پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۹۰۷۱
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۰
آیت الله مقتدایی با بیان این که تا زمانی که حکومت نباشد نمی توان برخی از کارها و دستورات دینی را اجرا کرد، از حوزویان خواست شأن ولی فقیه در نظام اسلامی را تبیین کنند.

شعار سال: آیت الله مرتضی مقتدایی رییس هیأت امنای جامعة المصطفی العالمیه امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی جامعة المصطفی که در سالن قدس مجمتع عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، با تبریک ایام غدیر گفت: غدیر از مهم ترین اعیاد اسلامی است.

وی افزود: امام صادق(ع) فرمود غیر از روز جمعه، قربان و فطر عیدی است که از آن ها افضل و برتر محسوب می شود که عید غدیر است و از آن تعبیر به عید الله الاکبر شده است؛ غدیر روزی است که پیامبر اسلام امیرمؤمنان را به عنوان جانشین منصوب و معرفی کردند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که ابلاغ ولایت حضرت علی(ع) چالش هایی را در پی داشت، اظهار کرد: از این‌رو پیامبر اسلام مسامحه می کرد و تاملاتی داشت اما در جایی جبرئیل نازل می شود و می گوید این کار باید انجام شود و خدا تو را ازمردم حفظ می‌کند.

وی ادامه داد: مسلمانان باید در برابر پیامبر تسلیم باشند و این معنای اولویت است که مردم در جریان غدیر به ولایت و اولویت پیامبر اقرار کردند، پس از این اقرار پیامبر جمله معروف هر که من مولای او هستم علی مولای او است را بیان فرمودند؛ خدا به پیامبر فرمود اگر این کار را انجام ندهی انگار کاری انجام نداده ای و این نشان دهنده جایگاه مهم ولایت امیرمومنان(ع) است.

آیت الله مقتدایی با بیان این که ولایت امیر مؤمنان(ع) به منزله روح برای کالبد دین است، ابراز داشت: به اتفاق تمام علمای شیعه مراد از الیوم در آیه اکمال دین روز غدیر است که ولایت امیرمؤمنان از سوی پیامبر ابلاغ شد، جمعی از علمای اهل سنت هم چنین نظری دارند.

وی عنوان کرد: آیه قرآن می فرماید امروز یعنی روز غدیر کفار از این‌که بتوانند لطمه ای به اسلام بزنند مایوس شدند چون تصور می کرند با رحلت پیامبر می توانند اسلام‌ را از بین ببرند اما با ولایت حضرت این چنین نشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اسلام با جریان غدیر و ولایت امیرمومنان تضمین شد؛ در غدیر دین کامل شد و اتمام نعمت صورت گرفت؛ بنابراین مایوس شدن‌کفار، اکمال دین، اتمام نعمت، و ریات خداوند در روز غدیر و با ابلاغ ولایت امیرمؤمنان انجام شده است.

وی اضافه کرد: سؤال می شود در زمانی که مردم دسترسی به امام ندارند چه باید کرد؟ حکومت برای خداوند بوده و به پیامبر و به اهل بیت(ع) تفویض شده است، همان ولایت با همان کیفیت برای ولی فقیه و فقیه جامع الشرایط در عصر غیبت ثابت است.

آیت الله مقتدایی با بیان این که تا زمانی که حکومت نباشد نمی توان برخی از کارها و دستورات دینی را اجرا کرد، گفت: تشکیل حکومت ضرورت دارد، با همت و شجاعت امام راحل و اقدام مهمی که در کشور با حمایت مردم انجام دادند، نظام ولایی و الهی در کشور پیاده شد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران یک کشور اسلامی با ولایت فقیه که ادامه همان ولایت الهی است تشکیل شده است، حوزویان و طلاب باید تبیین کنند که شان ولی فقیه در نظام اسلامی چیست و این موضوع چه اندازه اهمیت دارد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که جامعه المصطفی امر تحصیل، آموزش و پرورش افراد از کشورهای گوناگون جهان را بر عهده گرفته است، اظهار داشت: از نظر تحصیلی و تحقیقی و نشر علوم پیشرفت های خوبی وجود داشته و همچنین در زمینه اخلاقی شاهد روند بسیار خوبی هستیم.

وی ادامه داد: این یک نعمت الهی است که انسان بتواند در حرم اهل بیت(ع) به امور دینی و معارفی مشغول باشد، باید قدر این نعمت را دانست و از آن غافل نشد، امام رضا(ع) فرمود خدا رحمت کند کسی که امر ما را احیا کنند و علوم ما را فرا بگیرند و به دیگران آموزش دهند

آیت الله مقتدایی با بیان این که طلاب باید اعتقادات مردم را تقویت کنند، ابراز داشت: این احیای دین، اسلام و امر اهل بیت(ع) است، پیامبر‌ فرمود که خدا خلفای من را رحمت کند یعنی کسانی که علوم ما را فرا بگیرند و به دیگران تعلیم دهند.

وی عنوان کرد: این کار افتخاری برای طلاب است، کار طلبگی احیای اسلام و جانشینی پیامبر است؛ تحصیل و درس خواندن باید جدی گرفته شود و شرط مهم موفقیت در مسیر طلبگی خلوص نیت است، از آیت الله بروجردی شنیدم برای مرجعیت یک قدم برنداشتم یعنی به این فکر نبود که مرجع شود یعنی درس خواندن و تعلیم دادن باید برای خدا باشد.

رییس هیأت امنای جامعة المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) فرمود کسی که به علمش عمل‌ نکند عالم نیست؛ عالم کسی است که فعلش قول او را تصدیق کند، اگر انسان عمل کرد در دیگران اثر دارد و الا بی تاثیر خواهد بود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری رسا ، تاریخ انتشار 16 شهریور 96، کدمطلب:۵۲۳۴۰۸، www.rasanews.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین