پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۲۷۷۹۲۰
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۵
بانک مرکزی طی بیانیه‌ای چارچوب هدف‌گذاری نرخ تورم را اعلام و بر این اساس، هدف نرخ تورم خود را برای بازه زمانی یک‌ساله، 22 درصد با دامنه مثبت و منفی 2 واحد درصد تعیین کرد.
شعارسال: در بیانیه ای چارچوب هدفگذاری بانک مرکزی آمده است: بانک مرکزی هدف نرخ تورم خود را ۲۲ درصد با دامنه مثبت و منفی ۲ واحد درصد تعیین می‌کند که با توجه به کاهش قیمت‌های جهانی، حجم اوراق در حال انتشار، وضعیت ترازنامه بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری و نرخ‌های سود موجود، این هدف تورمی به‌صورت پایدار قابل‌دستیابی است.

دولت به دنبال مهار تورم است. به همین دلیل به‌تازگی حسن روحانی در تماس تلفنی با رئیس بانک مرکزی بر کنترل تورم تأکید کرده است. دیروز هم همتی در یادداشتی اعلام کرد: «روز سه‌شنبه بیانیه رسمی «چارچوب هدف‌گذاری تورم» از سوی بانک مرکزی منتشر خواهد شد. در این رویکرد پیشنگرانه و فعال سیاست‌گذاری پولی، قطب نمای سیاست‌گذاری پولی، کاهش انحرافات نرخ تورم از نرخ تورم هدف‌گذاری شده می‌باشد و برای رفع انحراف ایجادشده، بانک مرکزی، نرخ سود سیاستی و یا دالان نرخ سود را تعدیل نموده و با استفاده از عملیات بازار باز، نرخ جاری و مؤثر در بازار پول را تنظیم می‌کند.»
 
حالا امروز بانک مرکزی طی بیانیه‌ای چارچوب هدف‌گذاری نرخ تورم را اعلام و بر این اساس، هدف نرخ تورم خود را برای بازه زمانی یک‌ساله، 22 درصد با دامنه مثبت و منفی 2 واحد درصد تعیین کرد. این در حالی است که چند هفته پیش، سازمان برنامه‌وبودجه گزارشی درباره وضعیت تورم و پیش‌بینی آن در سال 99 منتشر کرده بود. در این گزارش نرخ تورم سال 99، 34 درصد پیش‌بینی‌شده است که اختلاف 12 درصدی با چارچوب هدف‌گذاری تورمی بانک مرکزی دارد. در گزارش امور اقتصاد کلان سازمان برنامه‌وبودجه آمده است: «در صورت اجرای سیاست‌های اعطای تسهیلات ۷۵ هزار میلیارد تومانی به حمایت از بنگاه‌های صنعتی و خانوارهای متأثر از شیوع ویروس کرونا، تشدید کسری بودجه به دلایل مختلف ازجمله رکود اقتصادی امهال مالیاتی، افزایش نقدینگی سیال ناشی از رشد سهم حساب‌های جاری در شبکه بانکی برآورد نرخ تورم سال ۱۳۹۹ حدود ۳۴ درصد برآورد می‌شود.»
 
بانک مرکزی در بیانیه چارچوب هدف‌گذاری تورم به اتفاقات رخ‌داده از سه سال 96 و خروج امریکا از برجام تحریم‌ها، بازار ارز و مشکلات اقتصادی این چند وقت اخیر اشاره کرد.
 
در پایان این بیانیه آمده است: «با توجه به سیاست‌ها و اقدامات اتخاذشده و همچنین با توجه به وضعیت متغیرهای کلان اقتصادی کشور، بانک مرکزی اعتقاد دارد که در چارچوب فروض و سناریوهای واقع‌بینانه، نرخ تورم در سال جاری به روند کاهنده خود ادامه خواهد داد. بر این اساس، بانک مرکزی هدف نرخ تورم خود را 22 درصد با دامنه مثبت و منفی 2 واحد درصد تعیین می‌کند که با توجه به کاهش قیمت‌های جهانی، حجم اوراق در حال انتشار، وضعیت ترازنامه بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری و نرخ‌های سود موجود، این هدف تورمی به‌صورت پایدار قابل‌دستیابی است. هرچند با توجه به نرخ‌های سود، سیاست پولی همچنان انبساطی باقی می‌ماند، ولی به‌تدریج و با بازگشت متغیرهای واقعی به روندهای طبیعی، از انبساط سیاست پولی کاسته شده و نرخ تورم روند کاهشی خود را حفظ خواهد کرد و متناسب با آن، بانک مرکزی هدف تورمی خود را در میان‌مدت به سمت نرخ‌های پایین‌تر بازنگری خواهد کرد. در پایان یادآور می‌شود، بانک مرکزی، در راستای گسترش شفافیت سیاست‌گذاری، به‌صورت ماهانه تحولات بازار پول و نرخ تورم و حرکت سایر متغیرهای کلیدی اقتصاد را در اختیار عموم قرار خواهد داد.» به‌این‌ترتیب به نظر می‌رسد اعلام نرخ تورم از طریق بانک مرکزی بعد از دو سال وقفه دوباره اعلام خواهد شد.


شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از پایگاه خبری ایستانیوز ،تاریخ انتشار:  6 خرداد 1399،کدخبر: 306661  ،www.istanews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین