پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۹۱۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴
حجت الاسلام والمسلمین واعظی سرنوشت حوزه های علمیه را گره خورده با نظام اسلامی توصیف کرد و فرصت های در اختیار روحانیت به برکت انقلاب را بی نظیر خواند.

شعارسال : حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به مناسبت گرامیداشت دهه فجر در مدرسه عالی خاتم الاوصیاء به ایراد سخن پرداخت و به شاخصه های عمده وظایف یک طلبه در شرایط فعلی پرداخت و مطالبی را در این راستا بیان کرد.

وی در یک جمع بندی کلی از این شاکله ها گفت: کسب تقوا و بینش ،درس خواندن و در نهایت تبلیغ رسالات الهی سه شاخصه اصلی به عنوان معیار باید مد نظر قرار گیرد.

عنصر زمان شناسی و تنظیم مطالب بر اساس نیاز زمانه از دیگر مطالب بود که حجت الاسلام والمسلمین واعظی عنوان کرده و در این باره گفت باید سعی کنیم زمان شناس خوبی باشیم تا نیاز شناس خوبی باشیم که طبعا این کار باعث می شود بتوان به برنامه ها سمت و سو داد و بتوانیم نقش خودمان را در جامعه امروز طبق نیاز ها تنظیم کنیم.

وی در ادامه با اشاره به دو اتفاق بزرگ در جهان معاصر که بر عملکرد حوزه های علمیه تاثیر گذار بوده افزود: موضوع انقلاب اسلامی در ایران و تاسیس نظام اسلامی و انقلاب رسانه ها در جهان و ظهور نظام ارتباطی نوین دو عاملی است که به صورت مشهود عملکرد حوزه را تحت تاثیر قرار داده و می توان با نگاه خاص فرصت و یا تهدید و استفاده از پتانسیل ها یا عدم استفاده از آنها دو جبهه گیری متفاوتی داشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: انقلاب اسلامی در ایران پدیده متولد از حوزه بود و محملی شد که اکنون شاهد آن هستیم که یک حکم فقهی با گذر از نظر شورای نگهبان مجلس و سایر نهادها تبدیل به قانونی می شود که ضمانت اجرا دارد زیرا نظامی بوجود آمده که در اصل چهارم قانون اساسی اش تصریح شده که کلیه قوانین باید در چارچوب احکام و اصول اسلامی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی ادامه داد: این یعنی تمام فرصت ها و امکاناتی که اکنون در اختیار حوزه های علمیه است و می توانند با کار هوشمندانه و کارشناسی شده نظام اسلامی را سربلند کرده و متقابلا سربلندی نظام نیز به تقویت مبانی حوزه خواهد انجامید.

وی بیان داشت: باید به نوعی ادعا کرد سرنوشت نظام و حوزه وجه مشترک پیدا کرده و به عبارتی سرنوشت حوزه به سرنوشت نظام گره خورده است.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی در خصوص انقلاب رسانه ای و جایگزین شدن آن به عنوان مرجع تاثیر گذار جهان نوین اظهار داشت: با تحولاتی که در حیطه ارتباطات و رسانه ها اتفاق افتاده عملا شاهد این هستیم که مراجع تاثیر گذار فرهنگی سنتی همچون ادبا و فقها جای خود را به مرجع نوین که عبارت باشند از رسانه ها و شبکه های جدید اطلاع رسانی اعم از اینترنت و موبایل و شبکه های مجازی داده است. بر همین اساس امروز نقش این رسانه ها در رخدادهای دنیای معاصر غیر قابل انکارست.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه بر لزوم اشراف آگاهانه حوزه ها از این ظرفیت ها تاکید کرد و افزود یک طلبه اگرآگاه بزمانه باشد و خود را مسلح به سلاح زمان کند و بر یک زبان خارجی مسلط باشد براحتی قادر خواهد بود با کمترین هزینه و دشواری میلیاردها مخاطب جوان با انرژی عظیم ایجاد تحول در نگرش در سراسر جهان داشته باشد و الا باید صرفا در مسجدی برای عده ای احکام بگوید.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی ضرورت ورود طلبه ها به حوزه های مختلف در عرصه های پاسخ به شبهات را یادآور شد و افزود: امروز سکولارها دارند در حوزه دین کار آکادمیک انجام می دهند چه کسی هست که باید در برابر آنان در وادی اعتقادات ورود پیدا کرده و متقابلا پاسخگویی داشته باشد؟آیا غیر از این است که فقط طلبه ها میتوانند این نقش را به عهده گیرند؟

وی اضافه کرد: امروز بسیاری از طلبه ها ای سوال را مطرح می کنند که چه نیازی است که دروس قدیم حوزه خوانده شود که در این باره معتقدم این دروس باید تکیه گاه قرار گرفته و طلبه ای که تراث علمی گذشته را آشنا نباشد با چه مبنا می خواهد پاسخگوی داده های دنیای معاصر باشد آیا غیر از این است که فقط با نور معارف قرآن و اهل بیت میتوان به مقابله با ظلمت شبهه ها رفت؟

رییس دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: باید طلبه ها پایگاه های اجتهادی خود را تقویت کنند تا متصرفانه و نه مقلدانه در عرصه های علمی وارد شوند که لازمه این موضوع هم آشنایی به یک زبان خارجی است اولا و ثانیا از این شاخه به آن شاخه نرفتن است.

وی پایان بخش صحبت های خود را تاکید بر امر تبلیغ و ضرورت ارتباط با مردم قرار داد و گفت: مسئولیت خاصی متوجه ماست و آن مسئولیت ذاتی امر تبلیغ است که ارتباط با مردم در آن عنصر اساسی است و ارتباط با طیف جوان که انقلاب و جبهه را تجربه نکرده شکل پویاتری از مجموعه فعالیت آگاهانه منسجم و خلاقانه ای را در حوزه اقتضا می کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری رسا، تاریخ انتشار: 19 بهمن 1396، کدخبر: 554225، www.rasanews.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Norway
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
0
0
دغدغه مندی برخی طلاب واقعا کمه
درسته که سیستم اموزش و پرورش ما مشکل داره اما چرا روحانیون به صورت خود جوش نمیرن کف مدارس تا اوضاع رو بهبود بدن؟
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین