پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۴۳۲۹
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۶
تعویض روغن موتور که بسته به نوع خودرو متفاوت است ، یکی از مهم ترین نکات در زمینه مراقبت از اتوموبیل می ‎باشد . روغن موتور سالم به بسیاری از مشکلات هزینه بر اتوموبیل کمک کرده و از قطعات آن محافظت می‎ کند . روغن موتور سالم، باعث طولانی تر شدن عمر موتور خودرو نیز خواهد شد .
شعارسال: چگونه بفهمیم زمان تعویض روغن موتور خودرو فرا رسیده است؟ اکثر افراد می گویند زمانی که روغن سیاه شود زمان تعویض است .
 
 تعویض روغن موتور که بسته به نوع خودرو متفاوت است ، یکی از مهم ترین نکات در زمینه مراقبت از اتوموبیل می ‎باشد . روغن موتور سالم به بسیاری از مشکلات هزینه بر اتوموبیل کمک کرده و از قطعات آن محافظت می‎ کند . روغن موتور سالم، باعث طولانی تر شدن عمر موتور خودرو نیز خواهد شد .
 
چرا باید روغن موتور خودرو تعویض گردد ؟
 
با شروع کار موتور ، روغن در معرض اکسیده شدن و تجزیه حرارتی و آب و سوخت خام قرار دارد؛ به همین دلیل روغن آلوده شده و به مرور کیفیت خود را از دست می دهد . از سوی دیگر مواد افزودنی آن نیز رفته رفته مصرف می شوند. این مواد افزودنی شامل پاک کننده ظرفیت معینی برای جذب و معلق نگه داشتن ذرات می باشد.
 
به ازای مصرف هر لیتر بنزین ، یک لیتر آب تولید می شود که مقداری از آن به صورت بخار از اگزوز خارج می شود و باقیمانده آن به روغن افزوده می شود.


فوایدو اثرات مثبت تعویض روغن خودرو در زمان مناسب
 
1. روغن عنصر اصلی یک موتور برای داشتن عملکردی مناسب است :
 
روغن، سایش و پارگی را کاهش داده و قطعات موتور را خنک نگه می ‎دارد . تعویض روغن به تمیز شدن اجزای داخلی موتور کمک کرده و آلودگی های به جای مانده از روغن قبلی را برطرف خواهد کرد . تعویض روغن باعث سالم ماندن موتور و جلوگیری از اثرات آسیب زننده احتمالی به آن خواهد شد . تعویض روغن موتور همچنین موجب به حداکثر رسیدن عملکرد خود رو نیز خواهد شد و به عبارت دیگر، عدم تعویض به موقع روغن موتور باعث کاهش عملکرد اتوموبیل شما می شود و عمر فیلترروغن را نیز کاهش خواهد داد.
 
2. روغن موتور با ایجاد لایه ای محافظ بین قسمت های متحرک موتور، از آن ها در برابر سایش و فرسودگی محافظت می‎ کند :
 
این امر یکی از اصلی ترین دلایل مهم بودن تعویض روغن موتور در زمان مناسب است.
 
3. عدم تعویض به موقع روغن موتور:
 
  باعث ایجاد اصطحکاک در قسمت های متحرک موتور می ‎شود و هرچه اصطحکاک بیشتر شود ، احتمال وقوع مشکلات مختلف و هزینه بر در موتور ماشین بیشتر خواهد شد . در برخی موارد نادر نیز عدم تعویض به موقع روغن موتور باعث انفجار موتور اتوموبیل می ‎شود.
 
4. عدم تعویض روغن موتور در طولانی مدت :
 
باعث کاهش غلظت روغن موتور و ژل مانند شدن آن می‎ شود . عدم استحکام لازم روغن موتور می ‎تواند نقش به سزایی در ایجاد احتراق داخلی اتوموبیل داشته باشد . بروز مشکلات مختلف در موتور به دلیل عدم تعویض به موقع روغن آن ، در نهایت باعث از کار افتادگی موتور اتوموبیل می ‎شود و بنابراین شما مجبور به تعویض موتور خودرو خود خواهید بود .
 
5. نکته ای که بسیاری از مردم در رابطه با روغن اتوموبیل نمی ‎دانند این است که رانندگی با اتوموبیل باعث سوختن روغن موتور شده و سطح آن دائما کاهش می ‎یابد و بنابراین میزان روغن مورد نیاز موتور دائما در حال کاهش بوده و به همین دلیل باید دائما جایگزین شود . برای اندازه گیری میزان روغن موتور خود به تعمیر گاه مراجعه کرده و در صورت لزوم ، آن را تعویض کنید.
 
6. عدم تعویض به موقع روغن موتور باعث اصطحکاک قطعات داخلی موتور و در نهایت زنگ زدگی آن ها خواهد شد :
 
زنگ زدگی قطعات داخلی موتور باعث آسیب رسیدن به آن و بروز مشکلات جدی تری در آن خواهد شد .
 
7. استفاده از روغن موتور قدیمی و فرسوده باعث ایجاد آسیب به قسمت های مختلف موتور و حتی سوراخ شدن آن نیز می‎شود.
 
در این وضعیت روغن موتور به بیرون نشت کرده و به اجزای دیگر خودرو آسیب وارد خواهد کرد.
 
8. تعویض منظم روغن موتور به بهبود راندمان سوخت و به طور کلی به کاهش مصرف سوخت اتوموبیل کمک خواهد کرد.
 
به عبارت دیگر، موتور در صورت داشتن عملکرد بهینه، از سوخت کمتری استفاده خواهد کرد و به این ترتیب هزینه های شما را نیز کاهش خواهد داد. سرمایه گذاری شما در تعویض به موقع روغن موتور، باعث طول عمر وسیله نقلیه شما نیز خواهد شد.
 
9. تعویض به موقع روغن موتور، باعث تولید کمتر آلودگی و جلوگیری از ایجاد گازهای مضر و تخریب کننده اکسیژن هوا خواهد شد.
 
از آنجایی که خودرو ها برای تشخیص فرسودگی، باید آزمایش میزان تولید آلاینده ها را پشت سر بگذارند، تعویض روغن موتور در زمان مناسب، به کاهش میزان تولید آلاینده های مضر و در نتیجه کاهش میزان فرسودگی خودرو کمک خواهد کرد. این امر در نهایت به حفظ محیط زیست از گازهای گلخانه ای نیز کمک می‎کند.
 
با توجه به نکات ذکر شده، تعویض منظم روغن موتور، مهم ترین بخش تعمیر و نگهداری از خودرو است. با سرمایه گذاری در این زمینه به طول عمر اتوموبیل خود و جلوگیری از بروز مشکلات مختلف در آن کمک کنید.
سیاه شدن روغن نشان دهنده زمان مناسب برای تعویض روغن است؟
 
بسیاری از مردم به اشتباه تصور می کنند که سیاه شدن روغن به دلیل خراب شدن آن است. اگر روغن موتور پس از مدتی استفاده سیاه نشد می بایست آن را تعویض نمود .در موتور سالم ،سیاه شدن روغن به دلیل خاصیت پاک کنندگی آن است که دوده حاصل از احتراق را در خود بصورت معلق نگه می دارد و طبعا سیاه می شود. البته اگر در مدت زمان معین ، روغن موتر سیاه نشد باید مشکل را بررسی کنید .چرا که روغن موتور مصرفی شما ، از قدرت کافی برای جذب و معلق نگه داشتن دوده ها و مواد زائد برخوردار نیست .در نتیجه دوده ها و آلودگی ها روی قطعات موتور و لابلای انها ته نشین شده و باعث عدم انتقال حرارت ، سائیدگی ،رینگ چسباندن و روغن سوزی بیش از اندازه و کاهش تراکم گاز و کشش موتور خواهد شد.
 
اگر روغن موتور زیاد باشد چه میشود
 
داخل موتور قطعه ای هست بنام کاسه نمد ک به سرمیل لنگ و انتهای میل لنگ متصل است که اگر روغن موتور زیاد باشد موجب خرابی کاسه نمد خودرو شوده و در نهایت ریزش روغن میشود.
 

نکات مهم در مورد روغن موتور
 
    بهتر است هنگام تعویض روغن، فیلتر روغن نیز تعویض گردد.

     در موتورهای با تکنولوژی بالا نباید از روغن های موتور با سطح کارآیی پایین تر استفاده شود .

     در موتورهای قدیمی برای استفاده از روغن موتورهای باکیفیت می بایست جانب احتیاط را نگهداشت و در صورت لزوم تفاوت سطوح از یک درجه بیشتر نباشد.

     با توجه به عوامل گوناگون از قبیل کیفیت سوخت، شرایط آب و هوایی، ترافیک، نوع رانندگی و بسیاری موارد دیگر کیلومتر کارکرد ذکر شده برای روغن موتور عموما قابل حصول نبوده و تعویض روغن قبل از رسیدن به حداکثر زمان کارکرد، توصیه می گردد.

     در زمان تعویض روغن ، از دستگاه های مکش که روغن را از بالای موتور، می نمایند استفاده نکنید. چرا که به دلیل تجمع رسوبات و آلودگی ها در کف کارتر روغن، تخلیه از انتهای کارتر موجب خروج بیشتر لجن و سایر آلاینده ها خواهد شد.

     استفاده از ظروف پلاستیکی نسبت به فلزی، مقرون به صرفه تر بوده و آلودگی کمتری داشته و میزان هدر رفتن روغن پایین تر خواهد بود.

     هنگام خرید روغن موتور همواره باید به خاطر داشت الزاما گرانترین روغن همیشه مناسب ترین نمی باشد .
     روغن موتور در هر صورت موجب آسیب به پوست می شود ، از تماس طولانی مدت با آن باید اجتناب کرد .

     از ترکیب دو نوع روغن موتور غیرهمنام و یا با دو سطح کیفی متفاوت خودداری کنید زیرا تاثیر متقابل مواد افزودنی بعضا متفاوت موجود در روغن ها بر روی یکدیگر ، منجر به صدمات شدید به موتور می شود .

     متوسط زمان تعین شده برای تعویض روغن در کشورهای پیشرفته صنعتی 13000کیلومتر و برای کشور ما، ایران این رقم حدود 3000کیلومتر می باشد.
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری    برنا ،تاریخ انتشار:  13   اسفند 1398،کدخبر:   972958 ،www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین