شعار سال: از زمان شروع بحران کرونا بسیاری از مدیران و کارآفرینان این سوال را دارند که بیزنس ما در چه موقعیتی قرار دارد؟ و ما چه انتخاب استراتژیکی داشته باشیم؟
در واقع بحران کرونا برای برخی کسب و کارها سرندیپیتی یا خوش اقبالی بوده و برای برخی منجر به مشکلات زیادشده است. ماتریس بالا بر اساس میزان کاهش تقاضا و تغییرات منطق درآمد زایی مدل کسب و کار چهار حالت تصمیم گیری را برای شما پیشنهاد میدهد.
۱) پایداری عملیات: گروه شرکتهای خوش شانس با فروش بالا مانند صنایع غذایی. شرکتهای این گروه بایستی به استراتژی رشد فکر کنند.
۲) نوسازی شرکت: موقتاٌ فروش اندک دارند و با ریسک متوسط مواجه شده اند. با تغییر شرایط به وضعیت قبل از بحران را خواهند داشت.
۳) تغییرمدل کسب و کار: ریسک این شرکتها متوسط تا زیاد است و مجبورند به سراغ تغییر اجزا مدل کسب و کار بروند.
۴) توسعه کسب و کار جدید: بدشانسها که کسب و کارشان تعطیل شده و امیدی به بهبود در آینده ندارند و بایستی سراغ بیزینس جدید بروند.
از این ماتریس میتوانید برای تصمیم گیرهای استراتژیک برای دوره کنونی و پسا بحران استفاده کنید.
علی داوری: عضو هیات علمی دانشگاه تهران
برگرفته از فضای مجازی