پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۱۶۶۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹
استاد حوزه علمیه قم گفت: حوزه علمیه قم در اجرا دچار ضعف است، ما به خاطر کمبود امکانات دچار مشکل هستیم، وگرنه حوزه از نظر مسایل اعتقادی، اخلاقی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی غنی است و می تواند روی پای خود بایستد.

شعارسال:استاد حوزه علمیه قم گفت: حوزه علمیه قم در اجرا دچار ضعف است، ما به خاطر کمبود امکانات دچار مشکل هستیم، وگرنه حوزه از نظر مسایل اعتقادی، اخلاقی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی غنی است و می تواند روی پای خود بایستد.

حجت الاسلام و المسلمین علی نظری منفرد در گفت وگو با شفقنا، درباره مهم ترین رسالت حوزه علمیه قم در شرایط فعلی جهان تشیع و ایران گفت: همانطور که از واژه حوزه علمیه پیداست کار حوزه این است که امور علمی مربوط به دین را تحقیق و کار کارشناسی کند و نتیجه آن را در اختیار مردم بگذارد، سپس هم به صورت مکتوب کتاب شود و هم به صورت گفتاری و تبلیغ حال صورت به صورت یا تبلیغ از طریق رسانه های مختلفی که اکنون در اختیار است، این رسالت را در این زمینه ها انجام دهد.

او به نقاط قوت و ضعف حوزه علمیه اشاره و خاطرنشان کرد: اسلام با توجه به اینکه دین کاملی است و خدای متعال در قرآن می فرماید: الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینًا؛ این دین با رسالت حضرت رسول(ص) و ولایت حضرت علی(ع) کامل شده و ما معتقدیم که اسلام برای تمام نیازهای بشری اعم از نیازهای مادی و معنوی برنامه دارد و این برنامه ها را بیان کرده و جوابگوست؛ اینطور نیست که خلائی وجود داشته باشد، کلیات را برای ما بیان کردند و خودشان فرمودند: می توانیم جزئیات را از کلیات استخراج کنیم بنابراین فروگذار نکرده که ما تصور کنیم یک روز اگر بشر و یک سلسله مسایل درز پیدا کرد و از راه تکنولوژی پیشرفت کرد و به اموری دست پیدا کرد، در اسلام کاستی باشد که نتواند جوابگو باشد و آن انتظارت مردم در همه زمینه ها اعم سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و امور شخصی و امور اجتماعی را برآورده کند.

این استاد حوزه در پاسخ به اینکه حوزه علمیه تا به امروز به درستی وظایف خود را انجام داده است؟ گفت: اگر ضعفی وجود داشته باشد در اجراست و این ضعف در اجرا مقداری برمی گردد به امکاناتی که در اختیار نداریم. دشمن ما پول های بسیار دارند و از تبلیغات و امکانات گسترده ای برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند، اما چون اسلام دین منطق، عقلانیت و خرد است اگر مردم به عقل خود رجوع کنند اسلام را استنباط می کنند.

او معتقد است که حوزه علمیه قم تا به امروز در تفقه به خوبی کار کرده و برای بسیاری از مسایل حتی مسایلی ریزی که شاید اسلام براساس فرض ها پاسخی برای آنان داشته را به خوبی مورد بررسی قرار داده است.

او با توجه به شرایط فعلی حوزه علمیه قم و تحولات فکری و اجتماعی جاری در ایران، درباره آینده حوزه علمیه گفت: من معتقدم با عنایت حضرت ولیعصر(عج) آینده درخشان خواهد بود، کسانی که در این حوزه مشغول تدریس هستند شاگردان حضرت ولیعصر هستند، امداد غیبی بوده تا اینکه حوزه حفظ شود وگرنه در گذشته بسیاری می خواستند حوزه را از بین ببرند، همانطور که گفتم ما در اجرا به خاطر کمبود امکانات دچار مشکل هستیم، وگرنه حوزه از نظر مسایل اعتقادی، اخلاقی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی غنی است و می تواند روی پای خود بایستد. تعبیر قرآن است دین قیم یعنی دینی که روی پای خود می تواند بایستد و حرف برای گفتن دارد.

نظری منفرد در مورد تناقض میان بودجه حوزه علمیه از سوی دولت و کمبود امکانات که به آن اشاره داشت، گفت: اگر دولت ردیف بودجه ای برای حوزه علمیه در نظر گرفته، بیشتر صرف ساختمان ها و هزینه های جاری شده نه صرف آقایانی که به تبلیغ می روند بنابراین حوزه توسط خود مردم اداره می شود، سهم امام و سهم سادات که از سوی مردم داده می شود برای حوزه هزینه می شود، طبیعتاً درآمد حوزه مانند زنجیر وصل به کسب و کار مردم است، اگر رونقی در کسب و کار باشد، حوزه ها با پولی که در اختیارشان هست می توانند بیشتر تلاش و فعالیت کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری شفقنا، تاریخ انتشار 24فرودین 97، کد خبر: 551825، fa.shafaqna.com www.

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
0
0
این همه خرج های بیهوده داریم برای جاهای دیگه.. باید امکانات همچین پتانسیلی جور بشه
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
0
0
تو این شرایط بد کشور تمام کشور و مردم در شرایط بد اقتصادی و ضعف بسر می برن
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۹
0
0
چجوری دچار کمبود امکانات هستید که می واید قم رو یه کشور مستقل اعلام کنید
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین