پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۹۱۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۷
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: گویا روند عمومی حوزه، به گونه‌ای پیش می‌رود که عده‌ای می‌خواهند تحت عناوین خاص، حوزه را به دوران قبل از انقلاب برگردانند.

شعارسال: آیت‌الله محمد یزدی طی سخنانی در دیدار با اعضای شورای سیاستگذاری و هیئت علمی همایش «حوزه انقلابی» که در سالن همایش‌های جامعه مدرسین قم برگزار شد، با تاکید بر ضرورت برگزاری همایش حوزه انقلابی و انجام فعالیت و برنامه‌هایی در راستای منویات مقام معظم رهبری، اظهار کرد: معنی ولایت و قبول داشتن ولی امر تنها در اطاعت از اوامر ولایی ایشان خلاصه نمی‌شود. آدمی باید به آنچه که مورد رضای ولی امر بوده و مورد پسند ایشان است، عمل و رضایت ایشان را جلب کند.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه روایات اسلامی در توضیح رابطه پدر و فرزندی، بر این نکته که فرزند نباید منتظر امر پدر برای انجام امور مورد رضای او باشد، گفت: روایات اسلامی بر این نکته تأکید دارند که فرزند باید نیاز پدر را قبل از خواست و اذعان به نیاز از سوی او، برطرف کند. این مهم همان ملاک ولایت پدر بر فرزند است و در موضوع ولایت امر مسلمین، ملاک‌ها از این نیز مهم‌تر است.

یزدی ادامه داد: انقلابی‌بودن و بقاء و دوام پایگاه انقلاب که همان حوزه‌های علمیه است، یکی از موارد مهمی است که شک نداریم مورد رضایت ولی امر بوده و در حقیقت رکن اصلی انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین با اشاره به جایگاه ولایت فقیه در جامعه گفت: بحث ولایت فقیه بحثی صرفا نظری نیست بلکه بحثی اجرایی و عملی است که باید در منظر حاکمیت به طور کامل احساس و دیده شود.

وی تأکید کرد: ولی امر به عنوان نایب امام زمان (عج)، آنقدر در میان امت مقبولیت، محبوبیت و نفوذ دارد که هیچ‌گاه نمی‌گذارند چیزی از خواسته‌های ایشان بر زمین بماند و از مهم‌ترین خواسته‌های رهبر انقلاب نیز همین مسئله بقاء و دوام انقلابی‌گری در حوزه علمیه است.

یزدی در ادامه بر ضرورت فعالیت در عرصه حوزه انقلابی تأکید کرد و گفت: نگرانی‌ای که در میان بسیاری از دلسوزان وجود دارد، این است که گویا روند عمومی حوزه به گونه‌ای پیش می‌رود که می‌خواهند تحت عناوین خاص، حوزه را به دوران قبل از انقلاب برگردانند و روند عمومی حوزه را به سمت فراموشی ریشه‌های انقلاب سوق دهند.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین ادامه داد: وقتی سخن از انقلابی‌ماندن حوزه به میان می‌آید، باید حوزه‌های علمیه، به خصوص حوزه علمیه قم، به عنوان بزرگ‌ترین حوزه شیعی که ده‌ها تشکل رسمی و غیررسمی را در خود جای داده، مهم شمرده شود.

این استاد حوزه افزود: در انقلابی‌ماندن حوزه، باید شاکله کلی حوزه و مجموعه‌ای کامل اعم از مرجعیت، اساتید، طلاب و نیز فعل و انفعالات حاکم بر آن که ضمن ارتباط متقابل با یکدیگر نسبت به کار هم حساسیت دارند، برای مقابله با به فراموشی سپرده‌شدن اهداف اصلی انقلاب مورد توجه قرار گیرند.

وی با تأکید بر اینکه وحدت دیانت و سیاست از مهم‌ترین اهدافی است که همواره مورد هجمه دشمنان اسلام در گذرگاه‌های مختلف زمانی بوده است، تصریح کرد: مسئله وحدت دیانت و سیاست یکی از پایه‌های اصلی انقلاب است و این مهم باید مورد توجه و تأکید مراجع، اساتید، طلاب و تشکل‌های مختلف و متنوع حوزوی باشد.

رئیس جامعه مدرسین ضمن تأکید بر توجه به پویایی حوزه‌های علمیه، یادآور شد: حوزه انقلابی باید به گونه‌ای باشد که وقتی از بیرون به نهاد حوزه نگریسته می‌شود، حوزه، مجموعه‌ای پویا، زنده، پرتلاش و حساس نسبت به همه مسائل و حوادث انقلاب، نظام، اسلام، جامعه و حقایق و وقایع دنیا ترسیم شود.

وی با تأکید بر اینکه نباید تنها به چند نقطه فعال و امیدبخش حوزوی دلخوش باشیم، اظهار کرد: اگر به تمام ارکان حوزه‌های علمیه توجه نداشته باشیم، طولی نخواهد کشید که برخی نادان، با اسم استقلال، حوزه را به حوزه قبل از پیروزی انقلاب برمی‌گردانند.

یزدی با اشاره به اینکه حوزه‌های علمیه باید به فعالیت‌های قوای سه‌گانه که مجموعه نظام اسلامی را اداره می‌کنند، حساسیت نشان دهند، گفت: اگر حوزه به فعالیت‌های قوای سه‌گانه حساسیت نشان دهد، مسئولان مجبور می‌شوند مراقبت بیشتری نسبت به رویکردهای خود داشته باشند.

وی با بیان اینکه وقتی شاکله کلی نظام متهم به انجام منکری هرچند جزئی می‌شود، با زمانی که فردی منکری انجام می‌دهد، تفاوت بسیاری وجود دارد، اظهار کرد: به وسیله همین خطاهای جزئی ما را می‌آزمایند که حوزه در برابر منکرات تا چه اندازه حساس است و احساس مسئولیت می‌کند.

یزدی در پایان ضمن تأکید بر لزوم برگزاری همایش حوزه انقلابی در شرایط کنونی تصریح کرد: حوزه‌های علمیه باید ضمن تحکیم و تقویت بنیه‌های علمی و تداوم در درس و بحث دینی، با برنامه‌ریزی‌های دقیق، دغدغه‌های مسائل جاری جامعه اسلامی را مورد توجه قرار دهند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی تابناک ، تاریخ انتشار خبر 12 بهمن 1395، کدمطلب: 661918 ،www.tabnak.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
0
0
شفاف تر صحبت کن جناب یزدی؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین