پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۶۹۹۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
در حالی که شیوع کرونا و اضطراب ناشی از آن خانواده‌های کم‌درآمد را در نگرانی عمیق در مورد وضعیت معیشتی‌شان فرو برده است، گویا دولت قصد دارد با اجرای طرحی خام، منابع مهم و کمیاب کنونی اقتصاد کشور را با شیوه نادرست توزیع کرده و به هدر دهد.

شعار سال: با شیوع بیماری کرونا از هفته اول اسفندماه بسیاری از مشاغل خرد کشور دچار آسیب شدند و از آن بدتر خانواده‌هایی که به هر دلیل دارای شغل دائمی نبودند یا شغل و کسب‌وکار آن‌ها در اثر اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی دچار آسیب کامل شده و به شوک جدی اقتصادی دچار شده‌اند. در این بین حتما زنان سرپرست خانوار و بد سرپرست و اقشار محروم از لحاظ اقتصادی آسیب بیشتری دیده اند.

با توجه به عالم‌گیر بودن این بیماری در دیگر کشورهای دنیا هم طرح‌های حمایتی از اقتصاد برنامه‌ریزی شده و به اجرا درآمده است به گونه‌ای که ایالات متحده بسته ۲ تریلیون دلاری معادل ۱۰ درصد، آلمان با بیش از ۷۵۰ میلیارد یورو اندکی کمتر از ۱۹ درصد، سنگاپور ۱۳ درصد، بریتانیا حدود ۴ درصد، بحرین و عمان حدود ۳۰ درصد، امارات متحده عربی و قطر حدود ۱۰ درصد، عربستان سعودی ۴ درصد از تولید ناخالص ملی خود را به جبران خسارتهای اقتصادی کشور اختصاص داده‌اند که البته این میزان به چند مورد برنامه کمکی مربوط است.

در کشور ما نیز طرح‌هایی برای این نوع حمایت‌ها در نظر گرفته شده و در بخشی از بودجه پیشنهادی مقرر برای برنامه‌های حمایتی که از طرف رئیس جمهور اعلام شده است بناست به تمام ۲۳ میلیون خانوار یارانه بگیر کشور، در صورت اعلام نیاز این خانوارها، مبلغ یک‌میلیون تومان وام با بهره ۱۲ درصد پرداخت شود.

نکته اول اینکه این بار مالی احتمالی ۲۳ هزار میلیارد تومانی، در حالی برای کشور ایجاد می‌شود که بی‌نیازی سه دهک بالای اقتصادی در این طرح نادیده گرفته شده است. دولت در ماجرای افزایش قیمت بنزین در سال گذشته ۱۸ میلیون نفر معادل تقریبا ۴ میلیون خانوار را از دریافت کمک معیشتی به دلیل تمکن مالی مستثنا کرد و می‌توانست در طرح حمایت فعلی هم با توجه به ارزیابی‌های انجام و تایید شده همین تعداد خانوار را از دریافت این تسهیلات مستثنا نموده و منابع ۴ هزار میلیارد تومانی حاصل از آن را به میزان حمایت اعطایی به خانوارهای آسیب‌پذیر باقی‌مانده بیفزاید. به نظر می‌رسد این طرح به دلیل در نظر نگرفتن احتمال ثبت‌نام خانوارهای دهک‌های بالا برای دریافت این تسهیلات به صورت غیرکامل، خام و بدون بررسی منتشر شده است.

نکته دوم آن است که با یک حساب سرانگشتی و به شرطی که وام مذکور دارای دوره بازپرداخت ۲۴ ماهه باشد و مبلغ هر قسط برابر مبلغ اعلام شده یعنی ۴۶ هزار و ۷۵۰ تومان در نظر گرفته شود، کل سود وام با بهره ۱۲ درصد، برای هر فقره ۱۲۵ هزار تومان خواهد بود. این به آن معناست که دولت از محل این طرح به‌اصطلاح حمایتی و تسهیلاتی که با ریسک پایین عدم بازپرداخت به تعداد حدود ۲۴ میلیون خانوار به مردم می‌دهد (ضمانت وام مبلغ یارانه دریافتی هر خانوار است)، در مجموع حدود ۲ هزار و ۸۷۵ میلیارد تومان، علاوه بر دریافت اصل مبلغ وام، سود و درامد کسب خواهد کرد و این عجیب ترین شکل حمایت از مردم، در بحبوحه فشار اقتصادی ناشی از کرونا خواهد بود که در تمام دنیاست که تابه‌حال انجام شده است.

البته در محاسبات باید به این نکته اشاره کرد بازپرداخت و شروع اقساط وام این وام با ۴ ماه تنفس خواهد بود.

مورد دیگری که باید در حاشیه این موارد به آن پرداخته شود و آن را باید دلیلی بر خام و بدون بررسی کافی بودن این طرح حمایتی برشمرد آنست که هنوز زیرساخت ثبت‌نام خانوارها فراهم نشده و انتشار خبر نادرست وجود یک سایت برای دریافت درخواست ثبت‌نام منجر به مراجعه مردم به سایت هدفمندسازی یارانه‌ها و انصراف ناخواسته برخی خانوارها از دریافت کل یارانه شان شده است و مشخص است دولت برای اعلام عمومی این طرح و شاید پوشاندن کم‌کاری حمایتی خود از مردم، خیلی عجله کرده است.

ارجاع پرداخت همین تسهیلات عجیب به پایان اردیبهشت‌ماه و زمان پرداخت یارانه ماه بعد، می‌تواند نوشداروی بعد از مرگ سهراب باشد چراکه در حال حاضر به دلیل تعطیلات رسمی نوروز و تعطیلی خاص کشور برای مقابله با شیوع کرونا و با توجه به تجربه سالهای قبل، میزان حقوق بسیاری از شاغلان هم به کمترین میزان خود افت می کند و دست خالی مردم هم‌اکنون نیازمند حمایت جدی مالی است نه یک ماه بعد که دولت وعده آن را می‌دهد.

دولت می‌بایست از لحاظ تعداد افراد دریافت‌کننده این تسهیلات و نوع و نحوه بازپرداخت و میزان سود و همچنین نحوه شناسایی افراد نیازمند به این وام به طور جدی بازنگری نماید. در غیر این صورت در شرایطی که هر ریال منابع مالی، با توجه به شیوع بیماری کرونا و نامعلوم بودن وضعیت اقتصادی در ماه‌های آتی، برای حیات اقتصادی مردم مهم است، شاهد هدر رفت بخشی از منابع عمومی مالی کشور به صورت غیر هدفمند و شتاب‌زده خواهیم بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ 22 فروردین 99، کد مطلب: 482056: www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
0
0
طی این سال ها دولت همیشه نشون داده می تونه طرح های احمقانه تری رو به نمایش عموم بذاره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین