پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۶۰۱
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۳
آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: سنت‌های حوزه، نتیجه زحمات علمای بزرگ آن است که باید حفظ شوند.

شعارسال: این مرجع تقلید روز شنبه (۱۳ شهریور) در آیین افتتاحیه سال جدید تحصیلی حوزه‌های علمیه در مدرسه فیضیه قم ادامه داد: حوزه های علمیه سرمایه‌های بزرگ جهان اسلام هستند؛ دفاع از عقاید، اخلاق و احکام اسلام وظیفه حوزه‌های علمیه است، سرمایه بزرگی است که از زمان رسول خدا که حوزه علمیه به وسیله آیه نفر تأسیس شد، امروز بر عهده طلاب است.

این مرجع تقلید با بیان این که انقلاب شکوهمند اسلامی از حوزه‌های علمیه برخاسته است، افزود: بقای انقلاب در گروی خدمات حوزه‌های علمیه است، از این رو مسؤولان دولت‌ها باید به حوزه‌ها توجه ویژه کنند؛ خاستگاه و حافظ انقلاب حوزه علمیه است؛ اهمیت حوزه نباید بر کسی پوشیده باشد؛ امام و رهبر معظم انقلاب فرزند حوزه علمیه هستند.

وی عنوان کرد: باید حافظ این سرمایه بزرگ باشیم، در برابر سرمایه عظیم حوزه چند وظیفه داریم، نخستین وظیفه این است که برای حفظ حوزه‌ها بکوشیم که از دو راه حاصل می‌شود که یکی تحصیل علم و گسترش مباحث علمی و دیگری اخلاق است، باید اخلاق حوزه‌ها حافظ آن باشد.

آیت‌الله مکارم شیرازی اظهار داشت: نباید در کنار حوزه‌های علمیه، دادگاه روحانیت باشد؛ چراکه از این بانیان اخلاق، نباید تخلفی سر بزند و باید برای حفظ حوزه و بالندگی آن کوشید.

وی با بیان اینکه در حوزه‌ها مدرک گرایی درست نیست، بلکه هدف اصلی علم است، گفت: مسائل مادی نباید بر مسائل علمی و پژوهشی غلبه کند، تنها جایی که مستقل است و به وسیله مراجع اداره می شوند حوزه های علمیه شیعه است نباید این استقلال خدشه دار شود.

این مرجع تقلید با اشاره به دیدار اعضای شورای عالی حوزه افزود: بنده در این دیدار توصیه داشتم که باید منابع مالی مستقل برای حوزه های علمیه تدارک دید تا برای رفع نیازمندی ها از آن استفاده شود و این مسئله، قابل عمل است.

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: استقلال، سرمایه مهمی برای حوزه بوده و رهبر انقلاب نیز بیان داشته اند که توصیه های بنده در حوزه با عنوان مرجعیت است؛ نه مسئله دیگر که نشان از سخن حساب شده ایشان و تأکید بر استقلال حوزه است.

این استاد برجسته حوزه با تأکید بر هجرت فضلا از حوزه علمیه قم خاطرنشان ساختند: وظیفه شرعی طلاب این است که پس از تعلیم، به دیار خود بازگشته و شهرستان‌ها از عالمان دین خالی است.

این مفسر قرآن کریم تصریح کردند: امروز کمبود استاد در حوزه‌های علمیه شهرستان‌ها وجود داشته و بسیاری از مساجد، امام جماعت ندارد؛ پس فضلای حوزه باید به دیار خود برگردند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که معصوم می‌فرماید، علما مرزبانان دین هستند، اظهار داشت: باید نگاه کنیم که کدام شهر آسیب پذیرتر است تا عده‌ای تحت برنامه حضور پیدا کرده و تبلیغ کنند.

وی با اشاره به تعطیلات حوزه‌ها ادامه داد: درس‌های حوزه ۴ ماه در ۱۲ ماه است، برای شورای عالی گفتم که پنجشنبه‌ها نصف روز زنده شود که خود این ۲۶ روز بر درس‌ها اضافه می‌کند، باید روی این مسأله فکر کرد؛ طلاب و حوزه باید آشنا به نیازهای زمان باشند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این که الان رسانه های فاسد و مفسد دارند عقاید اخلاق مسلمین را بمباران می‌کنند که باید هوشیار بود، ابراز داشت: در مدارس آنها درس تکفیری می‌دهند؛ در حوزه‌های علمیه آنها مفصل درس تکفیر و خشونت می‌دهند؛ فتاوای مفتیان بزرگ آن ها و رسانه‌های خارجی نیز به خشونت دعوت می کنند.

وی با بیان اینکه باید ثابت کنیم به دنیا که سرچشمه خشونت‌ها و خونریزی‌ها چه کسانی هستند، گفت: اخیرا همایشی در چچن برگزار شد که بسیاری از علمای اهل سنت حضور داشته و بیانیه دادند که وهابی‌ها جزو جماعت اهل سنت نیستند.

ایشان تاکید کرد: عربستان از این همایش بسیار عصبانی است؛ چرا که شرکت‌کنندگان در این همایش، دلارهای سعودی را دریافت می‌کردند؛ اما این نکته از آن همایش بیان شده است.

این مرجع تقلید با بیان این که امروز خطر مهمی که دنیا را تهدید می‌کند شبکه‌های فاسد مجازی است، خاطرنشان کرد: درون این شبکه‌ها غوغا است و دین را هدف گرفته‌اند و تمام اهانت‌ها به خدا، پیامبر و اهل بیت(ع) صورت می‌دهند، اگر موضوعی جست وجو شود، بدترین چیزها می‌آید.

وی اضافه کرد: طلاب باید مراقب خطرات شبکه‌های مجازی باشند و اجازه ندهند که خانواده‌های آنان آلوده شوند، بیش از ۹۰ درصد طلاق‌ها از شبکه‌های مجازی نشأت می‌گیرد، کسی که وارد شبکه مجازی می‌شود باید خود را بفروشد چون آنها می‌توانند بر اطلاعات و حتی پیام های فرد اینگونه می توانند در انتخابات دخالت کنند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که روند ایجاد شبکه ملی اطلاعات باید سریعتر انجام شود، گفت: با این شبکه ملی باید نیازهای مردم را تأمین کنند و پهنای باند را باید به شبکه ملی بدهند، دولت هرچه برای این کار خرج کند به جا است، این شبکه ها همه چیز را ویران می کند، دولت باید این مسأله را در سرلوحه کار خود قرار دهد، ما تا زمانی که شبکه مفید ملی اطلاعات نداشته باشیم استقلال نداریم بلکه بردگی است.

وی افزود: یکی از وظایف حوزه‌های علمیه کمک به وحدت مسلمین است، امروزه مسلمانان را به جان یکدیگر انداختند و ایجاد اختلاف کردند، هرچه جنگ بیشتر باشند آن ها خوشحال می شوند چون دلشان می خواهد یمن، سوریه و جاهای دیگر ویران شود، از عواملی که ایجاد اختلاف می کند باید پرهیز کرد که نقاط وحدت بسیار است، باید آتش اختلاف راخاموش کنیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 13شهریور1395، کدخبر: 95061308513: www.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین