پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۰۷۵۵
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷
آیت‌الله محمد یزدی، دبیرکل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، از اساتید حوزه علمیه که بر استقلال حوزه تأکید و طلاب را از ارتباط با نظام نهی می‌کنند، انتقاد کرد و گفت: «استقلال حوزه این نیست که انسان از حکومت جدا بشود و فاصله بگیرد و بگوید من کاری به کار حکومت ندارم.»

شعار سال: آیت‌الله محمد یزدی، دبیرکل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، از اساتید حوزه علمیه که بر استقلال حوزه تأکید و طلاب را از ارتباط با نظام نهی می‌کنند، انتقاد کرد و گفت: «استقلال حوزه این نیست که انسان از حکومت جدا بشود و فاصله بگیرد و بگوید من کاری به کار حکومت ندارم.»

پس از ارائه لایحه بودجه به مجلس، وابستگی مالی بخش‌هایی از حوزه با دولت با انتقادهای بسیاری روبه‌رو شد. شواهد نشان می‌دهد این بحث‌ها به صورت جدی‌تری در خود حوزه نیز مطرح شده است. برخی از اساتید با استناد به آنچه کاهش محبوبیت روحانیت در جامعه می‌خوانند، قائل به استقلال بیشتر حوزه‌ها از دولت هستند تا به زعم آنان، ضعف‌ها و مشکلات دولت به پای روحانیت و تشیع نوشته نشود. در مقابل برخی از چهره‌های ارشد روحانیت که در نهادهای حکومتی نظام حضور دارند، به این رویکرد انتقاد کرده و می‌خواهند از بحث درباره استقلال حوزه خودداری و طلاب را به ارتباط با نظام و حاکمیت تشویق کنند. آیت‌الله محمد یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان از جمله این چهره‌هاست.

به گزارش «انتخاب»، آیت‌الله یزدی دبیرکل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم این پرسش را مطرح کرد: «برخی از آقایان که به اعتقاد خودشان بهترین درس‌ها را دارند، چند بار در اول یا آخر درس درباره نظام صحبت کرده‌اند تا طلبه تکلیفش را بداند؟ باید با نظام همراهی کرد یا نه؟! با استقلال موافق است یا مخالف؟! حتی یک بار هم نگفته‌اند.» آیت‌الله یزدی «از آن آقایان» گله کرد که «آیا استقلال طلبه در این است که کاری به کار کسی نداشته باشد و فقط سرگرم درس و مباحثه و نماز شب و دعا و زیارت و بدبختی‌های زندگی خودش باشد و تمام یا اینکه باید طلبه را در فرصت‌های مقتضی راهنمایی و ذهن او را روشن کنیم؟! من باید از تعدادی از بزرگان حوزه گلایه و عرض کنم که شما نسبت به معین کردن وظیفه جوانان تکلیف دارید! اگر بنده حرفی بزنم، می‌گویند او دولتی است، چرا که در شورای نگهبان حضور دارد... وقتی یک طلبه چنین دیدی نسبت به من پیدا بکند، چه تقصیری دارد؟ او گمان می‌کند معنای استقلال این است که نسبت به حکومت فاصله داشته باشد.»

او «خطاب به کسانی که از بزرگان حوزه هستند و این‌گونه می‌اندیشند»، افزود: «ای حضرات اساتید و ای بزرگان! شما باید تکلیف این طلابی را که سرمایه اصلی ما هستند و چندین سال نزد شما شاگردی می‌کنند، روشن کنید که معنای استقلال چیست؟ بعد از گذشت هزار و چندصد سال زحمات ائمه معصومین و زندان رفتن و شهادت‌شان و زحمات علمای بزرگ، امروز نظام ما که مولود حوزه است و از نظر بنده معجزه قرن است، آیا درست است که این‌گونه مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار بگیرد؟!»

رئیس پیشین قوه قضائیه با بیان اینکه «درست نیست که من و شما بگوییم اگر به حکومت کمک کنیم یا به او تذکر دهیم یا با او ارتباط برقرار کنیم، این با استقلال حوزه نمی‌سازد» خطاب به جوانان گفت: «آینده برای شماست، سال‌های آینده مرجعیت حوزه برای شماست، حکومت برای شماست، شورای نگهبان و قوه قضائیه در اختیار شماست، اما آن را با چه چیزی می‌خواهید اداره کنید؟ شما الان که جوان هستید، موظف هستید ارتباط خود را با نظام و مقامات حفظ کنید و این ارتباط منافاتی با استقلال شما ندارد.»

او تأکید کرد: «باید از این همه امکاناتی که در گذشته برای طلاب فراهم نبود و امروز هست استفاده کرد، در ضمن باید با نظام هم ارتباط برقرار کرد و این منافاتی با استقلال حوزه ندارد. بنابراین استقلال حوزه این نیست که انسان از حکومت جدا بشود و فاصله بگیرد و بگوید من کاری به کار حکومت ندارم.»

این سخنان در حالی مطرح شده که پیش از این برخی از استاتید حوزه و علما از آنچه وابستگی بیش از حد حوزه‌ها به دولت می‌خوانند، انتقاد کرده‌اند. آیت‌الله صانعی از جمله این علماست که چندی پیش در درس خارج از فقه خود با انتقاد از تخصیص بودجه دولتی به حوزه‌ها انتقاد کرد.

آیت‌الله محمدعلی گرامی، استاد حوزه هم در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه نزدیکی روحانیت با حکومت در خیلی جاها امتحان شده است، گفته است: «تنها دوره‌ای که تا حدودی ثمربخش بود، دوره‌ برخی از سلاطین صفویه بود که روحانیت خود را از حکومت کنار کشید؛ اما ناظر بود؛ مانند زمان شاه طهماسب و تا حدودی شاه عباس. آن دوره‌ها، هم برای دین و روحانیت و هم برای خود مملکت دوره‌های خوبی بودند.» به گزارش جماران، وی افزوده بود: «ممکن است طلاب به حوزه نجف مهاجرت کنند. طلبه‌ قم آزاد نیست که نزد کدام استاد درس بخواند؛ آزاد نیست هر کتابی را بخواند و هر حرفی را بزند. در سه جهت در نجف آزادی است و فطرت بشر هم متمایل به آزادی است؛ بنابراین به نظر می‌رسد قوت حوزه در آینده در نجف باشد.» مهاجرت برخی طلاب و اساتید به قم، به دلیل انتقاد به آنچه نفی استقلال حوزه می‌خوانند، نکته‌ای است که حجت‌الاسلام محسن غرویان، یک استاد دیگر حوزه علمیه هم

به آن اشاره دارد. او به «انتخاب» گفته است: «اطلاع دارم که بعضی از فضلا، مدرسین و طلاب اخیراً از حوزه قم به نجف هجرت می‌کنند که یکی از دلایل مهاجرت‌ها به خاطر بحث وابستگی حوزه به دولت است.»

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز، 14 مهرماه سال جاری در شهرستان مرودشت در همین باره گفته بود: «در سه الی چهار سال گذشته به مدارس علمیه کمک‌هایی صورت گرفته اما بنده خیلی این موضوع را قبول ندارم که روحانیت دولتی شود؛ چراکه روحانیت شیعه با وجود اینکه در جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند، اما باید مستقل باشد؛ به دلیل اینکه دولتی شدن روحانیت باعث می‌شود ملاحظات کاری در نظر گرفته شود که در درازمدت به نفع جامعه نیست.»

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران، تاریخ انتشار -، کد مطلب: 244329، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین