پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۷۳۶
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴
آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید، با تاکید بر لزوم پرهیز از انفعال حوزه علمیه خواهران و بانوان طلبه، گفت: بانوان طلبه با رسوم باطل و خرافی ازدواج که بر سر راه جوانان ایجاد شده است، مبارزه کنند.

شعارسال: این مرجع تقلید ۲۱ شهریورماه در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور که در جامعه الزهرا (س) برگزار شد، گفت: انقلاب اسلامی در مقابل همه زورگویان دنیا ایستاده است و حرف خود را می‌زند. من بارها گفته‌ام که در برجام فارغ از نتیجه آن، تمام سرکردگان دنیا در یک طرف و ایران نیز در یک طرف مذاکره کردند که نشان می‌دهد، وزنه ایران به برکت انقلاب سنگین شده و دنیا مجبور است با ما مذاکره کنند.

او ادامه داد: یکی از برکات مهم انقلاب اسلامی، ایجاد حوزه خواهران است که این شجره طیبه امروز بسیار پربار شده و من از دیدن این دو مجموعه، یعنی حوزه خواهران و جامعه الزهرا (س) لذت بردم، زیراهمیشه تبلیغ می‌کردند که اسلام زنان را تحقیر کرده است، در حالی که امروز می‌بینیم حتی حوزه خواهران از برادران نیز پیشی گرفته و این موضوع دهان دشمن را می‌بندد.

این مرجع تقلید بیان کرد: سال‌ها می‌گفتند مذهب و دین، مخدر است، اما انقلاب نشان داد که دین باعث حرکت و جوش و خروش و انقلاب بی‌سابقه است، یعنی عملا افکار باطل شرق و غرب درباره زن را درهم کوبید .

وی با اشاره به کارهای علمی خواهران طلبه با بیان این‌که با وجود پیشرفت‌ها نباید از کاستی‌ها غافل شویم و باید آن را فهرست کنیم و درصدد جبران آن باشیم، افزود: نباید در حوزه خواهران از جهت استاد و امکانات رفاهی، کمبود وجود داشته باشد و همین که سالن‌های ورزشی برای نشاط بانوان ایجاد شده، کار بسیار خوبی است.

این مرجع تقلید با بیان این‌که باید تلاش شود تا فارغ‌التحصیلان حوزه خواهران بعد از فراغت از تحصیل، رابطه خود را با حوزه قطع نکند، گفت: این افراد باید در شهرهای دیگر، حوزه علمیه و مراکز قرآنی و فرهنگی تأسیس کنند و مقاله و مطلب بنویسند و تبلیغ کنند که البته وجود دارد، ولی باید کامل شود از این رو نیازمند برنامه‌ریزی از سوی مسوولان است.

این مفسر قرآن اظهار کرد: موضوع دیگر که من در مراسم آغاز سال تحصیلی برادران نیز عرض کردم، این است که نباید بگذاریم همه در قم جمع شوند و شهرستان‌ها از وجود طلبه خالی باشد. در این صورت به مصداق آیه «نفر» عمل کرده‌ایم. تفسیر این آیه این است که عده‌ای باید تفقه در دین داشته باشند و هجرت کنند تا دیگران را نیز با دین آشنا کنند، بخصوص در شرایط فعلی، این وظیفه بسیار سنگین است، زیرا ابزار گناه در هیچ برهه‌ای به اندازه امروز در اختیار مردم نبوده است.

وی تاکید کرد: فضای مجازی به لجن‌زار متعفن تبدیل شده و البته ما چاره‌ای نداریم که از آن استفاده کنیم؛ ولی باید جامعه زنان که بیشتر در این موضوع مورد آسیب و تهاجم است، تلاش بیشتر و اثرگذاری بالاتری داشته باشند و نباید حالت انفعالی به خود بگیریم، زیرا منطق اهل بیت (ع) و سخنان قرآن و دین کوبنده است، در حالی که منطق دنیاپرستان، منطق سطحی و ظاهری است.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به آیه ۳۵ سوره احزاب، بیان کرد: در این آیه شریفه 10 ویژگی برای مردان و زنان ذکر شده، یعنی اسلام برای زنان مانند مردان شخصیت قائل است و ذکر این مجموعه در یک‌جا جواب بسیاری از سخنان بی‌ارزشی است که درباره نظر اسلام نسبت به جنس زن گفته می‌شود.

وی بیان کرد: این آیه یک پیامی به من و شما دارد و به ترتیب شروع کرده است؛ اول اسلام و بعد ایمان، به‌دنبال آن قنوت به معنای مطیع فرمان خدا بودن، سپس سخن از صداقت است تا انسانی که دم از اسلام و ایمان می‌زند، در عمل نشان دهد که صداقت نیز دارد. ارزش دیگر صبر در مشکلات و گرفتاری‌هاست که برای خودمان یا هدایت دیگران ایجاد می‌شود و بعد هم از خشوع سخن گفته شده، ارزش هفتم این است که زنان و مردان باید اهل صدقه باشند، البته صدقه مخصوص مال نیست و مهم‌ترین صدقه، علم و دانشی است که انسان به دیگران می‌آموزد. هشتمین ارزش این است که انسان اهل صوم باشد، یعنی تمام اجزای بدن انسان از گناه محفوظ باشد، صوم فقط ترک خوردن و آشامیدن نیست و باید حتی پوست بدن و چشم و گوش انسان صائم باشد.

او ادامه داد: نهمین ارزش ذکرشده در این آیه، حفظ عفت کامل و پاکی است. در حدیث شریف از رسول‌الله (ص) آمده است که هر کسی ازدواج کند از ۵۰ درصد گناهان بیمه می‌شود، در حالی که امروز آنقدر پیرایه بر ازدواج بسته شده که اکثر جوانان گرفتار شده‌اند.

وی تاکید کرد: شما خواهران طلبه با این آداب و رسوم غلط مبارزه و ازدواج آسان را برای جوانان فراهم کنید، البته سخنانی از ازدواج آسان هست، ولی فرهنگ نشده است و باید طوری شود که مهریه ۱۴ سکه برای دختران افتخار و تبدیل به یک فرهنگ و گفتمان شود و این موضوع، عزم راسخ الهی و محکم می‌خواهد که در مقابل این آداب و رسوم غلط بایستیم.

وی افزود: دهمین ارزش نیز یاد خدا در همه حال است، زیرا یاد خدا انسان را بیمه می‌کند و به او قدرت و آرامش و قوت و اعتماد به نفس می‌دهد، امیرمومنان (ع) وقتی کار مهمی پیش می‌آمد، وضو می‌گرفت و نماز می‌خواند و می‌فرمود «واستعینوا بالصبر و الصلاة».

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 21شهریور1395، کدخبر: 95062113634: www.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین