پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۳۱۰۸
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۱
با ظهور فضای مجازی در ایران اتفاق عجیبی برای خبرنگاران و علاقمندان به حوزه ی رسانه افتاد، آنانکه با شرافت و صداقت و با معرفی خود وارد حوزه ی خبر شدند، چپ و راست با شکایت افراد حقیقی و حقوقی و یا مدعی العموم به محاکم فرا خوانده شدند، اما آنانکه بدون شناسنامه و با اکانت فیک اقدام به تاسیس کانال و تریبون کردند راست راست راه می روند و هرچه دلشان می خواهد می گویند و اصلا نگران پیگیری حقوقی یا شکایت افراد حقیقی و حقوقی نیستند.

شعار سال:با ظهور فضای مجازی در ایران اتفاق عجیبی برای خبرنگاران و علاقمندان به حوزه ی رسانه افتاد، آنانکه با شرافت و صداقت و با معرفی خود وارد حوزه ی خبر شدند، چپ و راست با شکایت افراد حقیقی و حقوقی و یا مدعی العموم به محاکم فرا خوانده شدند، اما آنانکه بدون شناسنامه و با اکانت فیک اقدام به تاسیس کانال و تریبون کردند راست راست راه می روند و هرچه دلشان می خواهد می گویند و اصلا نگران پیگیری حقوقی یا شکایت افراد حقیقی و حقوقی نیستند.


این اتفاق موجب گسترش و افزایش شدید اکانت های فیک و کانال های بی نام شده که اگر از نیت برخی شیادان بگذریم، واقعیت این است که مجموعه واکنش ها به خبرنگاران و رسانه های فضای مجازی به گونه ای بوده است که بستر برای ایجاد کانال های بدون ادمین فراهم شده است.


در این میان به نظر می رسد سه مسئله ی مهم باید توسط ریاست محترم قوه قضاییه مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گیرد.


۱_ باید شکایات علیه کلیه ی اهالی رسانه اعم از فرد یا خود رسانه و اعم از اینکه در رسانه های فضای مجازی باشد یا مکتوب به دادسرای فرهنگ و رسانه ارجاع گردد تا در محضر هیئت منصفه و قضات اختصاصی پیگیری شود.


۲_ به جز بحث های مرتبط با امنیت ملی لزومی به ارائه ی ضامن و کفیل و ... بازداشت تا زمان رسیدن بازپرس یا دادیار به احتمال جرم نباشد و یا باید کفالت در حد ارائه تضمین مختصر شود.


۳_ در مورد فضای مجازی باید جرم انگاری کیفری منجر به درج در سوابق از روی احکام برداشته شود زیرا جرم با مقدمات و انگیزه ی قبلی و برنامه ریزی صورت میگیرد که در مورد فضای مجازی باید گقت اختفا و اکانت سازی فیک امری کاملا ساده و شدنی هست و اگر کسی نیت مجرمانه داشته باشد به راحتی می تواند نقشه ی خود را عملیاتی کند و لذا اشکار یا نهان و فیک بودن اکانت باید در تشخیص مجرمانه بودن یا نبودن کاملا موثر باشد.


۳_ باید تا حد امکان احکام به صدور رای الزام به درج توضیحات در همان صفحه و بازپخش توضیحات با همان تعداد گروه ها و کانال های پخش شده منحصر گردد. توضیح اینکه اگر خبر کذب از یک کانال کوچک به کانال های بزرگ درز پیدا کند، درج توضیحات مورد نظر دادگاه خود منجر به پرداخت وجه تبلیغات از سوی فرد متخلف به کانال های بزرگ می شود که عدد و رقم آن بسیار بزرگتر از جرایم تعریف شده در مورد نشر اکاذیب است.

لازم به توضیح است که آنچه در فضای مجازی تا کنون آسیب امنیتی یا تشویش ایجاد کرده کانال های ترمز بریده و بی تعهد دارای ادمین فیک یا آنطرف آبی بوده اند تا داخلی لذا شرط عقل است که شرایط حداکثری را برای فعالیت خبرنگاران داخلی فراهم کنیم تا منطقی و پاسخگو و راحت تر در کشور فعالیت کنند و بگونه ای شرایط تغییر نکند که همگان از صداقت و شفافیت و مسئولیت پذیری ابراز ندامت کنند.

برگرفته از فضای مجازی

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین