کند و با ارائه واحدهای مسکونی، از دولت زمین برای احداث واحدهای جدید بگیرد.

*** اجاره با بهای متناسب با درآمد

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، تصریح کرد:

واحدهای مسکونی تکمیل شده و در دست تکمیل در طرح اجاره‌داری حرفه‌ای به استیجار برای گروه‌های مختلف درآمدی که توان تأمین مسکن خود را ندارند و یا بخش عمده درآمد آن‌ها به اجاره‌بها اختصاص یافته است، با بهای متناسب با درآمد، اجاره داده می‌شود.

*** سامانه املاک و اسکان برای ساماندهی بازار اجاره

اصلانی افزایش عرضه واحدهای اجاره‌ای را راه‌حلی برای ساماندهی بازار اجاره عنوان کرد و توضیح داد:

سامانه املاک و اسکان که به تازگی رونمایی شد در صورت تکمیل توسط نهادها و سازمان‌های مختلف دخیل اطلاعات در این سامانه، این قابلیت و توان را دارد که واحدهای خالی را برای بازار استیجار عرضه کند.

وی تاکید کرد: همانطور که بارها نیز اعلام شده‌است برای اینکه این سامانه بتواند فعالیت مورد انتظار را ارائه دهد، نیازمند اطلاعاتی است که از حوزه‌ها و سازمان‌های مختلف باید در اختیار سامانه قرار بگیرد و خروجی این سامانه متکی به اطلاعات، شناسایی واحدهای خالی است.

***شناسایی خانه‌های خالی

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، افزود:

تفاضاهای مشخصی را برای دستگاه‌های اجرایی همچون آب، برق، گاز، مرکز آمار، سازمان امور مالیاتی، شرکت خدمات انرژی و دیگر سازمانها که این اطلاعات را دارند، ارسال کرده‌ایم.

نهادها و سازمان‌های دارای اطلاعات باید اطلاعات خود را با این سامانه به اشتراک بگذارند و به محض آنکه این اطلاعات در سامانه ثبت و به اشتراک گذاشته شود، این سامانه قابلیت شناسایی خانه‌های خالی را دارد که ما امیدوار هستیم تا پایان سال ۹۸، این اتفاق بیفتد و ما بتوانیم در سال آتی از این ظرفیت به نفع کشور بهره ببریم.

*** کم‌کردن فشار اجاره‌بها

اصلانی از موضوعات در دست پیگیری این وزارتخانه را کم‌کردن فشار اجاره‌بها برای گروه‌هایی که در تأمین مسکن خود مشکل دارند، اعلام کرد و گفت:

هم‌اکنون علاوه بر دهک‌های یک تا سه که توان تأمین مسکن را برای خود ندارند، گروه‌های میان درآمدی که شامل دهک‌های ۴ تا ۷ هستند نیز در تأمین مسکن خود مشکلاتی را دارند که به همین منظور، جلساتی را با نهادهای متولی حمایت گروه‌های کم درآمد تشکیل داده و به دنبال رفع مشکلات در این خصوص هستیم.

وی یادآور شد: تأمین مسکن گروه‌های کم‌درآمدی صرفاً به دنبال ساخت واحدهای مسکونی نیست بلکه تأمین بخشی از اجاره‌بها، ارائه وام‌های قرض الحسنه نیز شامل این طرح بوده و امید است تا پایان سال مدل حمایتی دولت در تأمین مسکن کم درآمدها در بخش اجاره داری تدوین شود.

*** کنترل نوسانات اقتصادی

اصلانی همچنین در در رایطه با مدل بانک مسکن برای ارائه ۳۰ میلیون تومان کمک ودیعه اجاره‌بها، اعلام کرد:

متأسفانه این طرح در بانک مرکزی باقی ماند؛ اما آن‌ها نیز به دنبال آن هستند تا مدل خود را با مقررات موجود بانکی منطبق کنند؛ بدین معنا این طرح از بین نرفته‌است؛ بلکه در دست بررسی است تا قابلیت اجرایی پیدا کند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی درپایان، اظهار داشت:

به طور کلی هر اقدامی انجام دهیم که بتواند عرضه را در بازار مسکن ایجاد کند، می‌تواند اجاره بها را کنترل کند؛ اما یادمان باشد تمام این اقدامات در بستر اقتصاد کلان صورت می‌گیرد؛ بدین معنا باید تلاش شود تا نوسانات اقتصادی کنترل شود؛ در غیر این صورت نوسانات اقتصادی می‌تواند حرکت‌های بخشی را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

سایت شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری صنایع ، تاریخ انتشار 13 اسفند    98، کد خبر:   162525، www.sanayepress.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین