پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۶۵۰۴
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۴
با توجه به لحن متخاصم رهبران دو کشور و با وجودی که شانس زیادی برای تلطیف فضای روابط بین ایالات متحده آمریکا و ایران در برهه کنونی وجود ندارد، اما به نوشته بی‌بی‌سی عملکرد واشنگتن در قبال درخواست وام ایران از صندوق بین‌المللی پول می‌تواند تاحدود زیادی فضای روابط دوجانبه را تحت تاثیر قرار دهد.

شعارسال:  مقامات آمریکا در اواخر ماه فوریه (3 هفته پیش) از طریق سفارت سوییس در تهران پیامی به ایران فرستاده‌اند و پیشنهاد ارایه کمک به ایران را مطرح کرده‌اند.
 
وب سایت شبکه خبری بی‌بی‌سی بریتانیا با انتشار گزارشی به قلم " جاناتان مارکوس" تاثیر بحران کرونا در روابط بین ایران و آمریکا را مورد بررسی قرار داده است.
 
 در این مطلب با اشاره به بحران جهانی کرونا و موقعیتی که شیوع این ویروس در ایران تحت تحریم پدید آورده، نوشت: ایران برای نخستین بار طی 6 دهه گذشته تحت فشار اقتصادی ناشی از ویروس کرونا از صندوق بین‌المللی پول تقاضای یک وام اضطراری 5 میلیارد دلاری کرده است.
 
همچنین مقامات تهران کمپینی راه انداخته‌اند که با انتقاد از تحریم‌های آمریکای علیه ایران، ادامه این تحریم‌ها علیه ایران را در شرایط فعلی مانعی جدی در رسیدگی به امور پزشکی و بهداشتی مردم ایران می‌دانند. آنها از دیگر کشورها می خواهند به تحریم‌های آمریکا اعتنایی نکنند.
 
مقامات آمریکا هم با وجودی که اظهارات تندی درباره  ادعای پنهانکاری مقامات ایران در برابر "ویروس چینی ووهان"  و "همدستی حکومت ایران با ویروس قاتل ووهان" (اظهارات روز سه‌شنبه اخیر مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا) مطرح می‌کنند، اما از سوی دیگر بر آمادگی خود برای ارایه کمک به ایران تاکید دارند.
 
مقامات آمریکایی می‌گویند اخیرا تسهیلاتی را از طریق کانال مالی سوییس برای ایران در نظر گرفته‌اند. همچنین مقامات آمریکا در اواخر ماه فوریه (3 هفته پیش) از طریق سفارت سوییس در تهران پیامی به ایران فرستاده‌اند و پیشنهاد ارایه کمک به ایران را مطرح کرده‌اند.
 
ژنرال "فرانک مککنزی" فرمانده "سنتکام" اخیرا در جلسه استماع در سنا گفته شیوع ویروس کرونا در ایران ممکن است منجر به یک ایران تضعیف شده و"خطرناک‌تر" شود.
 
بی‌بی‌سی در ادامه نوشته در واقع به نظر می‌رسد به طورکلی همه‌گیر شدن ویروس کرونا در جهان و خاورمیانه دستکم در آینده میان مدت از احتمال تنش و تقابل نظامی در این منطقه از جهان بکاهد.
 
آمریکا امیدوار است ایران همزمان با آزادی زندانیان داخلی در ادامه بازداشت برخی زندانیان دوتابعیتی (ایرانی- آمریکایی) هم تجدیدنظر کند و حتی "مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا این تمایل را به زبان آورده است.
 
با توجه به لحن متخاصم رهبران دو کشور و با وجودی که  شانس زیادی برای تلطیف فضای روابط بین ایالات متحده آمریکا و ایران در برهه کنونی وجود ندارد، اما به نوشته بی‌بی‌سی  عملکرد واشنگتن در قبال درخواست وام ایران از صندوق بین‌المللی پول می‌تواند تاحدود زیادی فضای روابط دوجانبه را تحت تاثیر قرار دهد.

 
عکس: خبرگزاری فرانسه
 

 
آزادی موقت (2 هفته‌ای) "نازنین زاغری راتکلیف" نشانه‌ای مثبت از احتمال تغییراتی در رویکرد تهران در قبال زندانیان دوتابعیتی است؛ همچنین ممکن است ایران برخی گروه‌های ضد آمریکایی در منطقه را مهار کند.
 
و در نهایت اینکه اکنون نوبت دولت ترامپ است که تعیین کند در قبال ایران چه رویکردی در پیش خواهد گرفت؛ یک رویکرد این است که به دلایل انسانی و با توجه به بحران ویروس کرونا از فشارهای تحریمی خود بکاهد و اجازه دهد مبادلات مالی و بانکی ایران برای مهار بحران کرونا در این کشور تسهیل شود و رویکرد دیگر این است که بحران کرونا را هم فرصتی به منظور تشدید "فشار حداکثری" به امید فروپاشی داخلی در ایران، در نظر بگیرد.
 
اتخاذ هر یک از این 2 رویکرد می‌تواند تصمیم سرنوشت‌سازی برای دوران پس از بحران کرونا باشد.
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  ازسایت خبری تحلیلی   عصر ایران  ،تاریخ انتشار:  29  اسفند 1398،کدخبر:    719544  ،www.asriran.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین