پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۹۷۵۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۴
عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه حوزه‌ی علمیه باید اصل تحول در جهان، اصل تحول در انسان و اصل تحول در زندگی انسان را بپذیرد، اظهار کرد: مثل اینکه هنوز بعضی حوزویان ما تحول را باور نکرده‌اند.

شعارسال: حجت‌الاسلام و المسلمین محسن غرویان با بیان اینکه حوزه‌ی علمیه نسبت به سال‌های گذشته تحولاتی پیدا کرده است، بیان کرد: اما این تحولات در حد انتظاراتی که مقام معظم رهبری داشتند یا رهنمودهایی که حضرت امام می‌دادند، نبوده است. به طور مثال مباحث علمی ولایت فقیه، سیاست، فلسفه‌های مضاف، علوم انسانی و امثال آن باید در حوزه تبیین شود. این در حالیست که درس‌ها بیشتر مسایل عبادی است و مسایل سیاسی-اجتماعی در دروس حوزه بسیار کمرنگ است. این توقع به جا و مهمی است که حوزه باید محقق کند اما در حد ایده‌آل نیست.

او با اشاره به اینکه درس‌های فلسفه‌ی سیاست کم‌رنگ است، ادامه داد: چند سال پیش بنده پیشنهاد دادم که باید در حوزه، مدرسه‌ی تربیت خبرگان برای مجلس خبرگان تشکیل شود و افراد مستعدی انتخاب شوند و درس‌های خاصی را آموزش ببیند تا برای حضور در مجلس خبرگان و تعیین رهبر آمادگی پیدا کنند اما چنین جایی در حوزه نداریم. در مسایل اقتصادی، بحث بانکداری اسلامی مطرح است، در حالی که درس‌های بانکداری بسیار کم است. به طور کلی در مسایل مستحدثه و کاربردی که جامعه نیاز دارد، در حوزه کم توجهی‌هایی صورت می‌گیرد. به این دلیل که کار حوزه، بیشتر علمی است و باید در ارائه‌ی نظر، کرسی‌های نظریه‌پردازی و کتاب‌های علمی جدید در حوزه‌ی معارف اسلامی کار شود در حالی که این موارد، کمتر از حد توقع است و این روند باید اصلاح شود.

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه، رسالت حوزه‌ی علمیه را معرفی دین برای بشریت امروز دانست، به نحوی که بتواند بشریت را به سمت دین و آموزه‌های دینی جذب کند و گفت: این در حالیست که گاهی احساس می‌شود دافعه‌ی ما بیشتر از جاذبه‌ی ماست. ما باید بتوانیم دین و مکتب اهل بیت را به گونه‌ای معرفی کنیم که جذب بیشتری در کشور خودمان، جهان اسلام، خاورمیانه و کل جهان داشته باشیم و باید چهره‌ی رحمانی از دین را ارائه کنیم. بزرگترین رسالت حوزه در عصر کنونی، ارائه‌ی چهره‌ی رحمانی و کاربردی از دین است که بتواند انتظار بشر از دین را جواب دهد و مشکلات بشر را حل کند.

او با بیان اینکه این موضوع باید در دو بعد تئوریک و کاربرد و عمل انجام شود، گفت: در بعد تئوریک باید واقعاً به متفکران و فیلسوفان و اندیشمندان اسلامی بها داده شود و به طور دائم کرسی‌های نظریه پردازی فعال باشد و نظریات جدید تولید شود. در بعد عملی هم باید درس‌های کاربردی مثل مسایل اقتصاد، سیاست، حقوق، قضاوت و موارد دیگر به روز شود یعنی باید مکتب‌های حقوقی، اقتصادی و… در دنیا رصد شود. یکی از ضروری‌ترین ابزارها مجهز کردن فضلای حوزه به زبان‌های خارجی است.

غرویان با بیان اینکه امروز زبان بسیاری از کتاب‌ها انگلیسی، فرانسه، آلمانی و امثال آن است، گفت: امروز زبان ژاپنی در حوزه را خیلی به ندرت داریم و می‌توان گفت اصلاً نداریم. ژاپن کشور پیشرفته‌ای است که از نظر فکری و علمی، دنیا را گرفته است. باید این زبان‌های خارجی را به طلاب یاد بدهیم تا بتوانند کتاب‌های خارجی را بخوانند و در کنفرانس‌ها شرکت کنند. حوزه‌ی علمیه یک مرکز علمی است و  باید در  سطح مراکز علمی دنیا  افراد قوی را تربیت کند.

او با تأکید بر اینکه حوزه‌ی علمیه باید اصل تحول در جهان، اصل تحول در انسان و اصل تحول در زندگی انسان را بپذیرد، اظهار کرد: مثل اینکه هنوز بعضی حوزویان ما تحول را باور نکرده‌اند. دنیا، انسان، علم، صنعت، تکنولوژی و سبک زندگی در حال تحول است. باید در حوزه به روز باشیم. «العالم بزمانه لا تهجم علیه اللّوابس؛ کسی که عالم به زمان باشد، مشکلات و… او را از پای در نمی‌آورد». اصل تحول در شاخه‌های مختلف را  باید بپذیریم.

غرویان با ابراز امیدواری نسبت به آینده‌ی حوزه‌ی علمیه‌ی قم، برای این امیدواری این شرط را قایل شد که حوزه و حوزویان و مدیران حوزوی واقعاً زیرساخت‌ها و ابزارهای لازم برای به روز رسانی حوزه را فراهم کنند و گفت: چرا که دین و علم، آینده‌ی بشر را در دست خود دارد یعنی زندگی آینده‌ی بشر به دست علم و دین است. این سخن بسیاری از فیلسوفان غربی است. بر این اساس دین و علم باید تعاملات خود را با هم هماهنگ کنند. اگر این شرایط  تحقق پیدا کند، آینده‌ی خوبی برای تأثیرگذاری حوزه‌های علمیه می‌بینم.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری شقفنا، تاریخ انتشار: 15فروردین 1397، کدخبر: 539913  ، www.fa.shafaqna.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۶
0
0
امروزه بسیاری از افرادی که در همین حوزه های علمیه تحصیل میکنند نوع تحصیل آن ها و مباحثی که به آ« ها آموخته میشود برای گذشته است و متناسب با نیاز های روز کشور نیست
ا.ح75
ناشناس
United States
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۶
0
0
این یی از مسائلیه که باعث زده شدن جوون های ما از دین شده
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین