پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۶۸۶۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آهسته آهسته به مراحلی حساسی رسیده است؛بسیاری از سنت‌ها و هنجار‌های ریاست جمهوری که دونالد ترامپ آن‌ها را به حاشیه رانده بی انتها نبوده‌اند. آن‌ها در واقع الان به کلی تغییر کرده‌اند. این یعنی حتی با تغییر ترامپ، تغییر این شرایط ساده نیست.

شعار سال:بسیاری از سنت‌ها و هنجار‌های ریاست جمهوری که دونالد ترامپ آن‌ها را به حاشیه رانده بی انتها نبوده‌اند. آن‌ها در واقع الان به کلی تغییر کرده‌اند. این یعنی حتی با تغییر ترامپ، تغییر این شرایط ساده نیست.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آهسته آهسته به مراحلی حساسی رسیده است؛ جمهوری خواهان همچنان معتقدند گزینه‌ای بهتر از ترامپ ندارند و او را به عنوان کاندیدای خود معرفی کرده‌اند. دموکرات‌ها اما در حال رقابت هستند و گزینه اصلی آنها در این مرحله جو بایدن و برنی سندرز است.

هرچند رقابت‌ها در آمریکا ادامه دارد اما برخی کارشناسان معتقدند دونالد ترامپ شرایطی ایجاد کرده که پس از او مقام ریاست جمهوری به حالت نرمال برنخواهد گشت. استفان والت نظریه پرداز برجسته روابط بین الملل و استاد دانشگاه هاروارد در فارین پالیسی نوشته میراث ترامپ، میراث بسیار عجیبی است زیرا او به شدت آمریکا را تضعیف کرده است و افراد بسیاری در تلاش هستند تا خسارت‌های ترامپ را به حداقل برسانند.

بخشی از نوشته والت در سایت انتخاب این‌چنین آمده است: «آنها مثل پدر مادرهایی هستند که تلاش می‌کنند کودک نوپای غیرقابل کنترلی را در یک بازار شلوغ چینی کنترل کنند: تمرکز روی نجات دادن قوری‌های چینی بازار است و کسی به این فکر نمی‌کند وقتی آن کودک نوپا کارش تمام شد باید چه کاری انجام دهد.»

جاشوآ زیتس تاریخ نگار آمریکایی در سایت پولیتیکو نوشته ترامپ بیشترین تایم خود را در سه سال گذشته صرف از بین بردن هنجار‌ها و سنت‌ها کرده است و همین مساله نگرانی‌هایی را بابت از بین رفتن مقام ریاست جمهوری، تضعیف دموکراسی آمریکایی و از بین رفتن نهاد‌ها ایجاد کرده است. برخی کاندیدا‌ها نظیر جو بایدن فکر می‌کنند همه چیز می‌تواند به قبل از ترامپ برگردد. چه در سال ۲۰۲۱ یا چه در سال ۲۰۲۵ اما باید گفت این یک امید واهی است.

مشکل اینجاست: بسیاری از سنت‌ها و هنجار‌های ریاست جمهوری که ترامپ آن‌ها را به حاشیه رانده بی انتها نبوده‌اند. آن‌ها در واقع الان به کلی تغییر کرده‌اند. این یعنی حتی با تغییر ترامپ، تغییر این شرایط ساده نیست.

برای مثال سه نهاد را در نظر داشته باشید: گزارش‌های خبری کاخ سفید، دادگاه‌های مستقل و کارکنان بخش دولتی فراحزبی. بنیان‌های این سه نهاد بسیار جوان و شکننده‌تر از چیزی است که شما فکر می‌کنید و به محض اینکه تکان بخورد دیگر به راحتی قابل تعمیر نیست.

اگرچه در موقعیت‌های حساس تاریخی نظیر جنگ داخلی، دوران پیشرفت و جنگ جهانی اول، دولت از نظر وسعت و اهمیت به طور موقت منبسط شده بود، اما ریاست جمهوری همواره در یک قرن و نیم ابتدایی خود قدرت محدودی در امور ملی داشته است. این وضعیت در دهه‌های ۱۹۳۰ و ۱۹۵۰ و سپس در جریان جنگ جهانی دوم و در نهایت در جنگ سرد به دلیل ضرورت‌ها تغییر کرده، اما همیشه موقتی بوده است.

 چه کسی از دموکرات‌ها می‌تواند در شرایط امروز ادعا کند که می‌تواند به سرعت رستاخیزی ایجاد کند؟ همین الان برخی کاندیدا‌های ریاست جمهوری وعده داده‌اند که وزارت دادگستری را برای تحقیق درباره برخی مخالفان سیاسی و رهبران تجاری کشور بسیج خواهند کرد. یا اگر رییس جمهور بعدی یک جمهوری‌خواه باشد، چه کسی می‌تواند تضمین کند که او به دنبال ایجاد نُرم‌ها و سنت‌های جدیدی خواهد رفت؟

به نظر می‌رسد اجماع خوبی در بین سناتور‌ها وجود دارد که می‌گوید دخالت خارجی در انتخابات موضوع حائز اهمیتی نیست. این هنجار یک زمینه منطقی پیدا کرده است.

مانند قانون‌های نانوشته، فرهنگ‌های سیاسی نیز به طور ناخودآگاه ایجاد می‌شوند و روسای جمهوری به ویژه در دهه‌های اخیر از توانایی خود برای ایجاد یک اثر ماندگار در فرهنگ لذت می‌برند. آن‌ها اختیارات وسیعی برای از بین بردن روش‌های قدیمی دارند. همان طور که آبراهام لینکلن که سهم خود را از تغییر ساختار‌ها برای همیشه به جای گذاشته می‌گوید: تخم مرغ شکسته قابل اصلاح نیست!

حقیقت آن است که آمریکای بعد از ترامپ نیازمند بازسازی است و این یک پروسه بسیار زمان‌بر است که ممکن است ماه‌ها و حتی سال‌ها طول بکشد.
فرید زکریا ستون نویس مشهور آمریکایی قبلا درباره ترامپ یادداشتی نوشت و اشاره کرد که هیچکس از اظهارات عجیب ترامپ تعجب نمی‌کند زیرا ترامپیسم عادی شده است و با وجود اینکه رشد اقتصادی در جهان تقریبا ثابت بوده و کشور‌ها رو به جلو حرکت می‌کنند، زمانه تغییر کرده است. جهانی شدن که یک زمان عنوان اصلی مباحث بود امروز جایش را به پوپولیسم داده است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24،تاریخ انتشار:3فروردین 1399،کد خبر:208286،www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
0
0
دیگه دنیا بعد از ترامپ به سختی به دوران های قبل از این آدم برگرده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین