پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۵۵۴۴
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۱
طبق آمار وزارت راه و شهرسازی، در سال ۱۳۹۷ تعداد ۲۹۸/۵ هزار واحد مسکن شهری تولید شده است این مقدار در سال ۱۳۹۸ به ۱۰۰ هزار واحد رسیده است که تعداد آن ۷۵ درصد کاهش یافته است.

شعار سال: این روزها مجدد افزایش قیمت در بازار مسکن آغاز شده که در برخی مناطق رشد قیمتی بیش از ارزش واقعی مسکن بوده است. بررسی بازار مسکن نشان می‌دهد که این موضوع در سال ۹۸ به وقوع پیوسته اما رئیس اتحادیه مشاوران املاک این موضوع را اشتباه می‌داند. بااین‌حال رکود در بازار مسکن به دلیل جهش قیمتی در سال ۹۷ و همچنین افزایش قیمت در سال ۹۸ بیشتر تشدید شده که عامل اصلی کاهش تعداد معاملات و رکود در معاملات بوده است. همچنین شیوع کرونا بر رکود بازار مسکن افزوده که موجب افت ۸۷ درصدی میزان معاملات شده است.

کارشناسان معمولاً افزایش قیمت در بازار مسکن را به دو دلیل عمده تقسیم می‌کنند. افزایش تقاضای سوداگرانه و کمبود عرضه مسکن در بازار، عوامل اصلی افزایش قیمت مسکن در بازار است. برای افزایش عرضه در بازار نیازمند افزایش ظرفیت تولید واحد مسکونی در کشور هستیم زیرا در شرایط فعلاً تولید مسکن کاهش یافته که موجب تضعیف عرضه در بازار مسکن شده است.

یکی از راهکارهای اصلی و اساسی در کنترل قیمت مسکن، تولید و افزایش عرضه مسکن به بازار است. آمارهای وزارت راه و شهرسازی از میزان تولید مسکن نشان می‌دهد که علاوه بر هجوم نقدینگی سرگردان به بازار مسکن و افزایش تقاضای سوداگری در این بازار، میزان تولید مسکن نیز کاهش یافته؛ طبق آمار وزارت راه و شهرسازی، در سال ۱۳۹۷ تعداد ۲۹۸/۵ هزار واحد مسکن شهری تولید شده است این مقدار در سال ۱۳۹۸ به ۱۰۰ هزار واحد رسیده است که تعداد آن ۷۵ درصد کاهش یافته است. همچنین در زمینه مسکن مهر ۷۸ هزار و ۷۰۶ واحد تکمیل و تحویل مشتریان شده است.

آمارهای فوق نشان می‌دهد که دولت در یک سال اخیر نیز در تولید مسکن ناموفق بوده است. ازاین‌رو وزارت راه و شهرسازی طرح اقدام ملی مسکن را با هدف افزایش تولید را اجرا کرده است. در این طرح بیش از یک میلیون نفر ثبت‌نام کرده کردند؛ اما یکی از ایرادات مهم این طرح بی‌توجهی به بخشی از تقاضای واقعی جامعه است که عموماً مربوط به دهک‌های پایین بوده که چنین سیاستی احتمالاً به کاهش قیمت‌ها در بازار کمک چندانی نخواهد کرد.

حذف تقاضای سوداگرانه با استفاده از راهکارهای مالیاتی و همچنین افزایش عرضه از طریق تولید مسکن دو راهکار اصلی کاهش قیمت در بازار است که می‌تواند بازار به‌هم‌ریخته مسکن و معاملات آن را ساماندهی کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 23 اردیبهشت 1399 ، کدخبر:  489267 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین